Kako su pojasnili, Koalicija 27 je neformalna mreža 18 nevladinih organizacija Crne Gore koja predstavlja platformu za zajedničko učešće organizacija civilnog društva u procesu usvajanja standarda i vrijednosti Evropske unije u oblasti zaštite životne sredine.
- Od kada je formirana, Koalicija 27 je pripremala Izvještaje iz sjenke za Poglavlje 27 – Zaštita životne sredine i klimatske promjene. Međutim, imajući na umu važnost sektora energetike kao i uticaj koji sektor energetika ima u oblasti zaštite životne sredine, smatrali smo korisnim da proširimo djelovanje i da obuhvat monitoringa u dijelu ispunjavanja obaveza Crne Gore u okviru evropskih integracija proširimo i na Poglavlje 15 – Energetika - navodi se u saopštenju.
Kako dodaju, iako od strane donosioca odluka čujemo da će sve obaveze iz ovog poglavlja biti zatvorene do kraja 2026. godine, smatraju da je Crna Gora ostvarila ograničen napredak u sprovođenju Akcionog plana za ispunjavanje završnih mjerila u Poglavlju 27 – životna sredina i klimatske promjene.
- Realizacija planiranih obaveza je spora, uz visok udio djelimično ispunjenih mjera i često prolongiranje rokova. Neophodno je intenzivirati sprovođenje zakona, usvojiti sektorske strategije i podzakonske akte, posebno u oblastima upravljanja otpadom, kvaliteta vazduha, zaštite prirode i klimatskih promjena. Ključno je uspostaviti održiv sistem finansiranja i ojačati institucionalne i administrativne kapacitete kako bi se obaveze iz Poglavlja 27 ispunile u predviđenim rokovima. Izvještaj iz sjenke za Poglavlje 27 – životna sredina i klimatske promjene smo ove godine simbolično nazvali Poglavlje 27 u vremenskoj zamci. Izvještaj je pripremila dr Ana Pavićević, konsultantkinja, uz podršku članova Koalicije 27 - pojašnjeno je u saopštenju.
Napredak u oblasti upravljanja otpadom je predstavila Azra Vuković koja je istakla da je tokom izvještajnog perioda ostvaren je ograničen napredak.
- Posebno zabrinjava činjenica da Državni plan upravljanja otpadom još uvijek nije usvojen, kao i planirana dinamika donošenja preostalih podzakonskih akata neophodnih za dalje usklađivanje sa zakonodavstvom Evropske unije - dodaje se u saopštenju.
Napredak u podoblasti zaštita prirode je predstavila Ksenija Medenica koja je dala ocjenu da u ovoj oblasti nije ostvaren napredak zbog kašnjenja u donošenju ključnih zakona i strategija, što otežava sprovođenje evropskih standarda i ispunjavanje međunarodnih obaveza.
- Jedina od 10 podoblasti ovog poblavlja u kojoj su ispunjene sve obaveze i koja je formalno privremeno zatvorena je podoblast civilne zaštite. Ipak, uprkos ostvarenom napretku, uključujući usvajanje Strategije za smanjenje rizika od katastrofa za period 2025–2030 i tehničko povezivanje sa evropskim sistemima za hitne situacije, ostaje potreba za daljim unapređenjem operativnih kapaciteta i održivim sistemskim rješenjima, posebno u odgovoru na šumske požare i druge, sve učestalije, prirodne katastrofe - navode iz NVO Green Home.
Dakle,ocjenjuju, Poglavlje 27 u vremenskoj zamci znači da Crna Gora troši jako puno vremena na realizaciju aktivnosti, ali zapravo ne dolazi do stvarnog napretka ili ostvarenja ciljeva.
Puno je aktivnosti, ističu u saopštenju, koje se odnose na završna mjerila za ovo poglavlje a koje su započete čak prije nekoliko godina i još uvijek su u procesu, odnosno nisu zavšrene, i kao takve ne mogu dati adekvatne rezultate u praksi
Što se tiče Izvještaj iz sjenke za Poglavlje 15 – energetika smatraju da je Crna Gora u ovoj oblasti dostigla dobar nivo pripremljenosti, ali je tokom izvještajnog perioda ostvaren ograničen napredak.
- "Usvajanje NEKP-a i puna transpozicija zahtjeva paketa "Čista energija za sve Evropljane" i dalje kasne. Nedavno donešeni Zakon o energetici i Zakon o korišćenju obnovljivih izvora energije predstavljaju važne korake ka usklađivanju sa pravnom tekovinom EU u oblasti električne energije i OIE. Ipak, funkcionalna implementacija ostaje spora i fragmentisana. Operativna primjena zakona je odložena zbog potrebe za donošenjem velikog broja podzakonskih akata, tehničkih pravilnika i digitalnih alata. Takav model transpozicije – gdje se veliki dio obaveza prenosi na sekundarno zakonodavstvo – nosi visok rizik od kašnjenja i normativnih praznina, što ograničava ostvarenje ciljeva na terenu - dodaju iz NVO Green Home.
Institucionalni kapaciteti, posebno u pogledu kadrova, tehničke opremljenosti i međuresorne koordinacije, i dalje su nedovoljni za punu implementaciju pravne tekovine EU. Izvještaj za ovo poglavlje je pripremio Danilo Barjaktarović, konsultant, uz podršku članova Koalicije 27.
Izvještaji pripremljeni u okviru projekta Jačanje učešća civilnog društva u reformama životne sredine koje su podržane pristupanjem EU, koji je finansiran od strane Evropske unije kroz Civil society facility 2023 program i kofinansiran od strane Ministarstva regionalno-investicionog razvoja i saradnje sa nevladinim organizacijama.
