aerodrom podgorica / -ACG
27/01/2025 u 14:46 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Vlada sprema teren za dostavljanje ponuda za aerodrome

Delegacije potencijalnih koncesionara za aerodrome u Crnoj Gori boraviće u ponedjeljak i utorak u Podgorici, gdje će imati sastanke sa predstavnicima Vlade, Tenderske komisije, Privredne komore i konsultantima iz IFC-a, potvrdilo je "Danu" više izvora.

Kako smo nezvanično saznali, potencijalni konecesionari će obilaziti aerodrome, imati sastanke sa IFC-om i članovima Tenderske komisije, čiji je predsjednik ministar Nik Đeljošaj, predstavnicima prvenstveno turističke privrede u Privrednoj komori i najvjerovatnije održati prezentacije članovima Vlade. U suštini, dolazak potencijalnih koncesionara će imati za cilj da se još jednom od njih čuje da li su i dalje zainteresovani za koncesiju i hoće li dostaviti ponude na tenderu za aerodrome ili su odustali od koncesije. Sa druge strane, IFC, koji dobija od države veliki novac, treba da pojasni koncesionarima pravila igre i šta se izmijenilo od prvobitnog tendera raspisanog krajem 2019. godine. Sastanci će, kako nam je više izvora kazalo, biti informativnog karaktera i neće biti nikakvog donošenja odluka u vezi sa koncesijom.

U Podgoricu će, prema našim informacijama, doći delegacije Corporasion Amerika airports, Inčon international airports i francusko-turski konzorcijum Aeroport de Pari (ADP) i TAV. Ta tri ponuđača su prošla pretkvalifikacioni tender koji je raspisan davne 2019. godine. Tenderska komisija je krajem godine obavijestila javnost da će nastaviti sa tenderskim postupkom i uputila je preko IFC zainteresovanim koncesionarima zahtjev za dostavljanje ponuda za davanje aerodroma pod koncesiju.

Dolazak potencijalnih koncesionara i sastanci sa njima su u suštini priprema za dostavljanje ponuda jer do kraja godine Vlada treba da donese odluku da li će dati aerodrome pod koncesiju ili će ih sama razvijati. Aerodromi Crne Gore već šest godina nemaju većih investicija, upravno iz razloga što ne znaju da li će preduzeće preuzeti koncesionar.

"Tri zainteresovana koncesionara poslednji put su bili u Crnoj Gori krajem oktobra 2021. godine. Tada se promijenila vlast i nova vlada željela je da se upozna sa planovima potencijalnih koncesionara, kako bi donijela odluku da li da ide dalje u tenderski postupak ili da taj poništi i raspiše novi

"Dan" je u vezi sa posjetom zainteresovanih koncesionara kontaktirao Nika Đeljošaja, ali nam potpredsjednik Vlade nije odgovarao na pozive i poruke.

Tri zainteresovana koncesionara su poslednji put bili u Crnoj Gori krajem oktobra 2021. godine. Tada se promijenila vlast i nova vlada željela je da se upozna sa planovima potencijalnih koncesionara, kako bi donijela odluku da li da ide dalje u tenderski postupak ili da taj poništi i raspiše novi. Nažalost, ni vlada Zdravka Krivokapića, ni vlada Dritana Abazovića nisu donijele odluku o tenderskom postupku, pa je to ostalo na vladi Milojka Spajića da uradi.

Tenderom raspisanim 2019. godine predviđena je uplata avansa od minimum 100 miliona eura, investicije od 200 miliona i 15 odsto od profita Aerodroma.

Obećavali duplo više putnika, letove do Azije...

Prije tri i po godine, krajem 2021. godine, ponuđači su članovima Vlade predstavili planove za aerodrome.

Tada su kazali, da ukoliko 2022. godine dobiju koncesiju, do 2025. će uvećati broj putnika za dva puta. Naveli su tada da planiraju vodeni terminal u Tivtu, te uspostavljanje letova ka Aziji i Africi.

Potencijalni koncesionari nijesu otkrivali detalje svojih finansijskih ponuda, a nijesu govorili ni o detaljima u vezi sa radnicima, već najviše o razvojnim projektima.

Svi koncesionari su tada naveli da će izgraditi nove piste na aerodromima. Jedan od uslova za realizaciju planova je uvođenje noćnih letova u Tivtu i izostanak problema uzrokovanih pandemijom, odnosno, normalizacija stanja po tom pitanju. Takođe, tražili su i uvođenje bezviznog režima za mnoge države, kako bi putnici lakše dolazili iz mnogih zemalja.

U 2019. godini je na oba aerodroma bilo preko dva miliona putnika, dok su potencijalni koncesionari naveli da planiraju povećanje putnika do pet miliona do 2025. godine. Plan jednog od koncesionara je vodeni terminal i direktno dovođenje putnika iz Portonovog i Porto Montenegra čamcem na ček in, drugi planira da aerodromi budu eko-frendli, a treći je akcenat stavio na bezbjednost i brzi ček in putem rentgena.

 

Od 2019. godine mnogo toga se promijenilo u Crnoj Gori i avijaciji. Tada je bio prisutan Montenegroerlajnz sa velikim brojem linija, dok sada imamo Er Montenegro koji leti ka mnogo manje destinacija. Letova ka istočnoj Evropi praktično da nema, dok je nekad to bilo glavno tržište. Takođe, 100 miliona eura jednokratne naknade 2019. godine i 2025. nemaju istu vrijednost.

Konačnu odluku Vlada treba da donese ove godine, a to će uraditi nakon što dobije ponude zainteresovanih koncesionara i izvaga da li je bolje da aerodrome u Podgorici i Tivtu da strancu na korišćenje ili da ih sama razvija zajedno sa Aerodromima Crne Gore.

 

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
27. januar 2025 14:46