Međutim, ostavljen je prostorom da se osnovna cijena ugovora može naknadno povećati, pa je u ovom času nejasno da li će i koliko doći do promjene ugovorene cijene od 35,7 miliona eura
Ova dionica puta zadala je velike muke građanima Berana i Bijelog Polja jer su godinama ovom dionicom puta teško stizali, i trebalo je nekada i satima voziti da bi stigli na odredište zbog radova koji predugo traju.
Prema podacima ASP-a, do kraja jula ove godine za rekonstrukciju saobraćajnice iz Državnog trezora plaćeno je nepunih 32,5 miliona eura. U 2023. je plaćeno nešto preko 8,5 miliona, naredne godine oko 15 miliona, a u ovoj godini preko 8,8 miliona. ASP je podatke o isplatama dobila na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama.
Ova nevladina organizacija analizira u prethodnom periodu veći broj tendera Uprave za saobraćaj, koji se odnose na izgradnju ili rekonstrukciju najznačajnijih saobraćajnica u zemlji, na osnovu kojih treba da izradi preporuke za unapređenje javnih politika u ovoj oblasti.
Kako podsjećaju iz ASP-a, ugovor za rekonstrukciju puta Lepenac – Ribarevine – Poda – Berane zaključen je oktobra 2020. godine između Uprave za saobraćaj i konzorcijuma Štrabag i Bemaks, za cijenu od 35,7 miliona eura, bez uračunatog PDV-a, a na osnovu ponude dostavljene krajem jula te godine. Ugovor je u ime Uprave potpisao tadašnji direktor Savo Parača.
Rok za završetak posla bio je dvije godine, ali dvije i po godine kasnije, tj. od potpisivanja ugovora, radovi nijesu ni bili počeli, a ugovor je i dalje bio na snazi. Početkom jula 2023. na ugovor je prvi put amandmanski djelovano i tada je definisano da se kao početak izvođenja radova računa 29. jun 2023. godine.
Taj amandman je ostavio mogućnost za novo produženje roka izvođenja radova, ali i prostor za uvećanje cijene posla. Kao ključni događaji, kojima se obrazlagalo potpisivanje prvog amandmana, navedeni su pandemija kovida-19 (koja je u zemlji bila u zamahu sredinom 2020, a ne krajem te godine, primjedba iz ASP), neblagovremeno pribavljanje građevinskih dozvola i porast cijena građevinskih materijala i proizvoda.
Amandmanom je izmijenjen način obračuna ugovorene cijene, koja će se vršiti na osnovu zaključka Vlade iz decembra 2022. godine, uz preciziranje da su "ugovorne strane saglasne da može doći do promjene ugovorene vrijednosti radova (povećanja ili smanjenja) i novog roka za završetak radova što će biti predmet posebnog amandmana, a po procjeni svih događaja i okolnosti, koje su do sada uticale na realizaciju ugovora i koje će, ukoliko ih bude, biti prijavljene od strane investitora ili izvođača".
Iz ASP-a je ranije objavljeno da su u očiglednom konfliktu interesa menadžeri građevinskih kompanija, poput Bemaksa, Štrabaga, Tehnoputa Mne, koji su prethodno od države dobili milionske poslove za kapitalne projekte, učestvovali u izradi smjernica za obračun razlike cijena zbog rasta inflacije, što je rezultiralo dodatnim milionskim isplatama iz državne kase, a što je omogućeno zaključkom Vlade donijetim u decembru 2022. godine.
– Prethodno su menadžeri firmi u brojnim dopisima državne organe bukvalno `podučavali` kako da se pravno zaobiđe Zakon o javnim nabavkama, dok su pojedine građevinske kompanije prijetile raskidima ugovora i u isto vrijeme se interesovale koji će model uvećanja cijena radova biti utvrđen, a bilježe se i primjeri da su različite kompanije upućivale dopise identične sadržine. Pojedini ugovori aneksirani su u milionskim iznosima po osnovu razlika u cijenama zbog inflacije, dok je realizacija nekih ugovora u vrijeme promjena cijena na tržištu bila u ozbiljnom kašnjenju ili nije čak bila ni počela, za šta su firme tvrdile da nije njihova krivica, ukazala je tada ova nevladina organizacija.
Za ugovor za rekonstrukciju puta Lepenac – Ribarevine – Poda – Berane novi amandman na ugovor je zaključen krajem jula ove godine, odnosno u vrijeme kada je po prvom amandmanu posao trebalo da bude završen.
Kao osnov za novo produženje roka navedena je izgradnja javne rasvjete i TK instalacija u naselju Zaton, na dionici Ribarevine – Poda. Novi rok za završetak je 28. decembar ove godine, pa ukoliko taj rok bude i finalni, to će značiti da će posao biti okončan sa kašnjenjem od pune tri godine od početno projektovanih rokova.
