
Rukovodilac Studijskog programa za psihologiju na Filozoskom fakultetu u Nikšiću dr Bojana Miletić kazala je u razgovoru za "Dan" da se ovaj studij, koji je osnovan 2006. godine, i dalje suočava sa problemom nedostatka kadra, zbog čega moraju da upišu dva ili tri puta manje brucoša od broja koji se prijavi na konkursu. Ona je podsjetila da je studij od osnivanja bio samofinansirajući, dok posljednjih nekoliko godina upisuje brucoše koji se školuju o trošku budžeta, kao što je slučaj sa drugim fakultetima i programima.
– Studijski program za psihologiju je osnovan 2006. godine i od samog osnivanja, među mladima vlada veliko interesovanje za upis. Godišnje se upisuje 30 studenata, a dokumenta obično preda dvostruko ili trostruko više mladih. Studijski program za psihologiju prolazio je kroz brojne izazove od samog osnivanja. Najprije je bio organizovan kao isključivo samofinansirajući program, a sada, iako je taj problem riješen i studenti više ne plaćaju školovanje, i dalje postoji problem nedostatka nastavnog kadra – istakla je Miletić.
Ona nije precizirala koji učenici upisuju studije psihologije, odnosno iz kojih škola dolaze i da li se radi o najboljim maturantima. Nije iznosila ni procjene o tome da li je školovanje 30 psihologa godišnje nedovoljno i da li se radi o deficitarnom kadru u Crnoj Gori.
– Psihologija ima izuzetno široku primjenjivost kako u ličnom, tako i u poslovnom životu, i zbog toga je toliko atraktivna za veliki broj mladih ljudi. Znanja i vještine kojima se ovlada tokom studija psihologije primjenjivi su i relevatni u gotovo svim sektorima. Psiholozi mogu pronaći svoje mjesto u okviru svih institucija koje se bave ljudima, kao i u okviru svih institucija. Međutim, u našoj zemlji takva potreba još uvijek nije u dovoljnoj mjeri prepoznata. Psiholozi se kod nas najčešće zapošljavaju u okviru zdravstvenog, obrazovnog i sistema socijalne zaštite.Sve veći broj psihologa opredjeljuje se za dodatne edukacije iz različitih psihoterapijskih pravaca. To im omogućava da prošire opseg usluga koje mogu da pružaju i povećaju mogućnost zapošljavanja i samozapošljavanja – kazala je Miletić.
Ona smatra da u Crnoj Gori polako dolazi do smanjenja predrasuda u pogledu brige o mentalnom zdravlju.
– Budući da se u okviru različitih projekata i sama bavim psihoterapijom, mogu reći da je to za mene najteži i najljepši posao, koji zapravo više doživljavam kao svoj poziv, a ne samo posao koji obavljam. U Crnoj Gori postepeno dolazi do smanjenja stigme i predrasuda u pogledu brige o mentalnom zdravlju, što dovodi do toga da se sve veći broj ljudi obraća stručnjacima za pomoć. Psihoterapija može biti od pomoći u otklanjanju ili ublažavanju različitih simptoma poput anksioznosti, panike, fobija, što predstavlja najčešće razloge zbog kojih se ljudi obraćaju psihoterapeutima. Drugo i mnogo važnije, psihoterapijski proces dovodi do rasta i razvoja ličnosti – sazrijevanja, prihvatanja sebe, usvajanja drugačijeg pogleda na svijet – objašnjava Miletić.
Ona ističe da psihoterapija može pomoći u suočavanju sa brojnim životnim problemima: poteškoćama izazvanim nekim životnim događajem, poteškoćama u komunikaciji na poslu, disfunkcionalnim partnerskim odnosima, izazovima u pogledu roditeljstva, ali i u brojnim drugim životnim područjima.
– Psihoterapeutu se treba obratiti onda kada osoba osjeća da ne može sama da se nosi sa nekim problemom, a to je obično uslovljeno dužinom trajanja problema ili simptoma i stepenom u kome taj problem ometa osobu u svakodnevnom funkcionisanju – kaže naša sagovornica.
Upis na studijske programe Filozofskog fakulteta obavlja se po sistemu rangiranja, osim za psihologiju, gdje se organizuje prijemni ispit. Kandidati polažu testove koji upućuju na njihove kognitivne potencijale (test mentalnih sposobnosti), opštu informisanost i osnovno znanje iz oblasti opšte psihologije.
Prijavljeni kandidati polažu prijemni ispit koji se sastoji od tri testa: test mentalnih sposobnosti, opšte informisanosti i test znanja iz psihologije. Za polaganje prva dva testa nije potrebna priprema, a za treći je potrebno znanje iz psihologije na nivou gimnazijskog udžbenika. Na osnovu uspjeha u školovanju i postignuća na testovima koji čine sastavni dio prijemnog ispita vrši se selekcija prijavljenih kandidata – objšanjava Miletić.