Детаљ с презентације / -FOTO: NMCG
13/08/2024 u 10:05 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Putovanje u prošlost putem virtuelne stvarnosti

Narodni muzej Crne Gore predstavio je VR (virtualna realnost) i AR (uvećana realnost) aplikacije koje su urađene u okviru projekta "SHELeaders – Life and environment of Women Leaders in Western Balkans History in Virtual Reality (2022–2025)"
image

Детаљ с презентације

-FOTO: NMCG
Cilj aplikacija јe da se posjetiocima pomoću virtuelne stvarnosti prikažu život, djelovanje, životni prostor i predmeti srednjovjekovnih vladarki sa prostora Zapadnog Balkana, među kojima i Izabete, supruge Đurđa Crnojevića.

Pored Izabete Crnoјević u aplikaciji su prikazane i valdarke s prostora današnje Srbije, Bosne i Hercegovine, Sјeverne Makedonije i Albanije. One se pojavljuju u virtuelnim rekonstrukcijama dvoraca u kojima su živјele i pričaju značajne događaje iz svog života. Korisnici će imati priliku da virtuelno prošetaju ovim spomenicima kulture i pronađu digitalizovane eksponate iz muzeja sa srodnim zbirkama.

Značaј Izabete Crnoјević u našoј istoriјi

Rukovodilac Istorijskog muzeja Crne Gore Filip Kuzman objasnio je da se venecijanska plemkinja Izabeta Eriko udala za posljednjeg crnogorskog srednjovjekovnog vladara Đurđa Crnojevića, kako bi kroz politički brak, Đurđe Crnojević i dinastija imali podršku Mletačke republike u borbi protiv Osmanskog carstva.

– Njen uticaj je veoma značajan zbog uspostavljanja veza između Crne Gore i Mletačke republike, a preko Venecije smo dobili i štampariju, čija replika se može vidjeti u Biljardi. Naša VR aplikacija bazirana je na jednom periodu njenog života, a kroz aplikaciju je moguće vidjeti kako je izgledao manastir, koji se nalazio na Ćipuru i koji je uništen 1692. godine – kazao je Kuzman.

Na prezentaciji bio je izložen i kostim Izabete Crnojević koji je dizajniran na osnovu poznatih primjera venecijanske mode iz 15. vijeka.

Koordinatorka projekta i predsjednica udruženja DIGI.BA, dr Selma Rizvić, objasnila je kako je nastala aplikacija. Kako јe navela, posјetioci muzeјa očekuјu danas priču ispričanu na savremen način, uz pomoć digitalnih tehnologiјa.

– Prednost virtuelne realnosti je u tome što zaista, putem specijalnih naočara, možete da odete na jedno putovanje u prošlost, da upoznate kraljicu, odnosno glumicu koja glumi Izabetu, ali i ostale kraljice i da prošetate zamkom u kojem je ona živjela – kazala je dr Rizvić. Industrija kompjuterskih igara danas ima veće budžete nego filmska industrija i polako preuzima primat, dodaјe ona.

image

Istorija u virtuelnom prostoru

-FOTO: NMCG

– Zašto onda ne bismo iskoristili činjenicu da puno ljudi igra kompjuterske igre i ponudili kvalitetan sadržaj u toj vrsti medija? Mi zapravo pokušavamo da privučemo ljude istoriji kroz medij kompjuterske igre i napravimo jednu edukativnu igru – naglasila je dr Rizvić.

VR reditelj Bojan Mijatović prisutnima je demonstrirao video-igru, koja omogućava putovanje kroz različite priče vladarki, a kojima korisnik pomaže da riješe zadatke nalaženja izgubljenih predmeta. Priliku da se oprobaju u novoj aplikaciji, koja će biti dostupna za korišćenje u Narodnom muzeju Crne Gore, dobili su i najmlađi posjetioci.

image

Prikazan i kostim iz 15. vijeka

-FOTO: NMCG

Projekat "SHELeadersVR – Life and environment of Women Leaders in Western Balkans History in Virtual Reality (2022–2025)" sufinansira se iz programa Kreativna Evropa Evropske unije. Konzorcijum projekta čine Udruženje DIGI.BA (koordinator), stručnjaci sa Univerziteta u Sarajevu - Elektrotehničkog fakulteta, NoHo iz Irske, Arheološkog instituta Beograda, Narodnog muzeja Crne Gore i Sarajevske škole nauke i tehnologije.

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
23. novembar 2024 02:28