Sjevernoatlantski savez vrši kontrolu, nadzor i odbranu vazdušnog prostora članica uslijed čega je prijetnja ruskih aviona u istočnoj Evropi vodeća prijetnja s kojom se suočavaju piloti NATO-a.
Tokom 2023. godine izvršeno je blizu 300 presretanja ruskih aviona koji su svojim kursom prijetili povrijediti vazdušni prostor NATO članica i to prioritetno u baltičkoj regiji i iznad Baltičkog mora.
Prema Savezničkoj vazdušnoj komandi NATO-a iz Ramsteina u Njemačkoj, vazdušne snage NATO-a širom Evrope su u 2024. godini skupile više od 400 presretanja.
Savez drži lovačke avione na dežuri 24 sata kako bi bili spremni reagovati u slučaju da zajednički radarski sistemi primijete ruske letjelice u zračnom prostoru, a koje svojim kursom leta namjeravaju povrijediti zračni prostor članica saveza, prenosi Kliks.
Kao posljedica ukrajinsko-ruskog rata naglo je povećana budnost vazdušnih snaga na istoku Evrope s obzirom na česte pokušaje povrede vazdušnog prostora od strane ruskih bespilotnih letjelica i dronova.
Borba sa presretanjem ruskih vojnih aviona navodno je dostigla vrhunac 2022. godine, skoro udvostručivši se u odnosu na godinu ranije sa približno 570 presretanja zbog početka rata u Ukrajini.
Kao posljedica rata u Ukrajini, evropske članice NATO-a pojačale su svoje zračno prisustvo u baltičkim zemljama i na istočnom krilu saveza kao odgovor na agresiju Rusije.
Evropske zračne snage doprinose velikim brojem različitih aviona, uključujući holandske i norveške avione F-35, belgijske F-16, italijanske i britanske Eurofightere, španske F/A-18 i francuske Rafale.
Estonija je u novembru završila velike radove na renoviranju piste u vazdušnoj bazi Ämari kako bi bolje podržala misiju odbrane zračnog prostora na Baltiku, a Holanđani su prvi počeli da lete iz obnovljene baze u decembru.
Koliko je odbrana vazdušnog prostora postala značajna za savez ukazuje i to da je u junu NATO održao svoju prvu vježbu zračne borbe kao "dogfight borbu jedan na jedan" u zračnoj bazi Ramstein, kao prvu još od 1994. godine.