Cijene hrane će još rasti i nijesu dostigle vrhunac, iako inflacija jeste, smatraju proizvođači hrane.
Dok za njih troškovi rastu, kupci se sve više okreću jeftinijim proizvodima. Najveća grupacija za proizvodnju hrane na planeti, Nestle, smatra da će cijena osnovnih namirnica dodatno porasti ove godine, prenose Nezavisne novine.
Cijene hrane rastu širom svijeta i više kompanija je upozorilo da se taj trend neće obustaviti u ovoj godini. Švajcarska kompanija podigla je u prošloj godini cijene 8,2 odsto, ali smatra da to nije dovoljno da bi izbalansirali rast u troškovima, koji je ugrozio profit.
- I dalje smo u situaciji u kojoj pokušavamo da popravimo svoju marginu i kao i svi potrošači širom svijeta, pogođeni smo inflacijom. Pokušavamo da saniramo tu štetu, rekao je novinarima direktor kompanije Nestle, Mark Šnajder.
Rast cijena, kako objašnjava, biće ciljan i implementiran samo tamo gdje je opravdan inflacijom troškova.
Šnajder je, ipak, odbio da precizno navede koji brendovi njegove kompanije će poskupiti. Među više od dvije hiljade brendova Nestle-a, nalaze se hrana, kafa, konditorski proizvodi i hrana za bebe.
Ranije su ovakva upozorenja izdavale kompanije kao što su Unilever, Coca-Cola, Heineken, Colgate-Palmolive i Procter&Gamble, na osnovu sve većih troškova energije i radne snage.
- Vjerovatno smo prošli vrh talasa inflacije, ali cijene još nijesu dostigle maksimalni nivo, rekao je direktor finansija Unilevera, Grejem Pitketli.
Cijena sirovih materijala, kao što su žitarice, energija i mliječne prerađevine, trenutno stagniraju na visokom nivou, dok su porasli troškovi radne snage i logistike. Sve to zajedno znači da su male šanse da će cijene hrane i drugih proizvoda u prodavnicama opasti za potrošače u narednom periodu.
Kompanije koje proizvode hranu moraju da održe delikatan balans. Rastući troškovi pritiskaju marginu profita, ali naglo i agresivno podizanje cijena odbija kupce.
Najveći lanac supermarketa u Francuskoj, Carrefour, već pregovara sa snabdjevačima kako bi se rast cijena ograničio koliko može, da bi se zaštitila kupovna moć potrošača.
Podaci pokazuju da je kupovina na nižem nivou, odnosno prelazak potrošača na jeftiniju verziju istog proizvoda, trend koji je već uznapredovao u Americi i Evropi.