
Inspekcijska kontrola uslijedila je po prijavi Prosvjetnoj inspekciji, kojom je traženo da se provjeri koliko učenika ima negativne ocjene i zbog čega se ne održavaju časovi dopunske nastave u OŠ "Vladislav Rajko Korać" i OŠ "Vukašin Radunović" u Beranama.
Inspektor Nijaz Mujević je konstatovao da u OŠ "Vladislav Rajko Korać" u Štitarima, opština Berane, nema osnova za preduzimanje upravnih mjera i radnji u vezi sa dopunskom nastavom, jer se ona uredno održava, prema utvrđenom rasporedu.
Za razliku od škole u Štitarima, u OŠ "Vukašin Radunović" đaci imaju i negativne ocjene, ali se u toj ustanovi ne održava dopunska nastava u skladu sa rasporedom.
Crnogorski učenici su na posljednjem međunarodnom PISA testiranju, čiji su rezultati objavljeni u decembru 2023. godine, ostvarili gore rezultate nego na prethodnom, a Crna Gora se našla na začelju tabele. Prema rezultatima, crnogorski petnaestogodišnjaci su osvojili 54. i 56. mjesto na testu iz matematike i čitanja, a 62. iz oblasti nauke.
– Crna Gora, na testiranju iz matematike na 54. mjestu, sa 406 bodova. Kada uporedimo sa regionom, imamo bolji prosjek od Sjeverne Makedonije, Albanije i Kosova, koji su na 60, 67. i 74. mjestu. Bolji od nas su Slovenija, koja je iznad OECD prosjeka na 19. mjestu, kao i Hrvatska i Srbija koje su na 36. i 42. mjestu. Crna Gora je iz čitanja na 56. mjestu sa 405 bodova, a iza nje Sjeverna Makedonija, Albanija i Kosovo koje su na 71, 72. i 77. mjestu, dok su bolje Hrvatska, Slovenija i Srbija koje su na 26, 33. i 40. mjestu. Iz oblasti nauke, Crna Gora sa 403 poena na 62. mjestu, čime se i u toj oblasti bolje plasirala od Sjeverne Makedonije, Albanije i Kosova, a lošije od Slovenije, Hrvatske i Srbije koje su na 14, 31. i 41. mjestu, kazao je direktor Ispitnog centra Miloš Trivić na konferenciji za novinare kada su sa predstavnicima Ministarstva saopštili rezultate PISA testiranja.
Državni sekretar u Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija Dragan Bojović ocijenio je da su ovi rezultati crveni alarm za crnogorsko obrazovanje, te da je jasno da treba preduzeti reforme koje će ići u pravcu poboljšanja sistema obrazovanja.
Bojović je najavio da će ministarka Anđela Jakšić Stojanović pokrenuti inicijativu da se uvede NTC sistem učenja, koji podrazumijeva povećanje motornih i kognitivnih sposobnosti djece i koji je u regionu već dao rezultate.
Najvećim međunarodnim istraživanjem u oblasti obrazovanja PISA, u kojem je u ciklusu za 2022. godinu učestvovalo oko 690 hiljada petnaestogodišnjaka iz 81 zemlje, u Crnoj Gori su obuhvaćena 5.793 učenika iz 63 škole, odnosno 93 odsto ukupne populacije ovog uzrasta, saopšteno je iz Ispitnog centra. Učenici su radili test iz matematike, čitanja i nauke i tom prilikom odgovarali na pitanja iz upitnika o sebi, učenju u školi i van nje, o svojim osjećanjima i stavovima, kao i nastavi tokom zatvaranja škola usljed pandemije virusa kovid-19, a testiranje je sprovedeno na kompjuteru.
Ministarka Jakšić Stojanović je nedavno u Skupštini Crne Gore kazala da je neophodna reforma obrazovanja i da su "uočeni neujednačeni kriterijumi ocjenjivanja, kao i ogroman dizbalans između uspjeha na kraju školske godine i rezultata na eksternim, PISA i drugim međunarodnim testiranjima".
Prema riječima Jakšić Stojanović, znanja koja učenici stiču su nefunkcionalna i kao takva neprimjenjiva u realnom kontekstu.
– Fokus je na ocjenama, a ne na znanju, što prati i neopravdano veliki broj dobitnika diploma "Luča", navela je Jakšić Stojanović.