Poredili su јe sa Hari Poterom, јer "ništa manje niјe magično" kreatorsko stvaralaštvo Marine Banović koјa kroz tkanunu budi u posmatraču doživljaј stila, estetike i umјetnosti. Njen čarobni prah prekrivaјu zlatne niti koјe vežu istoriјu, tradiciјu, modu i trend a koјe ona bogati kreativnošću i umiјećem. Kako kaže, spaјaјući te dviјe ljubavi ona se јoš uviјek igra.
I tako pune dviјe deceniјe modni opus Marine Banović јe toliko obogaćen da u narednih 20 ima o čemu da priča i pripovјeda. Važan јubileј јe proslavila kratkim filmom u režiјi njenog sina Nikole Nikolića u koјem nas јe podsјetila na prvu reviјu, poziv za Rim, Maјami, Pariz... prvo poјavljivanje na Fashion TV-u, prvu nagradu, na olimpiјske uniforme nacionalnog tima, ali i sve ljude koјi su uz nju i danas i koјi su јoј pomogli ili se našli na putu uspјeha.
Da niјedan san niјe prevelik, a niјedan izazov niјe pretežak ako čovјek ima vjere i samopuzdanja, dokaz јe naјpoznatiјa crnogorska dizaјnerka. Red, rad i disciplina su njene lične i profesionalne zapoviјesti, a njih se Marina Banović pridržava i u modi.
Mnogo toga je stalo u minulih 20 godina, toliko revija, uspjeha i nagrada koje vas s pravom postavljaju u sami vrh crnogorskog dizajna. S vama je modna svijest u Crnoj Gori počela da se budi, a vi ste kako na prvoj reviji tako i danas ostali dosljedni "etno priči prilagođenoj trendovima", kako ste i sami rekli u filmu. Da li vam je bilo teško da održite taj kurs?
- Baviti se modom, a da ne kažem umjetnošću, ako po svaku cijenu planski držite "kurs", nije uvijek siguran put u uspjeh. Mnogo je toga što utiče na taj razvojni proces. Balans se mora naći u autentičnoj ideji, inovaciji, trendu, upotrebnosti. Kreativac to donosi na osoben način, spontano. Motiv je prisutan nenametljivo. Onog trenutka kad se kalkuliše tad moda odlazi u komercijalno, što ne mora biti pogrešno, ali izlazi iz okvira umjetničkog modnog koncepta. Ako vam pripada i osjećate ga kao svoj razvojni put onda nije teško.
Vaši modeli, kolekcije, revije, scenografija, ambijent muzika dio su umjetničkog performansa koji stavlja akcenat na modu, ali ga i ne odvaja od umjetnosti. I moda i umjetnost su jedna vrsta kreativnog izražavanja. Da li i vi vašu modu doživljavate kao umjetnost?
- Moja moda se oslanja na umjetničke pravce, dodiruje ih, usvaja i udaljava se od njih, neprestano... Tangentno se odnose. U stalnom je procesu igre.
Jedna od osobina mode je njena kratkotrajnost međutim moda protkana tradicijom nije ni prošlost, ni sadašnjost, ni budućnost, to je stil koji izaziva emociju i čulni užitak. S druge strane umjetnost je dugotrajna, ali nije presudna za modu? Može li estetski doživljaj biti samo sezonski ili i on traje?
- Trajanje estetskog užitka, kad je odjevni komad u pitanju, ne mora biti sezonskog trajanja. Mnogo je činilaca koji utiču na to da se vežete za sebi drag komad bilo da je estetika, ergonomija ili uspomena u pitanju. Za njih kažemo da su van vremenski komadi. Trend u modi je brz i ciklički dejstvuje, ali je i kratkog daha. Iz njega ne dolaze oni komadi "za sva vremena". Vanvremenski komadi izuzimajući emotivni pristup uspomene, obično su izrađeni od plemenitih tkanina, ručno dorađeni, autentične forme, umjetničkih struktura i vrlo često dolaze etiketirani kao Haute Couture (visoka moda).
Vaše revije u svakom ambijentu otkrivaju vaše i duhovno biće kulture i zemlje iz koje dolazite. Čije reakcije smatrate najvećim uspjehom, nekoga ko ne zna našu tradiciju, ili baš onih koji znaju da prepoznaju nit istorije u modernom?
- Rekcije i jednih i drugih su značajne. Klijenti sa strane pristupaju radoznalo i reakcija je prva u estetskom kontekstu, a onda postavljaju pitanja, interesuju se detaljnije o izboru tkanine, načinu izrade... Klijenti sa ovih prostora poznaju kulturu i tradiciju i namjenski biraju komade sa značenjem kad su forma i vez u pitanju. Oni takav odjevni komad planski biraju i pripremljeni dolaze, vrlo često za najznačajnije životne događaje.
Koliko često bi trebalo unositi inovacije u modu, s obzirom na to da je i nešto što je bilo aktuelno u sezoni koja nije toliko mnogo iza nas, ipak dio prošlosti?
- Inovativnost je neminovna jer je tehnološki razvoj i čovjekova nesputana misao i ideja provociraju da se mora spontano razvijati i htjeli ne htjeli ona je ta koja promjera granice u svemu pa i u dizajnu.
Koliko novi materijali trpe starog zanata, da li ima potrebe da se veze na materijalima kad oni mogu biti čak urađeni u 3D štampi?
- To je vid estetskog doživljaja. Štampa je jedan pristup, mašinski vez drugi, a rukom rađen vez poseban doživljaj i u izvođenju, proces koji vremenski duže traje u izradi, ali i daje poseban čulni doživljaj. Estetika se razlikuje kod svakog od nas. Ono što zadovoljava potrebe jednih ne zadovoljava druge, vrlo često mnogi ne prave razliku u nečemu što je drugom "prvo zapalo za oko". Percepcija u estetici je teško definisana, nemjerljiva kategorija i ja je podvodim pod vid inteligencije.
Ječerme, zubuni, kamizole dio su nacionalne nošnje Crne Gore mogu li u svom izvornom obliku biti i dio svakodnevnog autfita?
- Čari kreativnog pristupa su široke u kombinovanju različitih djelova nacionalnog kostima sa suvremenim odjevnim komadom. Zbog kitnjastog veza i autentične forme rezervisani su za ipak svečanije prilike. Svakodnevne aktivnosti i dnevni angažmani iziskuju ergonomičnu odjeću prilagođene estetike.
Kada sumirate rezultate minulog rada do sada znate li na kom polju ćete da jačate samu sebe i svoj talenat i umijeće?
- O preciznim planovima ne razmišljam. O kontinuitetu u radu svakako. Ovo je kreativan posao i nadahnuća se ne planiraju. Raduje me svaki novi dan, a sa njim se rađaju i ideje. Ono na čemu treba da radim i da se nadgrađujem u edukativnom smislu je moj pedagoški rad sa djecom u školi. Tu uvijek imate prostora za usavršavanjem. Učimo jedni od drugih.
Što nas čeka od Vas u narednih 20 godina? Razmišljate li da modnu retrospektivu, možda pola vijeka stvaralaštva, pretočite u Modni muzej?
- Planiram izložbu, nakon praznika, postavka će biti na lutkama. O muzeju je pretenciozno razmišljati danas, možda jednog dana. Do tada pred sobom vidim i dalje rad, red, disciplinu u radu i nove kolekcije i postavke.