Željeznička stanica u Podgorici / Dan
27/12/2024 u 10:40 h
Ana OstojićAna Ostojić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Željezničke stanice stare preko pola vijeka

Većina željezničkih staničnih zgrada u Crnoj Gori izgrađena je prije 1976. godine i osim stanica na pruzi Podgorica–Nikšić, koje su rekonstruisane 2012. godine, i nedavno rekonstruisane granične stanice u Bijelom Polju, ostale od izgradnje nisu prošle značajnu rekonstrukciju.

To su "Danu" kazali iz Željezničke infrastrukture Crne Gore (ŽICG).

Nedavna tragedija u Novom Sadu, kada se srušila nadstrešnica Željezničke stanice u Novom Sadu, otvorila je pitanje koliko je bezbjedna željeznička infrastruktura u Crnoj Gori, imajući posebno u vidu minimalna ulaganja u njeno održavanje. Koliko se željeznička infrastruktura (ne)održava evidentno je i po iznosu sredstava izdvojenih za održavanje svih željezničkih zgrada. "Danu" su iz ŽICG kazali da su za 2024. Programom godišnjeg održavanja (za sve objekte) određena sredstva u iznosu od svega 170.000 eura. Kako objašnjavaju, ŽICG održava infrastrukturne sisteme na osnovu Programa godišnjeg održavanja, dok nadležna uprava definiše obim radova i iznos sredstava.

– U navedni iznos uračunati su i nabavka materijala i radovi, što je aposlutno nedovoljno za godišnje održavanje svih zgrada, uključujući stanične zgrade – istakli su iz ŽICG.

Kako su ukazali, stanje u kome se danas nalaze željezničke stanice u Crnoj Gori odraz je zastarjelosti infrastrukture i dugogodišnjeg nedovoljnog investiranja.

– Od ukupno 54 objekta na crnogorskim prugama, imamo 21 staničnu zgradu. Većina tih objekata izgrađena je prije 1976, kada je puštena u saobraćaj pruga Beograd–Bar, dok su radovi na objektima na dionici Podgorica–Bar započeti prije skoro 70 godina – kazali su nam iz Željezničke infrastrukture.

image

Željeznička stanica u Kolašinu

Dan

Kada je 2021. došao aktuelni menadžment kompanije, kako dodaju, željeznička infrastruktura je bila u stanju koje nije garantovalo potreban nivo bezbjednosti.

– Prioritet je odmah stavljen na sanaciju kritičnih tačaka na kolosijeku i održavanje osnovnih željezničkih sistema, pri čemu su opredijeljena sredstva (za sve infrastrukturne sisteme) nedovoljna i značajno ispod EU standarda – ukazali su iz tog državnog preduzeća.

U odgovoru na pitanje kada su željezničke stanice poslednji put rekonstruisane, podsjetili su da su stanične zgrade na pruzi Nikšić–Podgorica rekonstruisane 2012. prilikom završetka rekonstrukcije pruge.

– S druge strane, granična stanica u Bijelom Polju obnovljena je nedavno, čime je znatno unaprijeđen kvalitet putovanja, sigurnost i efikasnost graničnih procedura između Crne Gore i Srbije – dodaju iz tog preduzeća.

Za rekonstrukciju pruge 225 miliona

Iz ŽICG ističu da su u saradnji sa međunarodnim finansijskim institucijama obezbijedili značajna sredstva za rekonstrukciju pruge Bar–Golubovci.

– Projekat je vrijedan ukupno 225,2 miliona eura (polovina bespovratna sredstva – grant, polovina kredit) i riječ je o najvećem iznosu granta koji je dodijeljen Crnoj Gori. Planom rekonstrukcije predviđeni su i radovi na adaptaciji željezničkih stanica na ovoj dionici, koji ne podrazumijevaju potpunu rekonstrukciju. Cilj je da se objekti prilagode savremenim potrebama, da se unaprijedi nivo bezbjednosti i omogući bolji kvalitet usluga – navode iz ŽICG.

Modernizacija željezničkih stanica, kako poručuju, neophodna je kako bi se ispunili zahtjevi TSI (tehnička specifikacija za interoperabilnost) standarda, koji se odnose na prilagođavanje perona, sistema za informisanje putnika, dostupnosti za sve kategorije korisnika i sigurnosnih i energetskih standarda.

– Na primjer, peroni moraju biti prilagođeni visinom i širinom kako bi bio omogućen lakši pristup svim korisnicima, uključujući osobe sa smanjenom pokretljivošću, dok savremeni informacioni sistemi moraju pružati vizuelne i zvučne informacije u realnom vremenu. Takođe, sigurnosni standardi zahtijevaju ugradnju modernih sistema za nadzor i signalizaciju, dok je adaptacija zgrada za povećanje energetske efikasnosti ključna za smanjenje troškova i usklađivanje sa evropskim standardima – objašnjavaju iz ŽICG.

Vlada: Željeznici uplaćeno skoro 15 miliona eura, ulaganja moraju biti veća

Ukazuju da je stanje željezničkih stanica u Crnoj Gori takvo da zahtijeva značajne intervencije kako bi se one prilagodile savremenim standardima i potrebama putnika.

– Prilikom planiranja budućih rekonstrukcija, prioritet će biti stavljen na objekte/stanice sa najvećim brojem korisnika/putnika – najavili su iz Željezničke infrastrukture.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
27. decembar 2024 10:40