Juče je ZakonodavnI odbor Skupštine Crne Gore utvrdio da Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi nije saglasan sa Ustavom Crne Gore, zbog čega su ga predlagači povukli iz skupštinske procedure.
- U radu odbora učestvovala je generalna sekretarka Zajednice opština Crne Gore, Mišela Manojlović, koja je ukazala na spornu ustavnost Predloga, između ostalog i zato što opštine nisu konsultovane u postupku njegove izrade. Riječ je o sistemskom zakonu na koji se naslanja više lex specialisa, pa i najmanje intervencije traže dobro poznavanje sistema lokalne samouprave, razlika u potrebama manjih i većih opština, a naročito osnovnih principa od kojih se polazi u postupku ocjene ustavnosti. Izmjeni se stoga moralo pristupiti veoma oprezno i analitički kako bi se otklonile brojne nejasnoće, kolizije i necjelishodna rješenja koja su proteklih pet godina bespotrebno iscrpljivala lokalne samouprave, a koje je navedeni Predlog samo produbio, uz poštovanje osnovnih ustavnih načela- saopšteno je iz Zajednice opština.
Osim toga, veoma je važno stvoriti uslove za snažnije povlačenje bespovratnih sredstava iz evropskih i drugih fondova kao i za ispunjavanje brojnih lokalnih obaveza u procesu evropskih integracija, na što ovaj predlog nije odgovorio.
„Podsjećam i na dugogodišnje, potpuno opravdane zahtjeve opština da se službeničko namještenički odnosi urede posebnim zakonom o lokalnim službenicima i namještenicima zbog brojnih problema u praksi, ali i poštovanja ustavnog principa vladavine prava i ujednačenosti pravnog poretka koji isključuje njihovo regulisanje sistemskim zakonom o lokalnoj samoupravi“, kazala je Manojlović.
Upozorila je da je pravo opština na konsultovanje i izjašnjavanje o pitanjima koja ih se direktno tiču garantovano Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi i Zakonom o lokalnoj samoupravi bez obzira ko je predlagač (poslanici, Vlada ili propisani broj građana).
- Pravna snaga Evropske povelje crpi se iz Ustava Crne Gore jer je sastavni dio unutrašnjeg pravnog poretka sa primatom nad domaćim zakonodavstvom i sa neposrednom primjenom kada odnose uređuje drukčije od unutrašnjeg zakonodavstva. Ukazala je da opštine mogu, u slučaju povrede prava na konsultacije, podnijeti predlog za ocjenu formalne ustavnosti zakona kod Ustavnog suda Crne Gore i inicijativu Predsjedniku države da ne proglasi zakon koji su donijeli poslanici. Navela je da asocijacija zastupa interese svih 25 opština u Crnoj Gori i da u redovnim okolnostima pribavlja izjašnjenje svojih članica o predlozima koji ih se direktno tiču, za što je potrebno vrijeme.- navodi se u saopštenju.
- Neprihvatljivo je da za ovaj predlog saznajemo nezvanično i da se prema njemu određujemo za svega jedan radni dan. Ipak, pet opština uspjelo je da prepozna brojna nezakonita i necjelishodna rješenja, pojedine od njih i povrede Ustava, dok su dvije opštine podržale sporni predlog- kazala je Manojlović.
Predlagači su i sami konstatovali neustavnost Predloga u dijelu kojim su pokušali da regulišu materiju izbornog zakonodavstva suprotno načelu vladavine prava i načelu ujednačenosti pravnog poretka. Takođe su konstatovali nesaglasnost odredbi o deprofesionalizaciji brojnih pozicija na lokalnom nivou sa stavom Venecijanske komisije. Saglasili su se i sa mišljenjem Zajednice da nije trebalo smanjivati godine radnog iskustva koje su posebnim zakonima propisane kao uslov za zapošljavanje glavnog gradskog arhitekte i zastupnika imovinskih interesa opštine.
- Manojlović je na Zakonodavnom odboru ukazala na i brojne druge kolizije i necjelishodna riješenja i predložila da se predlog povuče iz procedure i da se pristupi predhodnoj izradi jedne ozbiljne analize važećeg zakona i posledica njegove primjene u proteklom periodu pa da se nakon toga, u širokom konsultativnom procesu, pristupi izradi valjanog zakona- navodi se u saopštenju.
Na odboru se govorilo i o neodrživosti Zete kao najmlađe crnogorske opštine. Manojlović je ukazala na neracionalna i protivrječna rješenja Zakona o porezu na nepokretnosti koja toj opštini onemogućavaju da naplati porez na poljoprivredno zemljište i aerodrom, što je njena jedina šansa da fiskalno ojača. Stoga je pozvala poslanike da posebnu pažnju posvete navedenom, ali i drugim zakonima koji su od najdirektnijeg uticaja na nelikvidnost i Zete i još 17 opština zbog neprilagođenih zakonskih rješenja i centralizacije po kojoj prednjači Crna Gora.