Za većinu aktivnosti bio je zadužen Zavod za školstvo, a u manjoj mjeri Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija. To je konstatovano u izvještaju o realizaciji planranih aktivnosti, koji je dostavljen Vladi.
– Aktivnosti iz Akcionog plana koje su vezane za donošenje propisa, a koje su bile planirane za realizaciju u 2024. godinu, nisu realizovane jer su na njihovu realizaciju uticale objektivne okolnosti, te je donošenje tih propisa pomjereno za 2025. godinu – objasnili su iz ministarstva.
Tokom 2024. godine nije donesen Zakon o gimnaziji, niti je došlo do usaglašavanja pravila za upis na studije sa sadržajem maturskog ispita, a izostalo je i planirano opremanje škola namještajem, kao i obuka nastavnika. Nije izvršena ni analiza gimnazijskih obrazovnih programa.
U izvještaju dostavljenom Vladi obrazloženo je da do planiranog usaglašavanja odgovarajućeg pravilnika o upisu na studije sa sadržajem maturskog ispita nije došlo jer je programom rada MPNI za 2025. predviđeno donošenje Zakona o visokom obrazovanju za drugi kvartal ove godine. Iz ministarstva tvrde da će se nakon donošenja zakona stvoriti uslovi za donošenje podzakonskih akata u skladu sa novim zakonskim rješenjima, odnosno odgovarajućeg pravilnika o bližim uslovima i kriterijumima, načinu i postupku upisa u prvu godinu osnovnih studija.
Tokom 2024.nije došlo do unapređenja odredbi Zakona o gimnaziji i ostale legislative koja se odnosi na maturski ispit.
– Vlada Crne Gore je na sjednici održanoj 31. decembra 2024. usvojila Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o gimnaziji. Očekuje se da će se predlog zakona biti na dnevnom redu u toku proljećnjeg zasjedanja Skupštine Crne Gore – navode iz ministarstva.
Aktivnosti iz Akcionog plana koje su vezane za donošenje propisa, a koje su bile planirane za realizaciju u 2024. nisu realizovane jer su na njihova realizaciju uticale objektivne okolnosti, te je donošenje tih propisa pomjereno za 2025. godinu
U dijelu koji se odnosi na opremanje škola namještajem, iz ministarstva kažu da je pripremljena specifikacija opreme za pojedine škole i odgovarajuće oblasti i u toku je priprema tenderske dokumentacije. Kako navode, ovu aktivnost će realizovati u trećem kvartalu 2025. godine, u okviru projekta Evropske investicione banke.
Kada se radi o nerealizovanom unapređivanju profesionalnog razvoja nastavnika na nivou škole, iz ministarstva navode da savjetovanja sa koordinatorima za profesionalni razvoj nastavnika/ca na nivou škole u 2024. godini nijesu realizovana zbog nedovoljnog broja zaposlenih u Zavodu za školstvo i procesa relicenciranja nastavnika/ca i vaspitača/ica (5.800). Kako ističu, ovu aktivnost će realizovati u drugom kvartalu 2025. godine.
Analiza realizacije obrazovnog programa opšte gimnazije i programa specijalističkih gimnazija, kao i višejezične nastave u gimnazijama, odložena je za četvrti kvartal 2025.
– Osnovne pripremne aktivnosti koje treba da omoguće relevantnu analizu obrazovnog programa opšte gimnazije i programa specijalističkih gimnazija, kao i višejezične nastave u gimnazijama, realizovane su. U cilju obezbjeđivanja što preciznijih i relevantnijih rezultata, potrebno je dodatno vrijeme za pripremu anketnog upitnika, kako bi se osiguralo da analiza obuhvati sve ključne aspekte obrazovnih programa – obrazlažu iz ministarstva.
Kao operativni ciljevi u Programu razvoja opšteg srednjeg obrazovanja (2024–2026) označeni su unapređenje propisa koji se odnose na gimnazijsko obrazovanje, potom kvaliteta nastave i učenja, profesionalnog razvoja nastavnika i obrazovnih programa i obrazovne ponude. Za dvogodišnji period u okviru operativnih ciljeva planirano je ukupno 37 aktivnosti, od čega je za 2024. bila predviđena realizacija 24.
