Sa јedne od raniјih sјednice Savјeta ASK / -ASK
04/05/2023 u 07:57 h
Milan SekulovićMilan Sekulović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

U ASK ukazuјu na mogući korupciјski rizik: Sporna smјena menadžmenta priјe isteka mandata

Manjkavosti su uočene u normama koje se odnose na definiciju javnog funkcionera, povezanog lica i poklona, obavezu podnošenja izvještaja za članove stalnih i povremenih radnih tijela, kažu u ASK

Agencija za sprečavanje korupciјe (ASK) niјe zadovoljna izmјenama Zakona o sprečavanju korupciјe koјe su trenutno u skupštinskoј proceduri, a koјima su predviđeni stroža kontrola јavnih funkcionera, povećanje nadležnosti ASK, ali i smјena aktuelnog rukovodstva. Iz ASK još jednom pozivaјu zakonodavni dom da prepozna delikatnost, složenost, značaj i opseg zakona u oblasti prevencije i suzbijanja korupcije i bude dio multidisciplinarnog procesa koji će kritički i analitički sagledati relevantna međunarodna i nacionalna dokumenta.

– ASK je sagledala odredbe Nacrta zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sprečavanju korupcije, dostavljene od strane Odbora za antikorupciju. Imajući u vidu iskustvo u dosadašnjem sprovođenju zakona, Agencija je prepoznala korupcijske rizike i nedostatke u samim normama, koje ih čine neprimjenjivim u praksi. Manjkavosti su uočene u normama koje se odnose na definiciju javnog funkcionera, povezanog lica i poklona, obavezu podnošenja izvještaja za članove stalnih i povremenih radnih tijela, zabranu ugovaranja otpremnine za slučaj prestanka javne funkcije i uvođenje dvostepenosti u rad Agencije, odnosno predviđanje postupanja Savjeta po žalbi na odluke Agencije. Pored toga, nacrt ne sadrži procjenu fiskalnog uticaja propisa – kažu u ASK.

Na poseban oprez, kako navode, pozivaju odredbe koje se tiču uvođenja novih nadležnosti Agencije.

– Među njima su praćenje životnog stila javnog funkcionera, pristup računima bankarskih i drugih finansijskih institucija bez saglasnosti javnog funkcionera i izricanje opomene ukoliko Agencija utvrdi manja odstupanja prijavljene imovine i prihoda od stvarnog stanja. Ovako predviđena ovlašćenja nije moguće primijeniti bez dodatne razrade i usklađivanja sa više relevantnih propisa. Kad je u pitanju predviđanje nadležnosti Skupštine, odnosno nadležnog odbora, da inicira razrješenje pojedinih ili svih članova Savjeta Agencije u slučajevima negativnog izjašnjavanja o izvještajima koje je potrebno dostaviti Skupštini ili nadležnom odboru, tri puta u toku trajanja mandata Savjeta, Agencija je u Mišljenju navela zašto smatra da to predstavlja primjer očiglednog neprimjerenog pritiska i političkog uticaja na njen rad. Predmetna odredba Nacrta zakona je ozbiljna prijetnja nezavisnosti Savjeta i direktora Agencije – ističu u ASK.

Na kraju, ali, kako kažu, ne manje važno, analizirane su i prelazne i završne odredbe Nacrta zakona koje se odnose na predviđanje prestanka mandata članovima Savjeta i direktoru Agencije bez prethodnog dovođenja u pitanje njihovih sposobnosti u zakonom utvrđenim postupcima.

– Time im se, između ostalog, uskraćuje mogućnost da ospore prestanak svog mandata pred nadležnim sudovima. Logično i pravedno rješenje bi bilo da ova lica vrše funkciju shodno mandatu na koji su izabrani, osim u slučaju da im zbog utvrđene odgovornosti mandat mora prestati, posebno s obzirom na to da nijesu promijenjeni uslovi za njihov izbor na predmetne funkcije – kažu u ASK.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
22. novembar 2024 10:45