Vuković
16/12/2024 u 13:06 h
Svetlana ĆetkovićSvetlana Ćetković
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Vuković: Propusti u zakonu o strateškim investicijama mogu imati dalekosežne negativne posljedice

Nacrt zakona o strateškim razvoјnim investicijama sadrži niz ozbiljnih formalnih i suštinskih nedostataka koji ukazuju na neadekvatnost u njegovoj pripremi i potencijalne posljedice koje mogu ugroziti javni interes, rekao je za "Dan" ekonomski analitičar Miloš Vuković, osnivač i izvršni direktor konsultantske kompanije Fidelity consulting.

On je kazao da ovi propusti, namjerni ili rezultat nedostatka pažnje, zahtijevaju hitnu i temeljnu reviziju kako bi se izbjegle dalekosežne negativne posljedice po Crnu Goru. 

• Šta sve nedostaje Nacrtu zakona o strateškim razvojnim investicijama?

– Jedan od najozbiljnijih problema jeste potpuno izostavljanje preciznih zakonskih odredbi o zaštiti kulturnih dobara i životne sredine. Hrvatski zakon, kao primjer dobre prakse, predviđa detaljne procedure za sprovođenje procjene uticaja na životnu sredinu, pribavljanje ekoloških dozvola, saglasnosti na izvještaje o bezbjednosti i sanacionim programima, kao i ocjene prihvatljivosti. Sve ovo nedostaje u crnogorskom zakonu, ostavljajući prostor za zloupotrebe koje mogu direktno ugroziti prirodna i kulturna dobra zemlje. Ovaj propust otvara osnovanu sumnju da su ove odredbe svjesno izostavljene kako bi se omogućilo sprovođenje investicionih projekata bez adekvatnih provjera i kontrole.

• Da li u ovom nacrtu postoji jasan okvir za djelovanje državnih organa ako investitor ne radi po zakonu?

– Zakon predviđa nerealno kratke rokove za postupanje državnih organa u osjetljivim i složenim procesima, što će neminovno dovesti do pada kvaliteta rada. U praksi, ovo znači da će se odluke od vitalnog značaja za građane, životnu sredinu i privredu donositi površno i bez potrebne analize. Takav pristup ne samo da ugrožava transparentnost, već i otvara vrata potencijalnim greškama i zloupotrebama.

• U prošlosti smo imali veliki problem sa investitorima, njihovim poslovanjem, porijeklom novca, lažnim garancijama, neostvarivim investicionim planovima... Zbog spornih investiciјa vodi se i nekoliko maratonskih sudskih sporova, priјete nam arbitraže...

– Jedan od najozbiljnijih suštinskih nedostataka crnogorskog zakona jeste izostanak mehanizama za pravnu kontrolu prije sklapanja ugovora o raspolaganju državnom imovinom. Ovo je ključan problem koji može dovesti do pravne nesigurnosti, neusklađenosti sa zakonima i potencijalne štete za državne interese.

Hrvatski zakon, koji je predstavljen kao model za regulaciju sličnih oblasti, jasno predviđa da Državno odvjetništvo Republike Hrvatske mora dati mišljenje o pravnoj valjanosti ugovora prije njihovog sklapanja. Ovo uključuje ugovore o prenošenju prava vlasništva, osnivanju prava građenja i prava služnosti. Rok za davanje mišljenja je jasno definisan (30 dana od prijema urednog zahtjeva), čime se osigurava pravna provjera, transparentnost i blagovremenost postupka.

Nasuprot tome, crnogorski zakon ne predviđa sličan mehanizam. Ovaj namjeran propust znači da se ugovori mogu sklapati bez prethodne pravne provjere, čime se povećava rizik od grešaka, zloupotreba i neusklađenosti sa važećim zakonodavstvom. Bez jasnog pravnog nadzora, država se izlaže riziku od sklapanja nepovoljnih ili nevažećih ugovora, što može rezultirati dugotrajnim pravnim sporovima i finansijskim gubicima.

Navedeno može dovesti do pravne nesigurnosti. Bez pravne kontrole, ugovori mogu biti pravno sporni, što može dovesti do neizvjesnosti u njihovom izvršenju. To uključuje situacije u kojima treće strane, poput investitora ili lokalnih zajednica, mogu pokrenuti pravne sporove osporavajući zakonitost ugovora.

