Dugoročni plan Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) od 2008. godine predviđao je da do 2025. Crna Gora ima flotu sa šest AIR traktora. A da je ovaj plan ostvaren svih ovih godina, sigurno da bi posljedice požara bile daleko manje, te da nam i ne bi trebala pomoć susjeda bez kojih bi ovu požarnu sezonu prošli sa mnogo dramatičnijim posljedicama.
Prema našim saznanjima, popravka dva AIR traktora koji su pokvareni 2020. i 2021. godine privodi se kraju, pa bi oni mogli biti operativni ovih dana. Postavlja se pitanje zašto se na popravke čekalo punih pet godina, a da ovih požara nije bilo vjerovatno bi i dalje kupili prašinu u hangarima.
Penzionisani vazduhoplovni inspektor Predrag Boljević prisjeća se da je Crna Gora 2002. godine kupila dva dromadera, uz pomoć privatno-javnog partnerstva sa firmom Dragana Ivančevića. Navodi da je to funkcionisalo do 2008. godine.
– Zoran Begović je 2008. godine, kada je bio pomoćnik ministra za unutrašnje poslove za vanredne situacije, pokrenuo proceduru za kupovinu tri AIR toktora. Tada je po jedan AIR traktor trebalo da kupe MUP, Glavni grad i Opština Budva. Međutim, Opština Budva zbog krize raskida ugovor i odustaje od te trgovine, a Glavni grad i MUP 2009. godine dobijaju dva AIR traktora, a 2015. godine kupujemo i dobijamo još jedan AIR traktor. Kupuje ga MUP. Mi smo tada operativno imali pet aviona i dva helikoptera, sve ukupno 13 tona. Međutim, krajem 2015. godine dešava se udes i gubimo jedan AIR traktor na Skadarskom jezeru. Pilotu srećom nije bilo ništa, ali je AIR traktor bio potpuno uništen. Tada smo ostali sa dva AIR traktora i 2017. godine kupuje se još jedan AIR traktor i te godine lete tri AIR traktora, dva dromadera i dva helikoptera. Što je opet pet aviona. Međutim, krajem 2017. godine imali smo udes jednog dromadera i tada donosioci odluka odlučuju da ih prizemlje i da oni više ne lete. I oni su bili iscrpili svoje resurse jer su to avioni za poljoprivredu, koji služe za prskanje polja, ali se preuređuju da budu protivpožarni, navodi Boljević.
Kaže da smo od 2017. pa do 2020. godine imali tri AIR traktora i dva helikoptera.
– Krajem 2020. godine u decembru dolazi do oštećenja jednog AIR traktora, a 2021. drugog, i od tada sezonu dočekujemo sa jednim AIR traktorom i nijednim helikopterom. Zašto su i helikopteri prizemljeni, to ne znam. I tako je do danas, upozorava Boljević.
Boljević ocjenjuje da je planirana flota od šest AIR trktora, promjenom vlasti, pala u zaborav, te da je to bio dugoročni plan od 2008. godine.
– Plan je tada bio da imamo opretivnu flotu od 20 tona vode. Ova dva AIR traktora koji su godinama bili u kvaru će brzo biti operativni. Problem je bio nabavka djelova, odnosno tenderske procedure, ukazuje Boljević.
Predsjednik Crne Gore Jakov Milatović uputio je juče Vladi zahtjev sa setom konkretnih mjera u cilju bolje spremnosti za narednu protivpožarnu sezonu.
On je istakao da je, polazeći od zaključaka sa vanredne sjednice Savjeta za odbranu i bezbjednost od 12. avgusta, u trenutku kada je došlo do krize izazvane požarima, država reagovala nedovoljno brzo i koordinisano, dok je prevencija i izgradnja kapaciteta bila zanemarena.
– Ove tragedije dodatno povećavaju odgovornost svih nadležnih institucija za efikasnu i pravovremenu reakciju u budućnosti, saopštio je Milatović.
Milatović je zatražio da se formiraju jedinice civilne zaštite, te da je potrebno predvidjeti sredstva u budžetu za 2026. godinu za obučavanje i za mjesečne naknade pripadnika angažovanih u jedinicama civilne zaštite.
– Zakonski urediti rad dobrovoljnih vatrogasnih društava. Dobrovoljna vatrogasna društva, koja okupljaju skoro 300 članova širom Crne Gore, predstavljaju važan i već provjeren resurs u kriznim situacijama. Ipak, njihova uloga danas je ograničena, jer se tretiraju kao nevladine organizacije, bez pune zakonske integracije u sistem zaštite i spasavanja, ukazuje Milatović.
Zatražio je i da stave u funkciju dva postojeća namjenska aviona za gašenje požara.
– Potrebno je uložiti novčana sredstva u osposobljavanje postojećih kapaciteta, prije svega u stavljanje u funkciju dva namjenska aviona (Air tractor-a AT-802) koja Crna Gora već posjeduje. Umjesto da se javnosti upućuju lako data obećanja o kupovini kanadera, bilo bi mnogo djelotvornije da se postojeći namjenski avioni dovedu u stanje operativne spremnosti. Odugovlačenje i odsustvo djelovanja u ovom smislu pokazali su se kao ozbiljan propust, koji je neophodno hitno ispraviti i zbog kojeg je potrebno da neko snosi odgovornost, istakao je Milatović.
