Сцена из ”Гидионовог чвора” - најбоља представа у цјелини / -ФОТО: КИЦ
29/11/2025 u 08:13 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Velike istine u intimnom scenskom okviru

Jubilarna, deseta manifestacija je potvrda da se vrijednosti koje MAKADO njeguje – autentičnost i umjetnička iskrenost – održavaju i otvaraju nova vrata pozorišnom stvaranju – rekla je Elida Korać

Manifestacija kamernih dramskih ostvarenja - MAKADO ove godine održana je deseti put. Manifestacija je završena preksinoć u sali Dodest KIC "Budo Tomović" dodjelom nagrada "Sat kula" najuspješnijim učesnicima. Ove godine tokom deset dana publika je imala priliku da gleda predstave iz Crne Gore i regiona, a nagrade su dodijeljene u četiri kategorije - za najbolju predstavu u cjelini, najboljeg glumca i glumicu i za glumačku bravuru.

Odluku o nagradama donio je stručni žiri u sastavu reditelj Zoran Rakočević, predsjednik, i članovi - reditelj Draško Đurović i glumac Omar Bajramspahić. Odluke je na sceni sale Dodest KIC "Budo Tomović" saopštio Rakočević, a prethodno se prisutnima u ime organizatora, KIC "BudoTomović" obratila Elida Korać. Kako je navela, MAKADO je tokom ovih 10 godina izrastao u festival koji pokazuje da velika umjetnost često nastaje iz malih formi, a da se najdublje istine mogu saopštiti u malom i intimnom scenskom okviru.

– Ova 10. manifestacija zato nije samo jubilej, već potvrda da se vrijednosti koje MAKADO njeguje - autentičnost i umjetnička iskrenost - održavaju i otvaraju nova vrata pozorišnom stvaranju - rekla je Korać.

image

Вуковић, Шћепановић и Ракочевић

-ФОТО: ЛАЗАР РУЖИЋ

Pojedinačne nagrade za glumce

Jednoglasno je odlučeno da nagrada za najbolju mušku ulogu bude uručena glumcu Stevanu Vukoviću za ulogu u predstavi "Pluća" Nikšićkog pozorišta. Žiri je istakao da Vuković "punoćom glumačkog izraza pokriva mnoga psihološka stanja savremenog čovjeka, kreirajući lik koji funkcioniše u raznim dramskim i žanrovskim okolnostima".

Glumici Tatjani Kecman pripala je nagrada za najbolju žensku ulogu za ostvarenje u predstavi "Bajbok" Ferzeng teatra, u kojoj, pročitao je Rakočević, "hrabrim glumačkim bićem pomjera granice verizma, jednako uspijevajući da igra angažovan, ali i poetizovan dramski lik migrantkinje na rubu egzistencije i životnog smisla".

Nagradu za glumačku bravuru osvojila je Milica Šćepanović, za ulogu u predstavi "Kako postati žena kojoj se sve prašta". Kao je naveo Rakočević, "Šćepanović je koautorka neposrednog i modernog monodramskog žanra, te izvođač koji stvara autentičan lik za koji se može opravdano pomisliti da postoji i izvan pozorišnih uslova''.

Žiri je većinom glasova, kako je rekao Rakočević, odlučio da nagrada za najbolju predstavu u cjelini pripadne ostvarenju "Gidionov čvor" Pozorišta mladih Sarajeva i Scene MESS, navodeći da predstava na "psihološki seriozan i angažovan način tretira savremeni, rastući problem vršnjačkog nasilja, ostavljajući upečatljiv, emotivno snažan i opominjući utisak".

U čast pobjednika MAKADO je zatvoren poetsko – muzičkim performansom, antikabareom "Džentlmen", Obrada Nenezića, u izvođenju Jovana Dabovića i Slobodanke Bobane Dabović Đurić.

image

Сцена из "Бајбока"

-ФОТО: КИЦ

Tokom trajanja manifestacije prikazane su predstave "Kako postati žena kojoj se sve prašta", "Bajbok", "Gidionov čvor", "Lov na vepra", "Audijencija", "Kronika seoske ljubavi", "Ljubaf" i "Pluća".