​Zakon ne povezuјe investiciјu i otvaranje radnih mјesta

Tu je i nedostatak povezanosti sa zapošljavanjem i poreskim olakšicama. Jedan od ključnih ciljeva svakog investicionog zakona trebalo bi da bude stimulisanje zapošljavanja i smanjenje nezaposlenosti. Međutim, crnogorski zakon ne predviđa nikakvu direktnu vezu između investicija i otvaranja novih radnih mjesta i smanjenja broja nezaposlenih na evidenciji Zavoda za zapošljavanje. Poreske olakšice, koje bi mogle biti snažan podsticaj za investitore, nisu dovoljno jasno definisane, čime se smanjuje privlačnost zakona za potencijalne investitore.

• Šta bi trebalo unijeti u zakon da privučemo što više sigurnih investicija?

– Potpuno je izostavljen dio zakona koji bi precizno regulisao način raspolaganja nekretninama u vlasništvu Crne Gore. Ovaj nedostatak otvara prostor za potencijalne zloupotrebe, posebno u kontekstu netransparentnih procedura.

Umjesto predviđanja nezavisnih tijela, koja već postoje, poput Savjeta za privatizaciju i kapitalne projekte, ili Savjeta za javne investicije, zakon centralizuje sva ovlašćenja u Ministarstvu finansija. Ova centralizacija nosi rizik smanjene transparentnosti i povećava mogućnost donošenja odluka bez adekvatne kontrole.

Ovaj zakon ne razmatra imovinu koja je predmet restitucije, iako je ovo pitanje od ključnog značaja u procesu privatizacije i upravljanja državnom imovinom. Ovaj propust može rezultirati pravnim sporovima i dodatno ugroziti kredibilitet zakonskog okvira.

Zakon ne prepoznaјe sjeverni region kao područje od posebnog interesa. Sjever, koji već decenijama trpi posljedice ekonomske zaostalosti i depopulacije, potpuno je zanemaren nacrtom zakona. Neprepoznavanje ovog regiona kao područja od posebnog interesa u zakonu predstavlja još jedan pokazatelj nedostatka strateškog pristupa, što je u suprotnosti s potrebom za regionalnim razvojem i smanjenjem ekonomskih dispariteta unutar zemlje.

Zadaci agencije koja bi trebalo da bude ključni akter u sprovođenju zakona nisu dovoljno jasno definisani. Takođe, operativni tim, koji bi trebalo da ima jasnu ulogu u koordinaciji i sprovođenju aktivnosti, ostaje nepreciziran, što stvara konfuziju u vezi s odgovornostima i nadležnostima.

• Ukazali ste na niz nedostataka Nacrta zakona o strateškim razvojnim investicijama. Šta bi, prema Vašem mišljenju, bili prvi koraci u vezi sa ovim dokumentom?

– Navedeni nedostaci ukazuju na ozbiljan problem u konceptualizaciji i izradi zakona. On ne samo da ne ispunjava osnovne standarde pravne preciznosti i transparentnosti, već pokazuje i nedostatak strateškog pristupa u ključnim segmentima poput zaštite životne sredine, kulturnih dobara, regionalnog razvoja, zapošljavanja i upravljanja državnom imovinom. Sve to nalaže hitnu intervenciju u smislu povlačenja ovog zakona iz procedure, kako bi se osiguralo da zakon služi interesima države i njenih građana, a ne uskim interesima određenih grupa.

Bez obaveze pravne provjere otvara se prostor za korupciju

• Da li su predložena rješenja u Nacrtu zakona o strateškim razvojnim investiciјama dovoljna za odbranu ekonomije i države od takvih pojava?

– Nepovoljni ugovori mogu prouzrokovati direktne finansijske gubitke za državni budžet. Ovo se posebno odnosi na situacije gdje se imovina ili resursi ustupaju pod uslovima koji nisu u interesu države.

Naravno, bez obaveze pravne provjere otvara se prostor za koruptivne prakse i netransparentne dogovore. Odsustvo formalnog mišljenja nezavisnog tijela povećava rizik da se ugovori sklapaju u korist privilegovanih pojedinaca ili interesnih grupa.

Nedostatak pravne kontrole prije sklapanja ugovora ozbiljno ugrožava pravnu sigurnost, transparentnost i interese države. Implementacijom adekvatnih mehanizama pravne provjere, poput onih predviđenih hrvatskim zakonom, Crna Gora bi osigurala viši nivo zaštite javnih interesa i podigla standarde u upravljanju državnom imovinom. Bez ovih izmjena, zakon ostaje ranjiv na zloupotrebe i pravne sporove, što može imati dalekosežne negativne posljedice za državu i njene građane.



 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Izdvojeno

16. decembar 2024 13:07