Iz tog razloga, ova grupacija je odlučila da sa Dobrov & Family Group uloži u jednu od najznačajnijih turističkih investicija na obali Jadrana – hotelsko-rezidencijalni kompleks u Ulcinju, koji bi trebalo da otvori 800 radnih mjesta i donese ukupni ekonomski efekat od 278 miliona eura.
– Ključna prednost Crne Gore jeste činjenica da se radi o tržištu koje još uvijek nije prezasićeno, a posjeduje potencijal za održiv i strateški rast, kao i autentičnost destinacije sa svim svojim istorijskim, kulturološkim i prirodnim ljepotama – navodi Kostić.
Uprkos prirodnim ljepotama, Crna Gora još uvijek nije u dovoljnoj mjeri pozicionirana na najznačajnijim emitivnim tržištima. Razloga za to je više, a jedan od ključnih je potreba za unapređenjem i diversifikacijom ukupnog turističkog proizvoda.
Kako kaže naš sagovornik, u pojedinim segmentima Crna Gora bilježi značajan napredak, dok u drugim još uvijek zaostaje za regionalnim i vodećim evropskim destinacijama.
– Upravo u tom prostoru za rast vidimo našu priliku – vjerujemo da ovakvi projekti mogu biti katalizator za dalji razvoj i pozicioniranje Crne Gore kao relevantne luksuzne destinacije na mapi mediteranskog turizma. Ovo podrazumijeva dalji razvoj infrastrukture koja će pratiti razvoj projekata, a posebno u avio-saobraćaju – objašnjava Kostić.
Kako je dodao, crnogorsko tržište, iako izuzetno atraktivno, nosi specifične izazove kada je u pitanju fizibilnost projekata, prije svega zbog sezonalnosti.
– U poređenju sa destinacijama koje ostvaruju cjelogodišnje poslovanje, Crna Gora je ograničena ukoliko se oslanjamo isključivo na prihode ostvarene iz hotelskih operacija tokom ljetnjih mjeseci. Upravo iz tog razloga, kondo model nije samo investiciona struktura, već predstavlja ključnu komponentu u stvaranju održivog i visokokvalitetnog turističkog proizvoda, s obzirom na to da nam kondo model omogućava da se dio investicije amortizuje kroz fazu razvoja, a operativni prihodi diversifikuju kroz cjelogodišnju hotelsku operaciju. To omogućava nešto veće prihode, a Crnu Goru čini atraktivnijom za ulaganja u turizam. Naša strategija je da kroz ovaj model doprinesemo ne samo poslovnoj održivosti projekta, već i ukupnom razvoju destinacije, jer kvalitetan, integrisan turistički proizvod dugoročno privlači goste, talente, brendove i dodatne investicije.
Pored stabilnosti i kontinuiteta, koji su preduslov za privlačenje investicija, liberalna poreska politika, razvijena infrastruktura i razvijeno finansijsko tržište ključne su komponente za razvoj svake ekonomije, pa i crnogorske – istakao je Kostić.
On vjeruje da će se aerodromska infrastruktura znatno unaprijediti u bližoj budućnosti i time trajno stabilizovati dostupnost destinacije.
– Primjetno je da se radi na komunalnoj i putnoj infrastrukturi i da će ti izazovi biti uskoro prevaziđeni. Kada govorimo o finansijskom tržištu Crne Gore, osim komercijalnih banaka i jednog državnog investicionog razvojnog fonda, koji je prilično ograničenog kapaciteta, ono u ovom trenutku ne nudi ostale finansijske instrumente i proizvode koji bi ubrzali i olakšali razvoj crnogorske privrede – ukazao je Kostić.
Smatra da bi bilo korisno ugledati se na primjer susjedne Hrvatske, koja je preko Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR) realizovala najveće projekte i poduhvate u različitim industrijama, pa i u hotelskoj.
Naš sagovornik ističe da Crna Gora posjeduje kvalitetnu bazu kadrova, posebno u oblastima turizma, ugostiteljstva i građevinarstva, što predstavlja dobru osnovu za realizaciju ovakvih projekata.
– Ipak, s obzirom na kompleksnost i visoke standarde koje zahtijevaju investicije ovog obima, dodatni fokus na razvoj specifičnih vještina i znanja svakako bi doprinio većoj konkurentnosti lokalne radne snage – rekao je Kostić.
