Policija / FOTO:UP
29/06/2025 u 08:08 h
Ljiljana RadenovićLjiljana Radenović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Sagovornici "Dana" o vetingu u sektoru bezbjednosti: Sluge mafije ne smiju biti u službi države

Dok čelnici bezbjednosnog sektora gotovo svakodnevno ističu da u službama kojima rukovode uveliko sprovode proces vetinga, odnosno da iz sistema uklanjaju saradnike kriminalnih grupa i službenike sklone korupciji i drugim kriminogenim radnjama, dotle njihovi oponenti tvrde da se zapravo radi o obračunu s političkim neistomišljenicima.

Od pojedinih pravnika se proteklih dana moglo čuti i da se veting ne može sprovoditi jer ne postoji posebni zakon koji reguliše tu oblast, te da upravo zbog toga rješenja o suspenziji određenog broja službenika bezbjednosnog sektora najčešće bivaju poništena. Činjenica je da je u Upravi policije i MUP-u suspendovano više službenika zbog postojanja bezbjednosnih smetnji za dalji rad u službi, navodno su čistke počele i u Agenciji za nacionalnu bezbjednost (ANB), a ovih dana se procesu vetinga pridružilo i Ministarstvo odbrane. Sagovornici "Dana" smatraju da za čišćenje bezbjednosnog sektora od kompromitovanih kadrova nije potrebno čekati posebna zakonska rješenja, jer bi taj proces trajao predugo, a u okviru postojećih zakona već postoje norme koje uređuju tu oblast.

Predsjednik Nezavisnog sindikata policije Crne Gore, spec. sci. pravne nauke Igor Rmandić, smatra da vremena za čekanje nema.

image

Rmnandić

K.M.

– Ako posmatramo iskustva Albanije i Moldavije, osnova za sprovođenje vetinga podrazumijeva čak i ustavne promjene, kao i donošenje niza zakonskih i podzakonskih akata, formiranje različitih nezavisnih komisija i nadzornih tijela, što je prilično dug proces. Ministarstvo pravde je još 2023. sačinilo informaciju o analizi stvaranja uslova za uvođenje procesa vetinga u pravosuđu, što najbolje pokazuje koliko sve to traje. Policija nema vremena da čeka, čišćenje naših redova od "prljavih znački" ne može da se odlaže i da zavisi od volje političara. Moraju se koristiti druga zakonska sredstva i druge procedure dozvoljene zakonom da bi se služba očistila. U tom smislu, Nezavisni sindikat policije Crne Gore pruža potpunu i otvorenu podršku menadžmentu Uprave policije u naporima da se iz službe odstrane svi oni koji nisu dostojni uniforme. Jedino na taj način možemo policiju učiniti efikasnijom, jačom i profesionalnijom, a istovremeno povratiti njen ugled kod građana – kazao je Rmandić za "Dan".

Rmandić: Dobijali otkaz samo zato što čitaju "Dan"

Upitan da li Nezavisni sindikat policije ima primjedbe na dosadašnje čistke u policiji u smislu kršenja prava policijskih službenika, Rmandić ističe da će uvijek pozivati na poštovanje zakona, presumpcije nevinosti i drugih ljudskih prava.

– Evropska konvencija o ljudskim pravima u čl. 6 kaže da svako ima pravo na pravično suđenje, što svakako mora biti ispoštovano i u ovim slučajevima. Niko ne može biti osuđen bez dokaza, a tamo gdje postoje dokazi apsolutno nemamo dilemu – svako treba da bude maksimalno kažnjen. Koliko znamo, trenutno je određeni broj postupaka u toku i svakako treba ostaviti nadležnim organima da rade svoj posao. Očekujemo maksimalno poštovanje zakona u svim slučajevima. Naš zahtjev za strogim poštovanjem zakona nije bez osnova, jer smo prije svega čuvari tih istih zakona. S druge strane, iskustvo nam govori da je u prošlosti bilo puno zloupotreba, pa su ljudi krajem 90-ih i početkom 2000-ih otpuštani iz službe bez ikakvog razloga i obrazloženja. Zvučaće nevjerovatno, ali je istinito: ostajalo se bez posla samo ako vas je neko od "političkih komesara" vidio da čitate "Dan". To je bilo sasvim dovoljno da već sledećeg jutra budete razduženi uz pozivanje na čuveni čl. 34 Zakona o unutrašnjim poslovima, koji je regulisao bezbjednosne smetnje za rad u policiji. Bez suđenja, argumenata, odbrane i prava na žalbu. Ne želimo opet takvu situaciju, a sve ono što su redovne, zakonite i transparentne procedure pozdravljamo i podržavamo. Vremena su se promijenila, služba se promijenila i u njoj duvaju neki sasvim drugi vjetrovi, ali je naša obaveza da stalno opominjemo i upozoravamo. Vrlo konstruktivno, nikako zlonamjerno, jer nam je cilj samo jedan, a to je čista i poštena policija – naglašava Rmandić.

