Irena Lagator Pejović / -FOTO: MILENKO SAVOVIĆ
27/11/2025 u 16:50 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Popis – materija, umetnost, kapitalizam

Crnogorska likovna umjetnica Irena Lagator Pejović zajedno sa koleginicom Jelenom Micić od sjutra, 28. novembra, izlaže u Salonu Muzeja savremene umetnosti, Beograd.

Izložba Irene Lagator Pejović i Jelene Micić naslovljena je "Popis – materija, umetnost, kapitalizam", a biće otvorena u 19 časova. Kustos postavke je Miroslav Karić iz Muzeja savremene umetnosti (MSU).

Narednog dana, u subotu, 29. novembra, u 18 časova u beogradskom MSU počinje stručno vođenje kroz izložbu i razgovor sa umjetnicama i teoretičarkom kulture Elke Krasni.

image

Jelena Micić

-FOTO: BEČKI MUZEJ/INA AJDOGAN

Postavka je koncipirana kroz selekciju radova kao retrospektivni pogled na dosadašnje umjetničke angažmane Pejović i Micić, ali i uz novu produkciju, izložba prati glavne istraživačke fokuse i procese pomenutih autorki, čije umjetničke prakse tematski povezuju pitanja o različitim antropogenim uticajima na urbane, socijalne i kulturne pejzaže, stoji u saopštenju iz beogradskog MSU.

– Kroz istraživanja društvenih i političkih implikacija materije i materijala u sferama svakodnevnog, javnog i privatnog života, umetnice problematizuju niz dubljih, kompleksnih manifestacija savremene globalne sistemske krize i krize biodiverziteta. Fenomen materijalnosti autorke tretiraju podjednako kao medij – nosioca i eksponenta socioekonomskih odnosa i ideoloških sadržaja – i kao kreativno sredstvo određenih kvalitativnih i oblikovnih karakteristika i potencijala. Za Pejović i Micić posebno važno u tom smislu jeste prikupljanje i arhiviranje materijala s kojima rade, odnosno mogućnost da ih kontinuirano ispituju i otvaraju za dalja moguća čitanja i vizuelna interpretiranja. Tako su radovi, realizovani u rasponu vizuelnih izraza od slike i objekta do instalacije i site-specific intervencije, nerijetko formalno strukturirani i riješeni kroz akumulirane elemente ili fragmente raznih proizvodnih sirovina, readymade predmeta i artefakata. Obimom i serijalnošću naglašena primarna svojstva njihove široke upotrebe i potrošnje za posmatrača se značenjski i narativno aktiviraju u složenoj mreži vrednosnih i asocijativnih predznaka i referenci, namenski i simbolički upisanih u svaki materijal - navodi se dalje.

image

Jelena Micić, Crvena analiza, 2022, akumulativna instalacija, Galerija ULUS, Beograd

-FOTO: IVAN ZUPANC
image

Irena Lagator Pejović, Reč i misao. Velika apstraktna slika, 2025, detalj

-FOTO: IRENA LAGATOR PEJOVIć

Umjetnice, dodaje se, uvode nas u priču o komplikovanosti ekonomskih, društvenih i afektivnih veza u današnjem ubrzanom kapitalističkom svijetu.

– Umjetničke prakse Pejović i Micić donose suptilne kritičke refleksije i gestove suočavanja sa brojnim pitanjima koja se tiču efekata i posljedica koje na pojedinca i zajednicu u svakodnevnom životu ostavlja kapitalistička logika, kao i geoekonomske i klasne stratifikacije, eksploatacije i ekstinkcije skrivenih iza perfidnih maski progresa - navode iz MSU.

Realizaciju izložbe su pomogli Austrijski kulturni forum Beograd, Austrijski kulturni forum Vašington i Ministarstvo kulture i medija Crne Gore.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
27. novembar 2025 16:56