Uprkos pompeznoj najavi premijera Milojka Spajića da će nabaviti kanader, do te nabavke nije došlo, niti je više iko pominje. Spajićeva vlada nije čekala dugo nakon promjene vlasti da obezbijedi sebi luksuz, tako je budžetom predvidjela zaduženje od čak 21 milion eura za nabavku službenog aviona za vrh vlasti. Za tih 21 milion eura moglo se kupiti čak sedam aviona za gašenje požara, čija je cijena negdje oko 3,5 miliona.
Nijesu štedjeli ni na službenim vozilima, tako da konstano državni organi kupuju skupocjene automobile, pa je vozni park premašio preko 5.000 auta. U drugom kvartalu ove godine trošak službenih putovanja na nivou centralne državne administracije iznosio je čak 1,2 miliona eura. Novac su nemilice trošili, ali su izostala konkretna ulaganja u zaštitu i spasavanje.
– Vlada će pronaći sredstva da kupi makar jedan kanader za požare, za koje decenijama nemamo rješenje, obećao je 6. avgusta prošle godine Spajić, kada se vatrena stihija širila Paštrovićima. Međutim, godina je prošla, a kanadera nema.
Građanski aktivista Aleksandar Dragićević objašnjava da Crna Gora raspolaže trenutno sa jednim operativnim avionom za gašenje požara AIR traktor i jednim helikpopterom za gašenje požara.
– Ove godine nijesmo odvojili ni jedan jedini euro budžetom za popravku preostalih AIR traktora, niti za kupovinu novih. Odvojili smo 21 milion eura za kupovinu novog aviona Vlade, a za te novce mogli smo da kupimo šest ili sedam aviona AIR traktora, vrijednosti oko 3,5 miliona eura sa svom opremom i da na taj način imamo flotu koja može da dejstvuje po potrebi, izjavio je za "Dan" Dragićević.
Napominje da smo prethodnih 30 godina potpuno uništili sistem civilne zaštite.
– Mi u Crnoj Gori nemamo volontere koji bi mogli da pomognu u vanrednim situacijama kao što su požari, poplave, zemljotresi. Građani ne znaju ni kakav je plan evakuacije. Ne znaju gdje idu, šta rade. Loša je komunikacija Vlade i ostalih koji ne daju uputstva. Potrebna je prevencija u zaštiti od požara, da se građani edukuju da moraju da održavaju imanja, da čiste oko kuća, da kose travu, poručuje on.
Dragićević podsjeća da je Spajić prošle godine potpuno nesvejsno obećao da ćemo dobiti jedan kanader, opet ne znajući da se oni kupuju u paru kako bi mogli da dejstvuju i postignu što bolji rezultat.
– Prioritet je kupovina AIR traktora, a potrebno je pitati ljude na terenu iz zaštita za spasavanje šta im treba i da na osnovu toga uradimo budžet ili rebalans, kako bismo u narednu godinu ušli bar donekle spremni, a sada smo nespremni, ukazuje on.
Penzionisani vazduhoplovni inspektor Predrag Boljević smatra da je potrebno zamijeniti postojeći vladin avion, ali da to treba izvesti tako da se prije toga dovede u red jedinica za gašenje požara.
– Njoj nije mjesto u MUP-u, niti je to standard za ovaj tip letenja. To su u svijetu i Evropi ili nezavisne cjeline ili najčešće u okviru vojnog vazduhoplovstva. Za nas bi jedino pravo rješenje bilo prebacivanje protivpožarnih vazduhoplova u okvire VCG. Kupovina dodatnih aviona i fiksnih rezrevoara za gašenje požara za vojne helikoptere i određen broj `buradi` za istu namjenu. Moguća je i opcija da to bude posebna jecinica oslobođena od obaveze javnih nabavki prilikom ugovaranja servisa zbog specificnosti zahtjeva za održavanje vazduhoplova. Pilotski kadar bi davala VCG koja bi u okvirima svojih redovnih aktivnosti imala predviđenu obuku i obavezu letenja za potrebe ove jedinice, istakao je za "Dan" Boljević.
Poručuje da, gdje ima volje i dobre namjere, sve se da dogovoriti i napraviti kvalitetna i dugorično održiva organizaciona cjelina.
– Kad se ovo dovede u red tad možemo pričati o kupovini ili zamjeni vladinog aviona. Policiji treba i mora se ostaviti postojeći helikopter zbog njihovih operativnih potreba i opstanak AHJ MUP-a se ne smije dovoditi u pitanje. Ona je neophodna i potrebna policiji i Direktoratu, ali ne za gašenje požara, već za druge njihove djelatnosti. No, umjesto prozivanja današnjeg DPS-a za nešto sa čim nemaju veze možda bi valjalo prozvati presjednika parlamenta Andriju Mandića, potpresjednika Vlade i koordinatora svih bezbjednosnih službi Aleksu Bečića i naravno ministra Danila Šaranovića, čiji kadar upravlja Direktoratom za vanredne situacije, u čijim hangarima već pet godina leži `zamrznut kapacitet` od jednog i po kanadera (7.500 litara vode). Dva AIR traktora kapaciteta od po 3.000 litara vode i fiksni rezervoar za helikopter bel kapaciteta od 1.500 litara vode ili drugih protivpožarnih hemijskih sredstava koji nam je davno, davno donirala Amerika, a mi nemamo na što da ga montiramo jer je, gle čuda, vazda jedan helikopter na remontu dok gori Crna Gora i tražimo pomoć, ocjenjuje Boljević.
Podsjeća da je jedan AIR traktor oštećen 22. decembra 2020. prilikom gašenja požara u rejonu Sutomora, a drugi 22. juna 2021. prilikom gašenja požara u okolini Podgorice.
– MUP ni do dan-danas ne umije pronaći ko ga umije popraviti!! Ne umije ili je u pitanju što drugo, ali 7.500 litara vode godinama leži na aerodromu Podgorica i ne gasi požare po Crnoj Gori, dok moljakamo po bijelome svijetu i komšiluku druge za pomoć, upozorio je Boljević.
Izvršna direktorka NVO Grin houm Azru Vuković navodi da je tužno i bolno gledati razorne scene požara iz dana u dan, iz sedmice u sedmicu, iz sezone u sezonu, a znajući da je veoma malo, "da ne kažem nimalo, učinjeno u prevenciji istih".
– Nažalost, ovoga puta imali smo i jako teške posljedice u kojima imamo jednog stradalog i jednog teško povrijeđenog vojnika, veliku materijalnu štetu kroz izgorele kuće, objekte, magacine, a da ne pričamo o iscrpljenim vatrogascima koji se danima bore sa vatrenom stihijom. U požarima smo izgubli velike površine, prije svega šuma i drugih prirodnih staništa. Prema satelitskim podacima, samo u dva velika požara koja su aktivna u prethodna dva dana izgorela je za sada površina od oko 37 kilometara kvadratnih u Piperima i oko 13 kilometara kvadratnih između Buljarice i Čanja, što je oko 50 km kvadratnih izgorelih površina. Kratkoročne ekološke posljedice osjećamo sada kroz zagađenje vazduha, a dugoročne ekološke posljedice ovakvih požara ćemo tek osjetiti u periodu koji je ispred nas kroz zagađen vazduh, promjenu mikroklimatskih uslova, poremećaj staništa, širenje invazivnih vrsta, zagađenje voda, zagađenje tla, ističe Vuković.
