Književnik Vladimir Tabašević, istakao je za RTS da je prije svega važno razlikovati industriju zabave od umjetnosti i visoke kulture, a Đorđe Trikoš da svako vrijeme ima svoje heroje i da možda ne bi trebalo praviti tako grubu razliku.
Ako se jedna pop zvijezda poput Bijonse izučava na jednom od najuglednijih svjetskih univerziteta kakav je Jejl, književnik Vladimir Tabašević smatra da se ne može izvući zaključak da se ona stavlja u isti rang kao i Šekspir, jer tu se radi o industriji zabave i jedino se može razumjeti kao takav fenomen.
Na svjetskim fakultetima se već predaje o fenomenima poput Boba Dilana, Madone, Lejdi Gage. Kada je Bijonse u pitanju treba imati u vidu da se kroz njen lik prelamaju i sukobi oko politike, feminizma i pitanja Afroamerikanaca u SAD.
Đorđe Trikoš, stručnjak za političke komunikacije napominje da vjerovatno u vrijeme Šekspira ni on nije razumijevan na isti način na koji ga mi danas svrstavamo u visoku umjetnost, tako da ono što imamo danas ne može da se poredi u tom smislu.
- Međutim, svako vrijeme ima svoje heroje i vjerovatno je Bijonse danas u svom umjetničkom, pa ako hoćete političkom izrazu, nešto što će imati potpuno drugaču interpretaciju za nekih 50, 100 ili više godina. U tom smislu ja ne bih pravio takvu grubu razliku između autora na taj način - smatra Trikoš.
Međutim, činjenica je da je njen uticaj izgrađen u vrijeme masovnih medija koji je potpuno nekarakterističan za prošlost, dodaje Trikoš.
- Dakle, ona je popularna ličnost, ona ima svoj umjetnički izraz, ona se, pretpostavljam, i u okviru tog kursa, koji će biti na Jejlu, izučava višeslojno ne samo na osnovu njenih pjesama, već na osnovu svega onoga što predstavlja - napominje Trikoš.
Američka i svjetska javnost Bijonse interpretiraju kao simbol jedne etničke manjine, a istovremeno je pop zvijezda koja svojom pojavom i nastupima što u šoubiznisu, što u politici, utiče na najrazličitije slojeve društva.
Kako se preko Bjonse može izučavati položaj Afroamerikanaca u SAD
Bijonse je naročito ističe svoje porijekle iz Teksasa koje ima rasističku istoriju. Takođe, deklariše se kao feministkinja, a s druge strane uzela je mužavljavo prezime i oprostila mu prevaru. Kritikuje Ameriku zbog nasilnog ponašanja prema Afroamerikancima, a onda se slika kao kaubojka ispred američke zastave.
Tabašević napominje da kako bismo razumjeli taj fenomen, važno je da posmatramo širi kontekst da je spoljna politika Amerike do danas neokolonijalna, tako da je vrlo upitno koji učinak ona može da postigne u pogledu afroameričkog pitanja.
- Budući da ona pripada toj zabavnoj industriji koja kao takva ne može na bilo koji način da osvari bilo kakve emancipatorne učinke. U industriji zabave Bijonse zastupa samu sebe i uvijek samo svoje lične interese i funkcioniše na taj način da se ljudi pograšno prepoznaju i poistovjećuju s njom i u tom smislu ne može nikakve emancipatorne učinke proizvesti - smatra Tabašević.
Đorđe Trikoš se pak ne slaže sa stavom da popularna kultura ili predstavnici pop kulture imaju zanemarljiv ili slab emancipatorski značaj.
- Ja bih rekao da baš zato što su toliko popularni, svojim djelima oni zapravo jako mnogo mogu da izvrše uticaj i da ostvare zapravo impresivne emancipatorske učinke. U njenom slučaju, autor koji se izgradio u jednom muzičkom stilu, koji napravi takvu vrstu iskoraka, mora da ima jednu veliku dozu samopouzdanja, jer rizikuje da izgubi svoju tradicionalnu publiku - napominje Trikoš.
Bjonse je napravila hrabar iskorak
Bob Dilan se formirao i došao u žižu interesovanja kao kantri autor na akustičnom instrumentalnom tonu, a onda je prvi put uključio električnu gitaru, na šta je njegova tradicionalna publika strašno loše reagovala, podsjeća Trikoš. Međutim, on je i u toj tranziciji i kod nove publike napravio ozbiljne rezultate.
- Mislim da je emancipatorski uticaj Bijonse u američkom društvu ogroman i mislim da se taj uticaj već i ostvario, i da se to njoj široko i priznaje. Autorka iz afroameričke zajednice koja je uspjela da se približi bjelačkoj zajednici u Americi, i svojom popularnošću i svojim stavom ona ima izuzetno velike političke i svake druge uticaje - zaključuje Đorđe Trikoš.
Bijonse je u predsjedničkoj kampanji podržala Kamaru Haris, što joj je u javnosti zamjereno da se otuđila od realnog svijeta i da se pridružila establinšmentu.
- Industrija zabave i predstavnička demokratija s jedne strane funkcionišu ruku pod ruku, tako da tu nema puno šta da se doda - kaže Vladimir Tabašević.