Интересовање публике за Пешићеве фотографије / -фото: нмцг
27/11/2025 u 11:51 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Omaž utemeljivaču savremene crnogorske fotografije

Posthumna samostalna izložba fotografija jednog od pionira crnogorske i jugoslovenske fotografije XX vijeka Milana Pešića (1924 - 2009) "Trag u vremenu", otvorena je u Crnogorskoj galeriji umjetnosti "Miodrag Dado Đurić" na Cetinju

Izložba Pešićevih fotografija može se pogledati do 25. decembra, saopštili su iz Narodnog muzeja Crne Gore.

image

Ћаласан и Дабовић Пејовић

-ФОТО: НМЦГ

Postavka obuhvata radove iz svih faza Pešićevog višedecenijskog stvaralaštva – od dokumentarnih snimaka poslijeratne obnove, do antologijskih portreta crnogorskih gorštaka i pejzaža koji svjedoče o nestajućem svijetu tradicije i prirode. Izložba pruža uvid u Pešićev izuzetno bogat opus, koji broji više od 150 hiljada snimaka i otkriva njegovu jedinstvenu sposobnost da poveže dokumentarnu preciznost sa dubokim humanističkim osjećajem za ljude i prostor. Kao autor koji je fotografijom bilježio društvene i kulturne promjene Crne Gore i Jugoslavije tokom druge polovine XX vijeka, ostavio je neizbrisiv trag u razvoju naše vizuelne kulture.

Digitalizovana baština

Predstavljeni materijal na ovoj izložbi potiče iz arhive Biroa za odnose sa javnošću Vlade Crne Gore, gdje se čuva više od 6.000 negativa i kontakt kopija, otkupljenih od autora početkom osamdesetih godina. Zahvaljujući saradnji između Narodnog muzeja i Vlade Crne Gore, fotografije su digitalno obrađene i prilagođene savremenim muzejskim standardima. Fotografije je skenirao, kadrirao – u skladu sa prisupom koji je sam Pešić primjenjivao prilikom objavljivanja – i tehnički obradio za štampu Lazar Pejović. Ovaj fotografski fond biće trajno pohranjen u Narodnom muzeju, kao dragocjeni segment kulturnog nasljeđa Crne Gore.

Istoričarka umjetnosti Mirjana Dabović Pejović, koja je i kustoskinja izložbe, kazala je da kroz Pešićeve radove pratimo, ne samo izgradnju zemlje i svakodnevicu njenog naroda, već i duboku humanističku nit koja povezuje sve što je radio – od industrijskih pejzaža pa sve do portreta iz planinskih predjela.

image

Једна од Пешићевих фотографија

-фото: нмцг

– Izložba je i omaž jednom velikom autoru – fotografu i televizijskom snimatelju koji je, svojim radom i etikom, postavio temelje savremene crnogorske fotografije. Kroz nju se oblikuju, preispituju i produbljuju pogledi na važne etape razvoja crnogorskog društva i identiteta, ukazujući na važnost njegovanja kulture pamćenja - rekla je Dabović Pejović.

Ona se zahvalila na saradnji Jovani Bojović i Danilu Radusinoviću iz Biroa za odnose sa javnošću Vlade Crne Gore, kao i Budu Simonoviću koji je omogućio uvid u Pešićeva pisma.

image

Детаљ с поставке

-ФОТО: НМЦГ

Pešićeve fotografije bilježe promjene u crnogorskom društvu poslije rata, a prepoznatljiv je po reportažnoj i dokumentarnoj fotografiji, realističnim portretima, kao i lirskim prizorima prirode. Fotografisao je ljude težake, stočare, ribare, planince i primorce, nomade i slučajne prolaznike, puteve i bespuća Crne Gore. Kroz njihove portrete prenosio je karakter ljudi karakterističan za naše podneblje. Prvi je pronio kameru kroz kanjon Nevidio, vrebao je sumrake i zalaske sunca na plažama i dočekivao zore u durmitorskim snjegovima da uhvati čudesnu igru sjenki na netaknutoj bjelini. Gotovo da nema mjesta u Crnoj Gori, u koje za 60 godina stvaralačkog rada, nije kročila njegova noga i vidjelo njegovo oko.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
27. novembar 2025 11:52