Dok parlament uporno odlaže usvajanje novog zakona o slobodnom pristupu informacijama, koji bi institucije obavezao na veću transparentnost, istraživanje CDT-a pokazuje da državni organi ne poštuju ni važeći propis, prema kojem su dužni da na svojim internet stranicama objavljuju podatke o svom radu. U odsustvu efikasnog nadzora, izvršna vlast u Crnoj Gori faktički djeluje iznad zakona – odlučujući samoinicijativno koja će dokumenta objaviti i kada će građanima omogućiti pristup informacijama koje im pripadaju po zakonu.
– U okviru istraživanja, provjeravali smo dostupnost informacija o godišnjem radu institucija, njihovim izvještajima, raspolaganju finansijskim sredstvima, spisku zaposlenih, podacima od značaja za slobodan pristup informacijama, komunikaciju putem društvenih mreža… – kazala je Gvozdenović.
Uprkos jasnim zakonskim obavezama, kako je dodala, više od polovine ministarstava ne ispunjava ni polovinu propisanih kriterijuma otvorenosti.
Najbolje rezultate bilježi Ministarstvo pravde sa 86,18 odsto ispunjenih kriterijuma otvorenosti. Slijede Ministarstvo javne uprave (66,77 odsto), Ministarstvo ekonomskog razvoja (62,29 odsto) i Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija (61,18 odsto). Na začelju su Ministarstvo turizma i Ministarstvo socijalnog staranja, brige o porodici i demografiji, sa po 33,19 odsto ispunjenih indikatora otvorenosti.
Rad ministarstva javnih radova i energetike bio je tek u začetku u trenutku istraživanja, pa je njihova otvorenost analizirana na osnovu tada dostupnih podataka, dok će naredno istraživanje dati uporedne podatke i sveobuhvatni uvid u njihov rad.
Rezultati istraživanja ukazuju na sistematsko kršenje Zakona o SPI, u dijelu koji definiše proaktivan pristup informacijama.
– Iako djeluje nevjerovatno, pojedina ministarstva nemaju ni javno objavljene brojeve telefona, čime onemogućavaju građane i medije da ih direktno kontaktiraju. Ministarstva ne poštuju ni zakonske rokove za postupanje po zahtjevima za slobodan pristup informacijama. Na zahtjev za SPI koji smo uputili u okviru ovog istraživanja, samo šest ministarstava odgovorilo je u zakonskom roku, 18 resora je dostavilo odgovore naknadno, a jedno ministarstvo nije nam odgovorilo. Odgovori su u brojnim slučajevima stizali tek nakon višestrukih urgencija, a na pojedine smo čekali gotovo dva mjeseca – ističe Gvozdenović.
Kako je naglasila, praćenje rada izvršne vlasti u Crnoj Gori sve je složenije zbog učestalih rekonstrukcija Vlade.
– U odsustvu jasnih politika otvorenosti i sankcija za nepoštovanje zakona, stihijsko razdvajanje i spajanje resora negativno se odrazilo na transparentnost. Podaci pokazuju da se strateški dokumenti i informacije prethodnih ministarstava ne objavljuju dosljedno na stranicama njihovih nasljednika, a dok su internet stranice dijela ministarstava koja su prestala da postoje i dalje dostupne, druge su uklonjene – kazala je Gvozdenović.
Iako, kako dodaje, većina ministarstava objavljuje informacije o javnim funkcionerima i njihovim zaradama, kao i spisak državnih službenika i namještenika, što je zakonska obaveza, to nije uvijek slučaj sa rekonstruisanim resorima.
– Iako je prošlo skoro pet mjeseci od početka rada Ministarstva javnih radova, odnosno više od godinu u slučaju Ministarstva socijalnog staranja, brige o porodici i demografiji, do njih se ne može doći telefonskim putem jer nijesu objavili kontakt telefon na svojim internet stranicama. Tek je trećina resora na svojim internet stranicama objavila godišnji program rada za 2024. godinu, dok je svega polovina njih učinila dostupnim izvještaje o svom radu – ukazala je Gvozdenović.
Kako je zaključila, sve dok se transparentnost tretira kao izbor, a ne kao obaveza, demokratska kontrola rada vlasti biće otežana.
– Regionalni indeks otvorenosti je analitički instrument koji pruža sliku o tome koliko su institucije u regionu zapadnog Balkana otvorene prema građanima i društvu. Metodologija je razvijena uz konsultovanje velikog broja kredibilnih izvora koji navode najbolje međunarodne prakse i standarde dobrog upravljanja – objasnila je zamjenica direktora CDT-a.