                                          

I advokat Nebojša Asanović smatra da borba protiv kriminala i korupcije i čišćenje od korumpiranih službenika u svim državnim organima, pa i u policiji i bezbjednosnom sektoru, moraju da se nastave i da nema potrebe za čekanjem da se veting uvede u naš pravni sistem. Asanović podsjeća da izraz veting znači procjenu, provjeru nekog lica ili predmeta.

– Veting ima za cilj da procijeni individualnu odgovornost i integritet pojedinca, da utvrdi da li je ranije vršio bilo kakve zloupotrebe i da li je uopšte podoban za vršenje javne funkcije – objašnjava Asanović.

image

Asanović

- SRDJA BOLJEVIC

Podsjeća i da je Crna Gora 2022. godine obrazovala radni tim za izradu Analize stvaranja uslova za uvođenje procesa vetinga u pravosuđu. Zadatak tog radnog tima bio je da na sistemski i sveobuhvatan način izradi Analizu stvaranja uslova za uvođenje procesa vetinga u pravosuđu, uz sagledavanje iskustava država u kojima je ovaj proces već primijenjen, a sve u cilju otklanjanja sumnji građana u rad sudija i državnih tužilaca i uspostavljanja vladavine prava u Crnoj Gori.

– Rad ovog radnog tijela na kraju je rezultirao izradom dokumenta pod nazivom Informacija o analizi stvaranja uslova za uvođenje procesa vetinga u pravosuđu, u kojem je navedeno sedam preporuka koje treba da prethode vetingu u crnogorskom pravosuđu. Jedna od tih preporuka je, recimo, to da je, za razliku od Albanije i Moldavije, koje su dominantno razmatrane na sjednicama ovog tijela, ali i u našoj javnosti, potrebno izvršiti izmjene Ustava i zakonodavnog okvira. Kao što se vidi, veting u policiji i u bezbjednosnom sektoru čak se i ne pominje, već samo u pravosuđu. Međutim, zakon o vetingu kod nas još nije donijet, ni u pravosuđu, ni u policiji, a ni u drugim državnim organima. I to je tačno. Tako da se veting u policiji ili pravosuđu od strane državnih zvaničnika više pominje kao terminološki nego kao zakonski pojam. U našem pravnom sistemu veting kao zakonski pojam još ne postoji, a da bi se uveo, prema stanovištu pomenutog radnog tima, potrebno je prethodno izvršiti izmjene i Ustava i zakonodavnog okvira, što je očito dug i komplikovan proces, za koji su sigurno potrebne godine. Samo od dana formiranja pomenutog radnog tima već su prošle dvije i po godine. Dakle, s ovakvom dinamikom i načinom rada naših državnih organa po tom pitanju, prošle bi godine, a možda i decenije, dok se veting kao zakonski pojam uvede u naš pravni sistem, što znači da zadugo ne bi bilo ništa od čišćenja državnih organa od kriminala i korupcije, posebno pravosuđa, policije i ANB-a – istakao je Asanović.

