Ugovor sa Bemaksom je zaključen početkom oktobra 2022, uz rok završetka od osam kalendarskih mjeseci od uvođenja firme u posao.
Neophodnost što hitnije rekonstrukcije puta Mateševo-Kolašin bila je aktuelizovana nakon što je dionica autoputa Smokovac-Mateševo na ljeto te godine puštena u probni rad, pa je Uprava za saobraćaj pokrenula tender.
- Dvadesetak dana po potpisivanju ugovora Bemaksu je isplaćen avans od 320 hiljada eura shodno ugovornim odredbama. Međutim, samo dva mjeseca kasnije, odnosno u decembru 2022. Bemaks dobija još jedan avans od oko 640 hiljada eura po osnovu vanrednog vladinog zaključka - navode iz ASP.
Tim zaključkom, kako navode, bilo je omogućeno dodatno avansno plaćanje izvođačima radova na započetim kapitalnim projektima radi obezbjeđenja likvidnosti izvođača i „kontinuiteta u izvođenju radova", ali u to vrijeme niti je Bemaks bio započeo rekonstrukciju puta Mateševo-Kolašin, niti je ta podgorička firma imala probleme sa likvidnošću.
- Rekonstrukcija puta počela je tek krajem aprila naredne 2023, a krajem iste godine, kada je posao trebalo uveliko da je bio završen, Uprava za saobraćaj je sa Bemaks zaključila aneks za uvećanje cijene od oko milion eura i za produžetak roka izvođenja radova - podsjeća ASP.
Aneks je obrazložen izmjenom projekta.
- Usljed nepredviđenih okolnosti izazvanih lošim vremenskim uslovima i teškim saobraćajnim opterećenjem došlo je do značajnih promjena u stanju kosina i kolovozne konstrukcije u odnosu na projektom očekivano stanje, što je uslovilo izmjenu projektne dokumentacije... izmjenom se uvećava finansijska vrijednost - piše u aneksu.
„Prirodni događaji (požar, poplava, zemljotres, izuzetno loše vrijeme koje je neuobičajeno za godišnje doba i za mjesto na kome se radovi izvode i sl)", ali i „izmjena revidovanog glavnog projekta", neke su od situacija za produženje ugovorenog roka.
Obje odredbe našle su se u ugovoru sa Bemaksom (ali i nizu drugih ugovora Uprave za saobraćaj).
- Za ukazati je da je formulacija „izuzetno loše vrijeme neuobičajeno za godišnje doba" široko postavljena i u praksi daje mogućnost njenog arbitrarnog (proizvoljnog) tumačenja. Ovo je jedan u nizu poslova, koje iz kapitalnog budžeta finansira Uprava za saobraćaj, a redovno se pokazuje da dolazi do povećanja osnovne ugovorene cijene posla zbog izmjene projekata. Uvećanja su uglavnom milionskih vrijednosti - navode iz ASP-a.
Nije poznato da su ni Uprava za saobraćaj, niti Ministarstvo saobraćaja postavljali pitanje odgovornosti zbog „faličnosti" projekata na osnovu kojih se pokreću tenderi za izgradnju ili rekonstrukcije saobraćajnica.
- U isto vrijeme, upitno je da li su možda izmjene projekata zapravo postale "šema" za izvlačenje dodatnih miliona eura novca građana iz državne kase - navode iz Akcije za socijalnu pravdu.
Rekonstruisani put Mateševo-Kolašin svečano je otvoren krajem januara 2024. godine, odnosno 17 mjeseci nakon potpisivanja ugovora sa podgoričkom firmom. Ovaj slučaj je jedan od većeg broja kapitalnih investicija, koje su dio šireg istraživanja Akcije za socijalnu pravdu.
