Brod Crnogorske plovidbe / -CRNOGORSKA PLOVIDBA
18/09/2025 u 13:55 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Neizvjesna budućnost Crnogorske plovidbe: Prodajom brodova Vlada sahranila pomorstvo

Prodajom brodova "Kotor" i "Dvadeset prvi maj" Crnogorska plovidba ostaje bez flote, a iako Barska plovidba ima još dva broda, jasno je da država nema nikakvu strategiju za razvoj pomorstva, izjavio je za "Dan" Agim Mila, predsjednik Sindikata pomoraca i dokera Crne Gore, koji smatra da su brodovi prodati ispod realne tržišne cijene.

– Time se gubi kontinuitet pomorstva kao strateške privredne grane i ukida se mogućnost da pomorci iz Crne Gore rade na domaćim brodovima. Dugoročno, to znači gašenje ne samo Crnogorske plovidbe, već i domaće pomorske tradicije i gubitak važnog segmenta ekonomske i nacionalne sigurnosti. Sindikat će i dalje insistirati da se ispita zakonitost i opravdanost ove prodaje i da se javnosti pruže potpune informacije o načinu na koji je odlučeno da se brodovi prodaju ispod cijene – rekao je Mila.

Danci kupuju brodove Crnogorske plovidbe za 13,2 miliona dolara

Vlada je dala saglasnost da se brodovi prodaju danskoj kompaniji K/S Navision group za 13,2 miliona dolara. Brodovi su kupljeni 2010. godine za 55,8 miliona eura i otplaćeni su ove godine. Mila smatra da su uslovi prodaje brodova "Kotor" i "Dvadeset prvi maj" ostali netransparentni.

– Posebno zabrinjava što je i sama zaštitnica imovinsko-pravnih interesa Crne Gore potvrdila da nije imala uvid u kompletnu dokumentaciju o procjeni vrijednosti i izboru ponuđača. To jasno potvrđuje raniji zahtjev Sindikata o neophodnosti sprovođenja nezavisne procjene, kao i revizije procjene (peer review) u skladu sa međunarodnim IVS standardima, a što je u potpunosti izostalo u postupku donošenja odluke o davanju saglasnosti za prodaju brodova. Imajući prednje navedeno u vidu, predmetna odluka o prodaji bez provjere realne vrijednosti brodova nanosi direktnu štetu Crnogorskoj plovidbi i otvara pitanje krivičnopravne odgovornosti onih koji su donijeli takvu odluku – poručio je Mila.

Istakao je da je cijena za dva broda od 13,2 miliona dolara mala i da je znatno ispod tržišne vrijednosti, imajući u vidu da se radi o teretnim brodovima u solidnom tehničkom stanju, uprkos utvrđenim nedostacima, kao i činjenicu da tržište brodova trenutno bilježi rast.

– Uzimajući u obzir koliko je Crna Gora uložila u njihovu nabavku, gubitak za državu i građane je očigledan – istakao je Mila.

Ekonomski analitičar Davor Dokić smatra da najveća šteta zbog prodaje brodova nije cijena, koja je tri do četiri puta manja od kupovne.

– Najveća šteta zbog prodaje brodova je sahranjivanje privredne grane pomorski saobraćaj i uništavanje budućih generacija koje su planirale da se bave pomorstvom. Jer, za koga će sada da bude Pomorski fakultet i pomorska srednja škola? Uništili su budućnost generacijama iz pomorske škole i sahranili pomorski sektor. Mi smo mediteranska zemlja bez broda – ukazao je Dokić.

Pomorci ostavljeni na kopnu

Prodaju brodova Crnogorske plovidbe kritikovala je i opozicija. Prema navodima jednog od lideraa Evropskog saveza Vatroslava Belana, jednim klikom na WhatsApp, paf-paf i odoše brodovi na doboš.

– Prethodno ih je ministar pomorstva Filip Radulović "sjajno" prezentovao potencijalnim kupcima. Ekspertski, nema što. Drugi put u 35 godina rasprodajemo flotu u bescjenje i od Crne Gore, što bi kazao moj dobar drug, pravimo samo primorsku, ne i pomorsku zemlju. I ovoga puta vlada ista ideologija i ponovo je sprovode "mladi, lijepi i pametni" – naveo je Belan.

Predsjednik GO SDP Mirko Stanić smatra da se ekonomska strategija Vlade svodi na prodaju državnih resursa i uništenje domaćih kompanija

– Poslije gašenja Montenegro erlajnsa, čije posljedice crnogorski turizam i danas osjeća, na red je došla državna kompanija Crnogorska plovidba, čiji su brodovi "Kotor" i "Dvadeset prvi maj" prodati na telefonskoj sjednici Vlade. Time je državna flota prepolovljena, pomorci ostavljeni na kopnu, a budućnost brodokompanije bez broda vrlo sumorna – navodi Stanić.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
05. decembar 2025 22:28