- Aktuelna ekonomska situacija direktno utiče na kupovnu moć građana, što nameće potrebu za uvođenjem efikasnih mehanizama koji osiguravaju fer tržišnu praksu. Jedan od dokazano uspješnih instrumenata, etabliran u praksi Evropske unije, jeste koncept sidrenih cijena. Njegova implementacija predstavlja ključni korak ka uspostavljanju povjerenja između potrošača i trgovaca kroz princip pune informisanosti - smatram dr Jovo Rabrenović, sa Instituta ekonomskih nauka.
Kkao je pojasnio, sidrena cijena se definiše kao referentna vrijednost, odnosno najniža redovna cijena određenog proizvoda, utvrđena na unaprijed utvrđen datum.
- Javnim isticanjem ove referentne cijene pored postojeće prodajne, potrošač dobija jasan uvid u kretanje cijena u datom periodu. Ovaj mehanizam suzbija informatičku asimetriju i omogućava informisano donošenje odluka bazirano na stvarnoj cijeni, što je osnova fer tržišne prakse. Efikasnost ovog alata leži u njegovoj jednostavnosti, ali i moći da sistematski informiše potrošače, čime se anulira problem netransparentnih poskupljenja - kaže Rabrenović.
Uspješnost modela sidrenih cijena, kako ističe, potvrđena je u nekoliko država članica Evropske unije.
- U Republici Hrvatskoj, inicijativa je pokrenuta saradnjom Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, trgovačkih lanaca i organizacija za zaštitu potrošača, što je rezultiralo smanjenjem broja pritužbi na neopravdana povećanja cijena. Slična iskustva bilježe i Slovenija, Austrija i Njemačka, đe je primjena sidrenih cijena ocijenjena kao ključni faktor za povećanje transparentnosti i podsticanje lojalnosti kupaca - naglasio je Rabrenović.
Sa Instituta predlažu sveobuhvatan pristup implementaciji sidrenih cijena kroz usvajanje trofaznog strateškog plana.
- Ovaj prijedlog sidrenih cijena za Crnu Goru zasniva se na tri ključne faze koje omogućavaju brz, jasan i efikasan način primjene sidrenih cijena. Prva faza odnosi se na postizanje dobrovoljnog sporazuma između vodećih trgovinskih lanaca, nadležnih institucija i organizacija potrošača. Ovim sporazumom bi se definisali zajednički standardi za način isticanja sidrene cijene, vizuelni format prikaza, kao i metodologija izbora datuma koji će služiti kao referentni. Time bi se obezbijedilo jedinstveno iskustvo za kupce, bez obzira na to u kojem marketu kupuju. Druga faza podrazumijeva organizovanu edukaciju i informisanje, kroz javnu kampanju i obuke zaposlenih u trgovinama. Potrošači bi putem medija, društvenih mreža i informativnih materijala saznali zašto je ova promjena važna i kako da koriste nove informacije prilikom kupovine, dok bi trgovci dobili praktične vodiče i smjernice za postavljanje oznaka i objašnjavanje koncepta kupcima. Treća faza je sama implementacija sistema, počev od pilot-projekta u nekoliko većih trgovačkih objekata, sa prikupljanjem povratnih informacija građana, i potom širenjem na cijelo tržište. Nakon šest mjeseci od početka primjene izvršila bi se evaluacija efekata kako bi se potvrdile koristi i eventualno unaprijedile procedure - pojasnio je Rabrenović.
Ovaj pristup omogućava uvođenje sidrenih cijena bez komplikovanih zakonskih procedura, oslanjajući se na dobrovoljnu saradnju, otvoren dijalog i jasno definisane zajedničke ciljeve.
- Sidrene cijene nijesu samo tehničko rješenje već i poruka da tržište može biti otvoreno, pošteno i orijentisano na građane, a njihovo uvođenje predstavlja važan korak ka modernijoj i odgovornijoj trgovini u Crnoj Gori. Institut ekonomskih nauka poziva sve relevantne aktere, od trgovaca do Ministarstva ekonomskog razvoja, da podrže ovaj model i zajednički rade na njegovoj primjeni, jer transparentnije tržište znači sigurnije odluke i veće povjerenje svih građana - zaključio je Rabrenović.
