Rediteljka dr Snežana Trišić / -FOTO: MOMIR ČAVIĆ
29/10/2024 u 14:10 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Snežana Trišić: Danas nam je najpotrebnija sposobnost da se mijenjamo

Legendama i mitovima mi pridajemo premalo ili previše značaja, a oni u velikoj mjeri oblikuju naš kolektivni identitet. Reinterpretacija mitova i legendi je šansa da preispitamo svjesno ili nesvjesno naslijeđena značenja, modele i obrasce koji se kriju u njima, kaže rediteljka Snežana Trišić

Podgoričko Gradsko pozorište obogatilo je nedavno svoju Dramsku scenu za djecu komadom "Dulsineja i Servantes" (12+), po tekstu Dragane Tripković, i u režiji dr Snežane Trišić. Pozorišni rukopis Trišić, vanredne profesorke na Katedri za pozorišnu režiju beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti, nije nepoznanica za crnogorsku publiku. Naročito onu koja prati dešavanja u podgoričkom Gradskom pozorištu, a gdje je već režirala "Pinokia". No, njen fah nijesu samo predstave za djecu i mlade, već i one za odraslu publiku. Da je tako svjedoče i brojne nagrade bilo da je riječ o predstavama za djecu ili odrasle.

Kako nam je rekla, nakon "Dulsineje i Servantesa", vraća se obavezama na fakultetu i studentima, a kreće da radi i Sterijine "Rodoljupce". Ipak, rad na "Dulsineji i Servantesu" bio je unekoliko drugačiji. Jer, umjesto heroja Servantesa, dobili smo zaljubljenog pjesnika, i dobili smo heroinu iz Ulcinja, Dulsineju, gusarku koja jedino mora savladati strah od ljubavi.

Da li Vam je zahtjevnije raditi za djecu ili za odrasle? Postoji li neka ipak suštinska razlika koja Vam je uvijek u mislima prilikom rada u oba slučaja?

– Zahtjevno je na različite načine. Za djecu me uvijek dodatno brine i obavezuje to što oni uglavnom ne prave sami izbor šta će gledati. U pozorište ili bioskop ih vode roditelji ili škola. Najčešće nemaju mogućnost da ustanu i odu ako im se ne dopada sadržaj ili ga ne razumiju. Mi odrasli idemo u pozorište na sopstvenu odgovornost i u svakom trenutku možemo da napustimo predstavu ili film ili da ga kritički sagledamo. Mlada i najmlađa publika, mnogo toga upija i prihvata nesvjesno, I to u velikoj mjeri oblikuje njihove svjetove i ličnosti. Zbog toga imam potrebu da sadržaje za djecu i mlade preispitujem puno puta, svaki detalj, replike, riječi, gestove, muziku, rekvizitu… sve što je dio scenskog, umjetničkog sadržaja i igre.

image

Scena iz predstave "Dulsineja i Servantes"

-FOTO: DUŠKO MILjANIĆ

Često se emocije ljubavi zatrpavaju stidom

• Predstava "Dulsineja i Servantes" je rađena za uzrast 12+. Znači i za starije. Kako objasniti činjenicu da je pozorišnih predstava za tinejdž uzrast veoma malo? Što učiniti da ih bude više?

– Predstava je rađena za uzrast 12+, ali je to u pozorištu teško ograničiti. Već smo imali mlađu i stariju publiku i po reakcijama djeluje da svako u njoj pronalazi neki sloj koji ga intrigira. Ja sam imala gošću Niku, od pet godina, koja je bez daha pratila predstavu i na kraju me je pitala - "Kad će drugi dio?" Željela je da gleda još. Ipak, predstava je namijenjena tinejdžerima i za njih je rađena. Ja bih stavila akcenat na mladu publiku od 14 do 18 godina, prije svega zbog razumijevanja književnog konteksta, pojave i značaja ličnosti Servantesa u ovoj priči. Osim toga, dominatna tema u komadu je prepoznavanje i prihvatanje emocija, ljubavi, nježnosti i zaljubljenosti, što je za ovaj uzrast posebno važno jer se sve to često krije, zatrpano je stidom, inhibicijama, strahom od (ne)prihvatanja autentične ličnosti, tjelesnih promjena, izgleda, a to je posebno izraženo kada su u pitanju ličnosti izvan poželjnih i dopadljivih modela koji dominiraju među mlađom populacijom. Osim toga puno je pitanja koja mladi u tom uzrastu mogu da razumiju kao što je pobuna protiv političke samovolje i nepravde, zloupotreba žena, važnost i značaj solidarnosti, humanosti, empatije, pravog prijateljstva i podrške.

image

Scena iz predstave "Dulsineja i Servantes"

-FOTO: DUŠKO MILjANIĆ

Naveli ste da je "Dulsineja i Servantes" predstava koja ruši uobičajene rodne stereotipe. O kojim stereotipima je riječ? Zašto su takvi komadi poželjni? I može li se do novih stavova - razmišljanja doći rezom kao mačem ili je ipak potrebno mnogo više?

