Зграда у којој се налазе Завод и Министарство просвјете
30/05/2025 u 07:44 h
Natalija MrdakNatalija Mrdak
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Kasne zakoni i tenderi za opremanje škola

U sektoru obrazovaanja tokom 2024. nije realizovano 16 odsto aktivnosti planiranih Akcionim planom Programa razvoja opšteg srednjeg obrazovanja (2024–2026), dok je 20 odsto djelimično realizovano.

Za većinu aktivnosti bio je zadužen Zavod za školstvo, a u manjoj mjeri Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija. To je konstatovano u izvještaju o realizaciji planranih aktivnosti, koji je dostavljen Vladi.

– Aktivnosti iz Akcionog plana koje su vezane za donošenje propisa, a koje su bile planirane za realizaciju u 2024. godinu, nisu realizovane jer su na njihovu realizaciju uticale objektivne okolnosti, te je donošenje tih propisa pomjereno za 2025. godinu – objasnili su iz ministarstva.

Tokom 2024. godine nije donesen Zakon o gimnaziji, niti je došlo do usaglašavanja pravila za upis na studije sa sadržajem maturskog ispita, a izostalo je i planirano opremanje škola namještajem, kao i obuka nastavnika. Nije izvršena ni analiza gimnazijskih obrazovnih programa.

U izvještaju dostavljenom Vladi obrazloženo je da do planiranog usaglašavanja odgovarajućeg pravilnika o upisu na studije sa sadržajem maturskog ispita nije došlo jer je programom rada MPNI za 2025. predviđeno donošenje Zakona o visokom obrazovanju za drugi kvartal ove godine. Iz ministarstva tvrde da će se nakon donošenja zakona stvoriti uslovi za donošenje podzakonskih akata u skladu sa novim zakonskim rješenjima, odnosno odgovarajućeg pravilnika o bližim uslovima i kriterijumima, načinu i postupku upisa u prvu godinu osnovnih studija.

Tokom 2024.nije došlo do unapređenja odredbi Zakona o gimnaziji i ostale legislative koja se odnosi na maturski ispit.

– Vlada Crne Gore je na sjednici održanoj 31. decembra 2024. usvojila Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o gimnaziji. Očekuje se da će se predlog zakona biti na dnevnom redu u toku proljećnjeg zasjedanja Skupštine Crne Gore – navode iz ministarstva.

Aktivnosti iz Akcionog plana koje su vezane za donošenje propisa, a koje su bile planirane za realizaciju u 2024. nisu realizovane jer su na njihova realizaciju uticale objektivne okolnosti, te je donošenje tih propisa pomjereno za 2025. godinu

U dijelu koji se odnosi na opremanje škola namještajem, iz ministarstva kažu da je pripremljena specifikacija opreme za pojedine škole i odgovarajuće oblasti i u toku je priprema tenderske dokumentacije. Kako navode, ovu aktivnost će realizovati u trećem kvartalu 2025. godine, u okviru projekta Evropske investicione banke.

Kada se radi o nerealizovanom unapređivanju profesionalnog razvoja nastavnika na nivou škole, iz ministarstva navode da savjetovanja sa koordinatorima za profesionalni razvoj nastavnika/ca na nivou škole u 2024. godini nijesu realizovana zbog nedovoljnog broja zaposlenih u Zavodu za školstvo i procesa relicenciranja nastavnika/ca i vaspitača/ica (5.800). Kako ističu, ovu aktivnost će realizovati u drugom kvartalu 2025. godine.

Za većinu aktivnosti nije nadležan Zavod za školstvo

Ključna institucija za realizaciju aktivnosti iz Akcionog plana sprovođenja Programa razvoja opštesrednjeg obrazovanja za 2024. godinu je Zavod za školstvo. Pored toga, za manji broj aktivnosti nadležno je MPNI, samostalno ili u saradnji sa Univerzitetom ili Zavodom za školstvo. Partner u realizaciji aktivnosti su škole. Za pojedine aktivnosti zaduženi su zajedno MPNI i Zavod za školstvo, odnosno Zavod za školstvo i Ispitni centar, navodi se u izvještaju Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija.

Analiza realizacije obrazovnog programa opšte gimnazije i programa specijalističkih gimnazija, kao i višejezične nastave u gimnazijama, odložena je za četvrti kvartal 2025.

– Osnovne pripremne aktivnosti koje treba da omoguće relevantnu analizu obrazovnog programa opšte gimnazije i programa specijalističkih gimnazija, kao i višejezične nastave u gimnazijama, realizovane su. U cilju obezbjeđivanja što preciznijih i relevantnijih rezultata, potrebno je dodatno vrijeme za pripremu anketnog upitnika, kako bi se osiguralo da analiza obuhvati sve ključne aspekte obrazovnih programa – obrazlažu iz ministarstva.

Kao operativni ciljevi u Programu razvoja opšteg srednjeg obrazovanja (2024–2026) označeni su unapređenje propisa koji se odnose na gimnazijsko obrazovanje, potom kvaliteta nastave i učenja, profesionalnog razvoja nastavnika i obrazovnih programa i obrazovne ponude. Za dvogodišnji period u okviru operativnih ciljeva planirano je ukupno 37 aktivnosti, od čega je za 2024. bila predviđena realizacija 24.

 

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
06. decembar 2025 01:33