EU ne traži prekid tehničke i operativne saradnje sa Srbijom
08/11/2025 u 14:56 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Crna Gora treba da upravlja svojim vazdušnim prostorom

Crna Gora je u proteklom periodu ostvarila značajan napredak u usklađivanju sa tehničkim aspektima upravljanja vazdušnim saobraćajem (ATM), ali pred njom su i dalje važni zadaci kada je riječ o potpunom usklađivanju sa propisima Evropske unije u okviru inicijative "Jedinstveno evropsko nebo" (Single European Sky – SES 2+).

Ključno pitanje odnosi se na status zajedničkog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi sa Srbijom – SMATSA (Serbia and Montenegro Air Traffic Services Agency), koja i dalje upravlja vazdušnim prostorom obje države. Ovakav model je tehnički efikasan i funkcionalan, ali sa stanovišta evropskih propisa nije u potpunosti usklađen sa zahtjevima SES 2+ regulative. Evropska unija očekuje da svaka zemlja ima jasno definisan i nezavisan pravni subjekt koji formalno preuzima odgovornost za svoj vazdušni prostor, sa preciznim granicama odgovornosti i transparentnim finansiranjem, navedeno je u izvještaju Evropske komisije o Crnoj Gori u oblasti vazdušnog saobraćaja,

Važno je naglasiti da EU ne traži prekid tehničke i operativne saradnje sa Srbijom. Problem nije u sistemima kontrole letjenja, koji mogu ostati zajednički i potpuno interoperabilni, već u tome što Crna Gora mora formalno imati svoje pravno lice koje je regulatorno odgovorno i može biti nadzirano u skladu sa SES 2+ pravilima. Drugim riječima, tehnička povezanost može ostati, ali pravno-institucionalna struktura mora omogućiti da Crna Gora samostalno preuzima odgovornost za svoj vazdušni prostor, prenio je "Avioportal".

Crna Gora će dobiti sedam novih kontrolora letenja

Pored toga, Crna Gora još treba da u potpunosti sprovede evropska pravila o performansama, sistemu naplate i tehničkoj procjeni usklađenosti zemljišne ATM infrastrukture. Ovi mehanizmi obuhvataju mjerljive ciljeve bezbjednosti i efikasnosti, transparentan sistem naplate usluga kontrole letjenja i verifikaciju da oprema i sistemi ispunjavaju evropske standarde interoperabilnosti.

Moraju imenovati tijelo za prava putnika

Kada je riječ o pravima putnika, u julu 2025. izmijenjen je Zakon o obligacionim i imovinsko-pravnim odnosima u vazdušnom saobraćaju. Ove izmjene imaju za cilj unapređenje procedure podnošenja pritužbi i efikasniji rad inspekcijskih službi. Propisi koji se odnose na vazdušni i vodni saobraćaj, uključujući prava osoba sa invaliditetom i smanjenom pokretljivošću, u potpunosti su usklađeni sa evropskim zakonodavstvom. Međutim, usklađivanje sličnih odredbi u drumskom i željezničkom saobraćaju još je u toku, prenio je pomenuti portal.

Da bi se obezbijedila potpuna zaštita prava putnika u svim vidovima saobraćaja, Crna Gora će morati da imenuje nacionalno tijelo nadležno za sprovođenje obaveza koje proizilaze iz EU regulative o pravima putnika u željezničkom, drumskom i pomorskom saobraćaju.

Skupština Crne Gore je u februaru ove godine ratifikovala izmjene Sporazuma o zajedničkom evropskom vazduhoplovnom prostoru (ECAA) i njegovog Aneksa I, čime je formalno potvrđena obaveza primjene evropskih pravila u civilnom vazduhoplovstvu. Ovaj korak predstavlja važan signal spremnosti države da nastavi integraciju u evropski vazduhoplovni sistem.

Dodatni napredak zabilježen je i u oblasti sigurnosti letjenja – Evropska agencija za bezbjednost vazdušne plovidbe (EASA) potvrdila je u februaru 2025. da Crna Gora ima dobar nivo sprovođenja propisa Evropske unije u domenu licenciranja letačkog osoblja. Time je napravljen korak bliže drugoj fazi sprovođenja ECAA sporazuma, iako su i dalje otvorena pitanja koja se odnose na konkurenciju i državnu pomoć u sektoru avijacije.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
03. decembar 2025 14:32