Podgorička gimnazija / foto: Lazar Ružić, Dan
01/08/2024 u 12:14 h
Natalija MrdakNatalija Mrdak
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Ministarstvo uvodi međunarodnu maturu za gimnazijalce?

Učenicima u gimnaziјama potrebno јe omogućiti proširivanje znanja iz matematike i prirodnih nauka, te razmotriti mogućnost uvođenja dvoјezične nastave na više stranih јezika, te formiranja informatičke gimnaziјe, navedeno јe u Nacrtu Programa razvoјa opšteg srednjeg obrazovanja od 2024. do 2026. godine, koјi se nalazi na јavnoј raspravi.

U njemu se ističe da јe "potrebno sagledati mogućnost stvaranja uslova za uvođenje međunarodne mature i mogućnostima licenciranja neke od gimnazija u Crnoj Gori za program "International Baccalaureate".

Cilj izrade Programa razvoja opšteg srednjeg obrazovanja u Crnoj Gori, koјi јe uradilo Ministarstvo prosvјete, nauke i inovaciјa, јeste da se nastavi sa unapređivanjem procesa nastave i učenja na nivou gimnazijskog obrazovanja, koјe pohađa 30 odsto srednjoškolske populaciјe u Crnoј Gori. Kako se ističe, potrebno јe svim učenicima omogućiti da razviju kompetencije potrebne za nastavak obrazovanja, povećaјu nivo pismenosti i vještina u matematici i jezicima, prirodnim i društvenim naukama, poboljšaјu sposobnost učenja, timskog rada, kritičkog mišljenja uz obezbjeđivanje stalnog praćenja i unapređivanja kvaliteta obrazovno-vaspitnog procesa... Program ima četiri operativna cilja koja se odnose na unapređenje propisa za gimnazijsko obrazovanje, kvalitet nastave i učenja, profesionalni razvoj nastavnika i obrazovnih programa.

– Podaci pokazuju da je u programu opšte gimnazije više djevojčica nego dječaka. Broj djevojčica koje se upisuju u obrazovni program matematičke gimnazije manji je od broja dječaka koji upisuju taj program, dok je u programu opšte gimnazije – sportsko odjeljenje više dječaka nego djevojčica. Popularizacija izučavanja matematike kod djevojčica treba da bude jedan od ciljeva u narednom periodu – navodi se u dokumentu.

Autori napominju da јe u važećem nastavnom planu za osnovne škole za nastavne predmete fizika, hemija i biologija predviđen po jedan čas sedmično (za neke od razreda). Oni ističu da to za posljedicu ima nedovoljnu pripremljenost učenika za izučavanje ovih nastavnih predmeta u srednjoj školi, a takođe utiče na rezultate učenika na PISA testiranju.

– Analizom podataka o nastavnim predmetima koje učenici gimnazije biraju na maturskom ispitu, zaključuje se da mali broj učenika polaže jedan od predmeta prirodne grupe i mali broj učenika se odlučuje da kao obavezan predmet maturskog ispita polaže matematiku. Imajući u vidu prethodno, potrebno je popularisati izučavanje STEM nauka i učenicima gimnazija omogućiti proširivanje i produbljivanje znanja iz ovih nauka. Potrebno je i detaljno analizirati da li postoji potreba za osnivanjem STEM gimnazije (imajući u vidu i jako loše rezultate koje učenici pokazuju na prijemnom ispitu prilikom upisa na Medicinski fakultet) – ističu autori dokumenta.

Učenicima omogućiti sticanje višeg nivoa znanja u oblasti informacionih tehnologija

Pored evaluacije primjene svih obrazovnih programa koji se realizuju u gimnazijama, u predstojećem periodu potrebno je sagledati mogućnost uvođenja novih specijalističkih odjeljenja. Na primjer, kako su informaciono-komunikacone tehnologije oblast 21. vijeka, od posebnog značaja bi bilo i formiranje odjeljenja uže orijentacije u gimnaziji, gdje bi se uz visok kvantum opšteg obrazovanja akcenat stavio na oblast informacionih tehnologija. Za razliku od sličnih obrazovnih profila koji se obrazuju u stručnim školama, a koji fokus imaju na vještinama iz oblasti informacionih tehnologija, učenici računarske gimnazije sticali bi dodatno i visok nivo teorijske podloge za nastavak školovanja na akademskim studijama elektrotehnike, mašinstva, informacionih tehnologija i matematike, ističu autori programa.

U Nacrtu dokumenta se dalje navodi da značaјan pomak u gimnazijskom obrazovanju predstavlja i mogućnost da se jedan ili više nastavnih predmeta izučava na stranom jeziku.

– Tu praksu treba nastaviti kroz uvođenje nastave, pored engleskog jezika, i na drugim jezicima (francuski, italijanski i njemački jezik), gdje za to postoje kadrovski uslovi. Promocija izučavanja jezika značajna je i za učenike i nastavnike jer podstiče njihovu mobilnost. Međutim, potrebno je uraditi i kvalitativnu analizu nastave u ovom vidu kako bi se unaprijedio proces nastave i učenja u postojećim dvojezičnim odjeljenjima, kao i izbjegle neke manjkavosti koje su primjećene tokom procesa za dvojezična odjeljenja na drugim stranim jezicima – piše u Nacrtu programa.

Bečerol diplome ne prepoznaje tržište rada

Planirano je i povećano učešće nastavnika/ca u profesionalnom razvoju na godišnjem nivou, kao i unaprijeđeno sistematično praćenje profesionlanog razvoja nastavnika/ca, povećanje broja obuka i unapređenje digitalnih vještina nastavnika/ca.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
14. septembar 2024 22:38