Prema njegovim riječima, i bez uvođenja vetinga u naš pravni sistem, shodno propisima, postoji mogućnost da se pokrenu postupci – disciplinski, krivični i prekršajni – protiv državnih službenika za koje postoje osnovi sumnje i kasnije osnovana sumnja da su izvršili neko krivično djelo, prekršaj ili povrijedili zakon, da ne mogu da dokažu porijeklo imovine, da su im životni stil i ponašanje u suprotnosti sa zakonito stečenim prihodima i imovinom i slično. Asanović ističe i da nije nelegitimno i nezakonito to što zvaničnici koriste termin veting, jer im je tako lakše da široj javnosti objasne o čemu se zapravo radi. Advokat naglašava da policija trenutni prednjači kad je riječ o čišćenju sopstvenih redova od kompromitovanih kadrova, da je proces počeo i u Ministarstvu odbrane i ANB-u, a da u sudstvu i tužilaštvu po tom pitanju još nije urađeno ništa, iako je čitava priča o vetingu, uključujući i formiranje radnog tima, pokrenuta upravo zbog njih.

Asanović: Rješenja poništavaju jer se propisi ne poštuju

Advokat Asanović ističe da nepostojanje zakona o vetingu nije razlog poništavanja rješenja o suspenziji pojedinih policijskih službenika.

– To što neka prvostepena rješenja, ili možda i većina prvostepenih rješenja, bivaju poništena od strane drugostepenih organa ili sudova sigurno nije zbog toga što nema zakona o vetingu, već je razlog u tome što se u tim postupcima u potpunosti ne primjenjuju propisi koji propisuju rad službenih lica i organa koji vode takve postupke i donose odluke. Takođe, službena lica koja vode takve postupke u prvostepenim organima nerijetko nisu dovoljno stručna ili osposobljena, zbog čega bi bilo potrebno da se dodatno obuče ili da ih zamijene drugima koji su stručniji, i rezultati će se brzo pokazati – smatra Asanović.

Kritičari primjene procesa vetinga, optužbe najčešće adresiraju na Demokratsku Crnu Goru, čiji funkcioneri trenutno rukovode bezbjednosnim sektorom. Upravo Demokratama imputiraju da se pod maskom vetinga obračunavaju s političkim neistomišljenicima i da sprovode neku vrstu revanšizma. Funkcioner Demokrata Boris Bogdanović kategorički negira takve navode.

image

Bogdanović

Demokrate

– Tvrdnje da je veting u policiji i vojsci, u stvari, politički obračun predstavljaju opasnu i krajnje nečasnu manipulaciju. Ko god veting naziva političkim progonom time priznaje da su njegovi politički saborci ljudi koji su imali neovlašćene kontakte sa članovima kriminalnih organizacija, sa osobama koje se osnovano sumnjiče da su članovi klanova, saboteri, teroristi, uživaoci narkotika i izvršioci teških krivičnih djela iz oblasti organizovanog kriminala i korupcije. Dakle, oni koji osporavaju veting zapravo brane svoju kriminalnu mrežu u bezbjednosnom sektoru. Postavljam prosto pitanje: kako je moguće da su uhapšena dvojica direktora policije, dvojica pomoćnika direktora, direktor ANB-a i na desetine visokopozicioniranih policijskih i ANB službenika, a da tobože nije postojala saradnička mreža unutar samog sistema? Kako su Marku Miljkoviću i Veljku Belivuku skinute zabrane ulaska u Crnu Goru? Kako su se slobodno kretali po teritoriji države dok su u vozilu držali otetog Mila Radulovića? Ko ih je obezbjeđivao, vodio i štitio ako ne aktivni pripadnici policije? I sad nas neko pita da li treba veting! Ne, gospodo, ne treba veting – treba hitna i beskompromisna institucionalna i formalnopravna čistka. I drugo, ako je veting politička čistka, zašto ne izgovore jedno jedino ime koje je, navodno, politički "počišćeno"? Neće, jer znaju da su to imena sa debelim dosijeima, sa stotinama kontakata sa kriminalnim klanovima, sa ulogom u švercu, krađama i zloupotrebama uniforme i službenog položaja, sa nedozvoljenim polnim radnjama, mučenjima, zlostavljanjima, sa mitom i korupcijom i drugim djelima koja ih čine nedostojnim crnogorske uniforme – istakao je Bogdanović odgovarajući na pitanja "Dana".