Takmičarski segment 10. MAKADO-a zatvorila je predstava "Pluća" Nikšićkog pozorišta. Publika je imala priliku da pogleda komad koji otvara pitanja savremenog roditeljstva, odgovornosti i suočavanja sa izazovima današnjice. Rađen po tekstu Dankana Makmilana, komad se ističe minimalističkom formom u kojoj su fokus isključivo glumci i njihov dijalog. Stevanu Vukoviću partnerka na sceni je Maja Stojanović.

Komad "Ljubaf", produkcija "Jugoarta" iz Beograda, na scenu su donijeli glumci Elizabeta Đorevska, Branislav Zeremski i Dubravko Jovanović. Priča o dvojici školskih drugova, čiji iznenadni susret prerasta u dramatičan, ali i ljekovit trenutak, ostavila je jak utisak na publiku. Kroz iskrene i upečatljive glumačke interpretacije, publici je prenesena snažna poruka da se zahvaljujući međusobnoj podršci ponovo pronalazimo i vraćamo sebi.

Predstava "Kronika seoske ljubavi" zagrebačkog Teatra Rugantino, po tekstu Ivana Vidića zaživjela je u punoj snazi kroz izvanredno glumačko izvođenje Gordane Gadžić i Sretena Mokrovića. Njih dvoje, kroz pažljivo izgrađene nijanse, na sceni su stvorili svijet Milivoja i Ljubice dva samotna, a snažna ljudska bića koja, svako na svoj način, stoje na prekretnici života. U vremenu koje glorifikuje brzinu, površnost i stalnu buku, predstava je podsjetila na činjenicu da bliskost ne nastaje iz velikih gestova, već iz gotovo neprimjetnih trenutaka u kojima se ljudi prepoznaju, stoji na fesjbuk stranici KIC-a.

MAKADO je podsjetio publiku na predstavu "Audijencija", koprodukciju Gradskog pozorišta Podgorica i NU CEMOI, u kojoj igraju Dejan Ivanić i Stefan Vuković. Komad je režirala Branka Knežević. Ivanić i Vuković prenijeli su publici kompleksnost likova i unutrašnju borbu pojedinca protiv autoritarnog sistema.

image

Шћепановић и Ракочевић

-ФОТО: ЛАЗАР РУЖИЋ
image

Вуковић и Ракочевић

-ФОТО: ЛАЗАР РУЖИЋ

Još jedna koprodukcija poidgoričkog Gradskog pozorišta, "Lova na vepra", ostavila je snažan utisak na publiku MAKADO-a. Pored Gradskog, producenti su i Makedonski narodni teatar i Art media. Riječ je o predstavi koja otvara prostor za razgovor o ženskoj slobodi, o porodičnim obrascima koji sputavaju razvoj, o borbi razvedenih žena da ostanu ravnopravno prisutne u životima svoje djece. Rediteljka predstave je Nataša Poplavska.

Komad "Gidionov čvor" Pozorišta mladih Sarajevo na scenu su donijele Selma Alispahić i Helena Vuković, dajući predstavi izrazitu autentičnost i snagu. Drama "Gidionov čvor" bavi se gorućim pitanjima školskog sistema, slobode izražavanja, vršnjačkog nasilja, kreativne slobode, kao i odgovornošću nastavnika i roditelja.

Uloga u komadu "Bajbok" donijela je Tatjani Kecman nagradu. Partnerka na sceni joj je Ana Lečić. Komad je nastao po motivima drame "Emigranti" Slavomira Mrožeka. Predstava je donijela savremen i duhovit pogled na život dvije žene iz regiona koje su, u iznajmljenom stanu u novogodišnjoj noći dijelile prostor, porijeklo, ali ne i uvjerenja.

Predstava "Žena kojoj se sve prašta" otvorila je MAKADO, a uloga u ovoj monodrami donijela nagradu za glumačku bravuru Milici Šćepanović. Ne čudi, ako se zna da predstava govori o površnim vrijednostima savremenog društva, odnosno o besmislu koji se plasira a koji se prihvata bez preispitivanja.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
29. novembar 2025 08:13