
Dekan Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta Crne Gore u Podgorici (PMF UCG) prof.dr Miljan Bigović kazao je juče za "Dan" da daleko više brine opšte znanje iz prirodnih nauka i matematike u cjelokupnoj populaciji učenika osnovnih i srednjih škola nego upražnjena prva tri mjesta na takmičenjima. On je ukazao da je evidentan opadajući trend kako u usvajanju ovih znanja i njihovoj interpretaciji od strane učenika osnovnih i srednjih škola, tako i u daljem interesovanju učenika za proučavanje prirodnih nauka i matematike prilikom izbora profesionalnog puta. Ističe da o tome svjedoče brojni pokazatelji i međunarodna testiranja.
"Dan" je juče objavio rezultate učenika na Olimpijadi znanja, koji pokazuju da najbolji đaci iz crnogorskih škola koji su se takmičili u znanju iz matematike i prirodnih nauka ili nijesu osvojili nijedan bod od mogućih 100 ili su imali po nekoliko poena. Takođe, tabele koje je objavio PMF svjedoče da su rijetke grupe (po razredima i predmetima) u kojima su učenici uspjeli da ostvare potrebne bodove za prva tri mjesta. Učenici prvih razreda srednjih škola nijesu osvojili nijednu nagradu na takmičenju iz matematike, kao ni osnovci iz sedmih razreda.
Takmičenje organizuju PMF i društva matematičara i fizičara, pod pokroviteljstvom CANU i rektora UCG.
Dekan PMF-a kaže da izostanak prva tri mjesta na takmičenjima nije pravilo, već se to prosto dešava i na nekim takmičenjima koja su i po kapacitetima i po nivou organizacije daleko iznad Olimpijade znanja. On nije komentarisao to što značajan broj takmičara uopšte nije dobio bodove.
– Na Olimpijadi znanja PMF-a pojavljuju se najbolji od najboljih, učenici koji su motivisani i za dodatni rad, za rješavanje problemskih zadataka, često i van nastavnog plana i programa. Naglasiću da ovdje govorimo o zadacima takmičarskog nivoa, koji često nadmašuju nivo koji učenik u školi treba da zna i za najveću ocjenu. Zadaci se često kreiraju da budu logički, a ne tipski, što često zna da bude prigovor (citiram: postavili ste zadatak koji ne postoji u knjizi ili zbirci). Upravo se u tome i razlikuje profil takmičara i profil učenika koji dobije visoku ocjenu u školi. Pri čemu, kao nekadašnji takmičar, smatram da su kriterijumi koji se danas traže od učenika takmičara poprilično sniženi u odnosu na neki raniji period. Zadatke sastavljaju i pregledaju univerzitetski profesori i saradnici u nastavi, koji djeluju unutar komisija za određenu oblast (komisija za hemiju, matematiku, fiziku...). Na nivou komisije razmatraju se i pristigle žalbe i daje se konačan odgovor na njih – objašnjava Bigović.
On ističe da se nekada događa, kao što je to slučaj ove godine, da u pojedinim kategorijama izostanu nagrade ili mjesta, iz razloga što zadaci budu malo zahtjevniji, specifičniji, ili možda učenik nije dovoljno spreman ili prosto ne posjeduje znanje potrebno da se na zahtjevan zadatak odgovori. Testovi su dostupni na sajtu PMF-a, pa je moguće uporediti i njihovu težinu ranije i sada.
– Iz godine u godinu bude uspjeha u nekim kategorijama i predmeta i razreda, u nekima ne, ali to je sve sastavni dio takmičarskog procesa. Na primjer, ove godine ćete zapaziti da su rezultati iz hemije daleko bolji nego ranijih godina. Prošle godine su učenici 7. razreda osnovne škole ostvarili izvanredan uspjeh na takmičenju iz matematike, a taj uspjeh je ponovljen i ove godine u kategoriji 8. razreda (neki od učenika koji su se ove godine takmičili kao osmaci prošle godine su bili u 7. razredu) – kazao je Bigović.
On podsjeća da su prošle godine relativno loše rezultate iz matematike imali učenici 8. razreda osnovne škole, dok su ove u 9. razredu osvojili dvije nagrade, što pokazuje da je u toj generaciji takmičara došlo do napretka.
– Kada pogledate rezultate, i takmičari koji nijesu ostvarili nijedno od nagrađivanih mjesta imaju u najvećem broju slučajeva respektabilan broj bodova – rekao je Bigović.
Коментари (0)
Оставите свој коментар