– Dulsineja je heroina, ženska junakinja koja suprotno od uobičajenih stereotipa izbavlja muškog junaka, svoju ljubav, iz zarobljeništva u koje je upao. Osim njega ona spašava i svoj grad Ulcinj, koji je na udaru napadača različitih apetita i prohtijeva. Kao zaštitnica i borkinja, suprotstavlja se očevoj politici i diktaturi koju on uvodi. Oslobađanje Ucinja, zarobljenog Servantesa, i svoje ženske sudbine od ugovorenog i nametnug braka sa Hasan-agom veliki su i gotovo nesavladivi izazovi i zahtjevi. Nisam pobornik promjena koje donose rezovi mačeva, i ono što me je privuklo ovoj priči je snaga riječi, emocije, poezije i umjetnosti. Servantes je taj koji unosi nježniji i ljubavniji princip od onih koji nameću sve suprotstravljene strane u komadu, a uglavnom se baziraju na pohlepi, ratovanju, krađi, interesima, trgovini i bogaćenju na račun drugih. Promjena koja se događa u sudaru svih suprotstavljenih svjetova u predstavi je ono što nam je danas potrebnije od mačeva. A to je sposobnost da se mijenjamo, mijenjamo jedni druge, i tako gradimo neki srećniji svijet. Onaj koji je utemeljen na humanosti, empatiji, solidarnosti, razumijevanju. Onaj u kome heroji pišu pjesme i u svakom rukavu imaju po neki stih, a ne pištolj i mač.

• Predstava, kako kažete, govori i o stalnoj čovjekovoj borbi s preprekama u sebi i oko sebe. Sa čim ste se Vi lakše nosili u životu? Da li ste svoj stav donekle prenijeli i na predstavu? Postoje li ipak u životu prepreke koje ne možemo ili ne želimo savladati? Što utiče na to?

– Ja sasvim sigurno nisam živjela kao "Princeza na zrnu graška", pa mi je ovakva priča mnogo bliža. Svako ima svoje borbe i sve su teške, svakome najteže i komlikovane na svoj način i zato volim avanturu kao žanr, a posebno avanturističke priče za odrasle. Uz sve prepreke, probleme i nedaće koje junakinja ili junak mora da savlada i tako se izbavi ili nekog izbavi uglavnom je potrebno da razriješi, pobijedi ili prevaziđe neki dubok unutarnji problem. Volim kada u avanturama na najneočekivanije načine i obrte junaci pobijede strašne sile i zlotvore. To mi je uvijek uzbudljivo, daje mi snagu, ushit i nadu. Gledala sam ljetos film "Ja, kapetan", o sudbini migranata, priču koja prati dva šesnaestogodišnjaka tokom njihove migracije iz Afrike ka Evropi. Na tom putu oni upadaju u mnoge zamke, strahote i nepravde savremenog svijeta. Film je politička i sociološka bomba, ali na određeni način ima puno elemenata žanra avanture. Takav tematski i žanrovski spoj mi je jedan od uzbudljivijih i značajnijih umjetničkih poduhvata u posljednje vreme. Mislim da takve i slične umjetničke sadržaje, predstave i filmove, treba uvesti u školski program i nastavne aktivnosti.

image

Rediteljka dr Snežana Trišić

-FOTO: MOMIR ČAVIĆ

Koliko je Vama prije rada na predstavi bila poznata legenda da je Servantes bio zatočenik u Ulcinju? Zašto generalno u regionu malo značaja pridajemo lokalnim legendama, pričama, mitovima? Ili je možda u pitanju neki nametnuti strah?

– Vrlo malo sam znala o tome prije nego što sam krenula da radim na predstavi. Legende, priče i mitovi su veoma podatni i važni za umjetniču kreaciju, na filmu, pozorištu i u drami, ali, meni je bitno da činjenice ili fikciju ispirisanu njima povežem sa nama danas i ovdje. Legendama i mitovima mi pridajemo premalo ili previše značaja, a oni u velikoj mjeri oblikuju naš kolektivni identitet. Reinterpretacija mitova i legendi je šansa da preispitamo svjesno ili nesvjesno naslijeđena značenja, modele i obrasce koji se kriju u njima. Lokalne priče koje se prenose vjekovima i godinama meni su umjetnički vrlo inspirativne, jer bilježe trag kolektivnog nesvjesnog i vrlo konkretnih istorijskih okolnosti i događaja. Takve legende su kao neka zajednička viševjekovna priča koju svi zajedno pričamo, nadopunjujemo, nadograđujemo, domišljamo i mijenjamo, i taj osjećaj da se nadovezujemo na maštarije, izmišljanja, teme i priče nekih ljudi kojih više nema, a koji su započeli tu pričalačku nit mi je inspirativna i uzbudljiva, prkosi ograničenjima vremena, prostora i smrtnosti.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
13. april 2025 17:43