Ukidanjem tih odredaba opštine bi morale da obustave započete postupke naplate svih konačnih pravosnažnih rješenja o porezu na nepokretnosti za objekte u izgradnji i druge objekte koja su donijeta po njoj, a iz Zajednice opština Crne Gore (ZOCG) ranije su upozorili da bi time nastala višemilionska šteta po lokalne budžete.
Ustavni sud, u sastavu sudije Snežana Armenko, Desanka Lopičić, Faruk Resulbegović i Momirka Tešić, 16. juna je donio odluku kojom je prihvatio zahtjev za preispitivanje svoje odluke donijete 30. aprila i obustavio otpremanje odluke Službenom listu. US je poništio zaključak o tome da je odluka donijeta i predmet je vraćen sudiji izvjestiocu na preispitivanje.
– Ustavni sud prihvatio je zahtjev za preispitivanje Odluke Ustavnog suda u predmetu U-I broj 19/21 i 46/21, od 30. aprila 2025. godine, i, saglasno odredbi člana 69 Poslovnika Ustavnog suda, zaključio da je obustavljeno otpremanje odluke u ovom predmetu, da se poništava zaključak o tome da je odluka donijeta i da se predmet vraća sudiji izvjestiocu na preispitivanje – saopšteno je nakon sjednice US održane 16. juna.
Prethodno je Ustavni sud na sjednici održanoj 30. aprila u predmetu oznake U-I broj 19/21 i 46/21 jednoglasno donio odluku kojom se ukida odredba člana 3, stav 2, alineja 2, u dijelu koji glasi "objekti u izgradnji" i u dijelu koji glasi "i drugi objekti" Zakona o porezu na nepokretnosti. U saopštenju nakon te sjednice US navedeno je da će ta odluka biti objavljena u Službenom listu Crne Gore.
Povodom postupka za ocjenu ustavnosti ovih odredaba zakona, iz ZOCG su u maju najavili da će, u saradnji sa Ministarstvom finansija, tražiti od Skupštine Crne Gore da podnese zahtjev Ustavnom sudu da zastane sa postupkom ocjene ustavnosti ovih odredaba zakona, smatrajući da bi ukidajuća odluka izazvala ogromne probleme u funkcionisanju, pa čak i u samoodrživosti opština.
– Prema preliminarnim podacima, samo jedna opština odmah bi pretrpjela štetu u budžetu od gotovo 850.000 eura. Osim toga, opštine, poučene iskustvom iz ranijeg perioda, upozoravaju da to bi stvorilo mogućnost za pojedine advokatske kancelarije da podnošenjem zahtjeva za izmjenu tih rješenja od opština opet naplate milionske iznose, kao što je to bilo u slučaju naplate troškova postupka, kada su, koristeći pravne praznine i neprilagođena zakonska rješenja u više poreskih zakona, greške u podacima kojima obiluje katastar nepokretnosti i centralni registar stanovništva, podnosili tipske žalbe i tužbe i tako pustošili opštinske kase. Dodatno, investitori imaju mogućnost izigravanja zakona različitim tumačenjem fazne gradnje, prekoračenjem dozvole, promjenom investitora ili različitim mogućnostima knjiženja kao što su "investicije u toku" ili "roba na zalihama", koju u praksi često koriste, čemu zakonodavac mora stati na put u javnom interesu – poručili su ranije iz ZOCG.
