”Ja sam ona koja nisam” - scena iz predstave / -foto: duško miljanić
31/01/2024 u 14:40 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Društveni položaj žena je civilizacijski čvor

Reditelj predstave „Ja sam ona koja nisam” Vito Taufer ističe i da iako likovi nemaju katarzu, publici je katarza dostupna kroz prepoznavanje sličnosti i saživljenost s likovima, mogućnost da se suočimo sa samima sobom, a na koje najčešće nismo spremni

image

"Ja sam ona koja nisam" - scena iz predstave

-foto: duško miljanić
"Ja sam ona koja nisam" naziv je komada koji je napisao Mate Matišić, i koji je samo nakon tri godine od praizvedbe u Hrvatskom narodnom kazalištu, premijerno preksinoć igrao na Velikoj sceni Crnogorskog narodnog pozorišta u režiji Vita Taufera. Komad je dramaturški pripodobio Stefan Bošković, scenograf je Lazar Bodroža, kostimografkinja Lina Leković, koreografkinja Julija Milačić-Petrović Njegoš, a muziku je radio Matišić.

Uloge tumače: Anđela Marunović, Stevan Radusinović, Gorana Dragašević, Srđan Grahovac, Žaklina Oštir, Jelena Nenezić, Dejan Đonović, Lazar Dragojević, Predrag Pavićević, Marko Kažić, Ana Vučković, Zoran Vujović, Lazar Dragojević i Davor Dragojević, Varja Đukić, Izudin Bajrović, Aleksandar Gavranić, kao i studentkinje glume cetinjskog Fakulteta dramskih umjetnosti Mina Mićović, Andrea Drašković, Radmila Škuletić i Kristina Mrkić.

Srećne djevojčice koje postaju nesrećne žene

Replike prvakinje CNP Varje Đukić u trećem činu zaokružuju svu problematiku položaja žena danas - "od srećnih djevojčica postaju nesrećne žene". I to se dešava nametanjem uloga ili sticajem okolnosti. Sopstveni izbori ili odgovori na život najčešće su tragični, iako šou traži da se nastavi. Ističe da u ovoj priči nema neke velike nade, nema izlaza, a čovjek se održava tražeći veliku ideju. Najčešće u tome ne uspijevaju, dodaje Đukić, jer nailaze na sistemske prepreke.

– U ovoj drami postoji nekoliko slojeva, ali smatram da je naljepša tema igre, a koja je najvažnija za naše živote - kaže Đukić.

Anđela Marunović, kojoj je ovo jedna od prvih nosećih uloga, ističe da je osjećala odgovornost.

– Uloga je zahtjevna i kod mene je pokrenula mnoga pitanja, ali suptilnim vođstvom reditelja i podrškom kolega, sve se slilo od početka do kraja bez problema - kaže Marunović.

Predstavu "Ja sam ona koja nisam" čine tri jednočinke koje se, svaka na svoj način bave ženama, u različitim životnim dobima. Pritom, u svakom činu, stalno u pozadini "zvoni" naslov predstave tražeći odgovor na to što pripada ženama u zapadnom kodu, pa zatim i u našem balkanskom, tranzicijskom. Odgovor je ono što im se nametne - igraju uloge koje se od njih traže, uglavnom su ono što nisu ili što ne žele biti. U centru svakog čina priča je o jednoj "maloj" ličnoj propasti, koja je samo jedna puzla u mozaiku opšte društvene propasti. Svaka od tih žena, tinejdžerka striptizeta - crnogorska Lolita, glumica Katarina - glumica, majka, bez stalnog zaposlenja, u braku, pijanistkinja neostvarene karijere Stanka - majka, baka, supruga, alkoholičarka, čiji život je obilježen gubitkom djeteta, na svoj način se bori sa životom i okruženjem, u društvu koje je dominantno muško.

image

"Ja sam ona koja nisam" - scena iz predstave

-foto: duško miljanić

To potvrđuje i režiser Taufer, ističući da se komad, između ostalog, bavi civilizacijskim čvorom - koja je pozicija žene u društvu, a što je istovremeno i političko pitanje. Iz toga proizlaze i druge (pod)teme, koje su sve, svaka na svoj način, direktno ili indirektno, političke.

– Matišić je bolno iskren, on govori o stvarima koje osjeća kao problem, čak vlastiti, a koji razrješava pišući dramu, što je na neki način terapija. Zato njegovo pismo jeste katarzično. I tačno je da se uvijek nalazimo između prošlosti i budućnosti, na raskršću između dobrih i loših odluka, radnji i sudbina. I Matišić nas ništa ne uči, on nam samo u najtradicionalnijem smislu pokazuje ogledalo društva, i to rijetko ko iskreno radi kao on - kaže Taufer. Ističe i da iako likovi nemaju katarzu, publici je katarza dostupna kroz prepoznavanje sličnosti i saživljenost s likovima, mogućnost da se suočimo sa samima sobom, a na koje najčešće nismo spremni.

image

"Ja sam ona koja nisam" - scena iz predstave

-foto: duško miljanić

Navodi i da mu je u komadu bila interesantna nejasno postavljena granica između fikcije i stvarnosti, gdje jedna drugu prekrivaju, pa otud i dramaturška igra pozorišta u pozorištu, ali i suočavanja s pojedinačnim i opštim licemjerjem u društvu, koje Matišić dovodi do krajnjih granica.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

Gle opet pes nešto štima?

Mila Kasalica
Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
19. april 2025 01:40