
Glavnom izvođaču radova na dionici autoputa Smokovac – Mateševo, kineskoj kompaniji China Road and Bridge Corporation (CRBC), država je do kraja ljeta isplatila iznos od oko 734 miliona eura, pokazuju podaci koje je na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacija dobila nevladina organizacija Akcija za socijalnu pravdu (ASP). Ako je suditi po dinamici isplata, one će se nastaviti i u narednom periodu, tako da će završetak ovog projekta ući u narednu 2022. godinu, što će biti sedma godina od početka njegove realizacije.
Osnovni ugovor zaključen je na 809 miliona eura, a u međuvremenu su dogovoreni i naknadni radovi. Gradnja prve dionice autoputa Smokovac – Mateševo zvanično je počela u proljeće 2015. godine, a završetak radova, nakon više prolongiranja, očekivao se krajem ove godine. Ipak, prema podacima ASP, teško da će to biti ispunjeno, imajući u vidu ne samo dinamiku isplate novca kineskoj kompaniji nego i činjenicu da bi tehnički prijem složenog građevinskog projekta mogao trajati mjesecima.
Istovremeno, odvojeni podaci ASP-a pokazuju da su oslobađanja od dažbina na projektu izgradnje autoputa do kraja jula ove godine dostigla iznos od najmanje 275 miliona eura. Tako oslobađanja od poreza na dodatu vrijednost do kraja jula ove godine iznose 183,5 miliona eura, dok oslobađanja od poreza i doprinosa na zarade stranih državljana kod CRBC do početka istog mjeseca iznose oko 33 miliona eura.
Kada je u pitanju povraćaj akciza na gorivo, za glavnog izvođača i podizvođače na izgradnji prioritetne dionice, zaključno sa drugim kvartalom ove godine, on iznosi preko 10,3 miliona. Glavni izvođač i podizvođači, angažovani na projektu, imaju pravo na povraćaj dijela akciza na gorivo. Najviše je vraćeno CRBC-u – oko 6,5 miliona, Bemaksu oko 2,3 miliona, Cijevni komerc 907 hiljada, Montenegro Petrolu 680 hiljada, Ramelu 2,9 hiljada, Kodaru hiljadu eura.
Oslobađanja plaćanja carine i PDV-a pri uvozu zanemarljivo su uvećana, pa su i dalje na nivou od oko 48 miliona eura. Najveći dio ove vrste oslobađanja bio je na početku realizacije projekta. ASP je nedavno obznanila, pozivajući se na informacije Uprave prihoda i carina, da CRBC i četiri glavna domaća podizvođača, podgoričke kompanije Bemaks, Cijevna komerc, Montenegro Petrol i nikšićki Ramel, punih šest godina nijesu posebno poreski kontrolisani pri realizaciji ovog projekta, koji se označava kapitalnim u zemlji. Treba naglasiti da su izvođači oslobođeni i plaćanja koncesione naknade po osnovu korišćenja kamena za ugradnju u dionicu autoputa, ali do sada nije poznat tačan iznos koliko je po tom osnovu moglo da se prihoduje od gradnje dijela autoputa Smokovac – Mateševo. Dionica Smokovac – Mateševo je duga oko 42 kilometra. Procjenjuje se da će kilometar ove dionice biti među najskupljim u Evropi. Završetak posla kasni više od dvije godine.
Коментари (0)
Оставите свој коментар