Kako se sprovodi proces provjere bezbjednosnih smetnji?

Prema Bogdanovićevim riječima, proces provjere bezbjednosnih smetnji sprovodi se po striktno utvrđenim pravilima i propisima.

– Sve počinje od neposrednog rukovodioca, koji, na osnovu konkretnih i relevantnih informacija i dokaza, pokreće inicijativu pred Komisijom za provjeru bezbjednosnih smetnji. Ukoliko rukovodilac uvjeri petočlanu komisiju da postoji osnov za sumnju u bezbjednosnu podobnost policijskog službenika, Komisija jednoglasno donosi odluku o otvaranju postupka provjere. Tada započinje prikupljanje dokaza o eventualnim neovlašćenim kontaktima policijskog službenika sa pripadnicima kriminalnih organizacija, saboterskih struktura, terorističkih ćelija, ili sa licima za koja postoje osnovane sumnje da su dio takvih mreža, ili su, pak, policijski službenici uživaoci opojnih droga. Ipak, ni postojanje tih dokaza nije dovoljno za konačnu odluku. Komisija, bez izuzetka, zahtijeva zvaničnu procjenu ANB-a. Tek kada i ANB dostavi negativnu procjenu, Komisija, opet jednoglasno, iako odluka ne mora biti jednoglasna, utvrđuje da postoje bezbjednosne smetnje. Obavještava se neposredni rukovodilac, koji zatim pokreće disciplinski postupak – objašnjava Bogdanović.

Kako je dodao, od tog trenutka, na predlog direktora Uprave policije, ministar donosi rješenje o suspenziji do okončanja disciplinskog postupka. Nakon rada disciplinske komisije, izriče se predlog sankcije, a ministar donosi konačnu odluku, na koju službenik ima pravo žalbe.

– Ovo je procedura koja u potpunosti poštuje pravnu sigurnost, višestepenost i institucionalni integritet. Na ovom mjestu napominjem da je u velikom broju zemalja članica EU ovaj proces brži, jednostavniji i efikasniji. Stoga ćemo u narednom periodu predložiti reformske izmjene koje će taj proces ubrzati, a da se pritom očuva njegova zakonitost i objektivnost. Jer sigurnost građana i integritet države ne mogu čekati – istakao je Bogdanović

Naglašava da veting nije obračun sa neistomišljenicima, već je u pitanju obračun države s kriminalom.

– Veting je istorijska obaveza prema narodu, prema poštenim policajcima i prema budućnosti ove zemlje. A oni koji se danas najglasnije protive vetingu, to su nalogodavci suspendovanih policajaca. I da budema jasan, provjera integriteta, porijekla imovine, bezbjednosne provjere, unutrašnja kontrola, obavještajno-bezbjednosni nadzor, sve je to jasno propisano Zakonom o unutrašnjim poslovima i sve ove radnje sprovode potpuno nezavisne i nepristrasne komisije kroz složene formalnopravne postupke. Dakle, ne samo da postoji zakonski osnov, već postoji i moralni imperativ. Šta je to ako nije veting? Veting nije nikakva nova pravna kategorija, već skup radnji koje su već jasno propisane važećim zakonima. Ne traži se novi zakon kada postoji volja da se zakon sprovodi. Traži se novi zakon kao dio političko-kriminalnog trika da pokušaju da kupe vrijeme, da zaustave veting i zaštite one koji su sistem zloupotrebljavali za potrebe šefova kriminalnih klanova. Zato neka bude svima jasno: onaj ko brani one koji su kriminalu služili iz vrha sistema taj direktno podriva državu. A ko sprovodi veting, taj čisti institucije od onih koji su ih pretvorili u privatne ekspoziture mafije. Očekujte brodolom u kriminalnim organizacijama, jer više neće imati ni jednu jedinu vezu sa licima u uniformama. Nadležni će počistiti na stotine njih u kompletnom sektoru bezbjednosti – poručio je Bogdanović.

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
04. decembar 2025 23:02