Posjetom Logističkom centru Pošte Crne Gore u Podgorici obilježen je završni događaj Projekta Uspostavljanja elektronskog najavnog sistema za obradu podataka o pošiljkama (Pre-arrival processing/PAP) u Crnoj Gori.
Kako je saopšteno, tokom posjete je menadžmentima Uprave carina i Pošte predstavljen novi sistem za PAP poštanske pošiljke, koji je uspostavljen uz tehničku podršku GIZ-a, kroz program njemačke Alijanse za trgovinske olakšice, i finansiran od Vlade Njemačke.
Iz Uprave carina su rekli da su u okviru Projekta stvoreni uslovi za digitalizaciju procesa kako u poštanskom, tako i u pomorskom prometu.
- Očekivanja su da će obje komponente sistema – za obradu podataka u poštanskom i pomorskom prometu biti u upotrebi od ove jeseni - rekli su iz Uprave carina.
Oni su dodali da je jedan od koraka u postupku koji je kroz projekat eliminisan već značajno smanjio vrijeme carinjenja poštanskih pošiljki, a da će, kada sistem bude pušten u produkciju, to vrijeme biti dodatno smanjeno.
Iz Uprave carina su podsjetili da je prošle godine potpisan Sporazum o saradnji između Pošte i Uprave, čime je ojačana njihova instutucionalna saradnja i postavljena osnova za novi sistem.
Vršilac dužnosti direktora Uprave carina, Vladimir Bulajić, istakao je da su u okviru projekta realizovane brojne aktivnosti uz korišćenje slovenačkog iskustva i praksi, te da je rezultat projekta funkcionalni sistem, odnosno aplikacija za prethodnu najavu pošiljki koja će ubrzati i olakšati promet robe i carinske procedure.
On je zahvalio GIZ-u na saradnji i podršci, kao i predstavnicima Pošte Crne Gore, koji su bili pouzdan partner tokom trajanja projekta.
Kako je naveo Bulajić, završetak projekta u izazovnom vremenu predstavlja uspjeh i rezultat zajedničkog rada obje institucije i važnu nadogradnju elektronskih sistema.
- Projekat uvodi automatizovane, bespapirne obrade podataka o robi, pa će ova aplikacija omogućiti razmjenu elektronskih podataka prije prispeća pošiljki u zemlju i obezbijediti da pošiljka bude što prije moguće isporučena krajnjem primaocu putem Pošte. Prelazak na bespapirno poslovanje i digitalizacija carinskih procedura je nešto čemu stremimo po uzoru na moderne carinske službe - naglasio je Bulajić.
Izvršni direktor Pošte Crne Gore, Josip Đurašković, istakao je važnost ovog projekta za unapređenje usluga Pošte i naveo da je zadovoljan postignutim rezultatima i uspješnom saradnjom sa svim uključenim stranama.
Projektna menadžerka iz GIZ-a, Snežana Vujanović ocijenila je da završetak PAP projekta predstavlja značajan korak naprijed za Crnu Goru u modernizaciji carinskih procedura, unapređenju efikasnosti, jačanju transparentnosi i pojednostavljanju procedura za legalnu trgovinu.
Ona se zahvalila crnogorskim institucijama na konstruktivnoj saradnji i doprinosu u realizaciji projekta.
Pored uspostavljanja PAP sistema, u okviru projekta sprovedeno je više od 15 tehničkih obuka i radionica za službenike institucija koje će koristiti sisteme.
Predstavnici institucija imali su priliku i da posjete Sloveniju, učestvuju na WCO UPU konferenciji u Tokiju, na WTO Globalnom forumu, DHL-u, Deutsche Post, na sastanku Post Europe u Rimu, te ugoste carinske službe Ruande i Kosova.