
Boravak u predškolskim ustanovama od izuzetnog je značaja za socijalizaciju romske djece, kao i za njihovo dalje školovanje i uspješnu integraciju u društvo, smatraju psiholozi i predstavnici nevladinih organizacij koje se bave unapređenjem položaja romske populacije.
Prema podacima Ministarstva prosvjete, nauke, kulture i sporta, broj romske djece u vrtićima raste, pa je školske 2018/2019. godine upisano 191 dijete, 2019/2020 upisano je 208, dok je 2020/2021. godine upisano 224 djece.
Iz Ministarstva su kazali da je pandemija KOVID-19 negativno uticala na cijelo društvo, zbog čega su organizovali kampanju za upis romske i egipćanske djece u predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.
U toku kampanje se, kako su pojasnili, govorilo o elektronskom upisu u sistem obrazovanja, kao i da to ne bi trebalo da obeshrabri pripadnike RE zajednice jer je obezbijeđena podrška pri upisu koju pružaju obrazovni sistem i Romski savjet, kao i NVO.
- U kampanji je, takođe, naglašeno da, ukoliko roditelji nemaju mogućnosti da upišu djecu elektronskim putem, mogu da se obrate obrazovnoj ustanovi koja će pružiti pomoć pri upisu- kazali su iz Ministarstva.
Iz tog resora su podsjetili da je za djecu iz RE zajednice predškolsko vaspitanje i obrazovanje besplatno, odnosno, oslobođena su plaćanja ishrane i omogućen im je besplatan boravak u vrtićima.
Na pitanje da li postoji strategija koja bi pospješila upis romske djece u vrtiće, iz Ministarstva su kazali da je izrađena Strategija predškolskog vaspitanja i obrazovanja za period 2021-2025, kojom su obuhvaćena sva djeca, bilo da se radi o većinskoj populaciji ili o marginalizovanim grupama.
Takođe je, kako su naveli, izrađena i Strategija socijalne inkluzje Roma i Egipćana 2021-2025, a oba dokumenta treba da usvoji Vlada.
U Centru za romske inicijative (CRI) smatraju da bi, kako bi se povećao broj romsko-egipćanske djece koja pohađaju vrtiće, trebalo prije svega pažnju usmjeriti na roditelje, kako bi shvatili značaj pohađanja nastave u predškolskim ustanovama.
Projekt asistentkinja u toj NVO, Jovana Knežević, istakla je da se saradnjom roditelja i vrtića postižu pozitivni rezultati u interesu djeteta.
- Takođe, uvođenje autobusa koji bi prevozili djecu do vrtića, kao i uvođenje saradnika u socijalnoj inkluziju za oblast obrazovanja, dovelo bi do povećanja broja romske djece koja pohađaju predškolske ustanove- smatra Knežević.
Na pitanje koliko je za djecu iz RE zajednice važno pohađanje predškolskih ustanova, u smislu njihove socijalizacije, ona je kazala da boravak u vrtićima, pored veoma bitne socijalizacije, prati i niz drugih značajnih pitanja.
Knežević je podsjetila da djeca u vrtićima stiču brojna iskustva, najbolje drugove i uspomene koje se pamte tokom celog života, preko prve ljubomore, pozitivnih i manje pozitivnih osjećanja.
Kako je navela, pored komunikacije sa vršnjacima bitna je i komunikacija i uspostavljanje kontakta sa vasiptačima.
- Često se dešava da roditelji postupaju zaštitnički prema svojoj djeci, ne primjećujući ili zanemarujući eventualne probleme koji onemogućavaju kasniji rast i razvoj. Boravkom u vrtiću se takve stvari ne mogu zapostaviti i ostati neprimijećene- pojasnila je Knežević.
Ona je dodala da se interaktivnim igrama, grupnim aktivnostima i poštovanjem pravila ponašanja stiče osećaj zajedništva i razvija empatija za druge.
- Zbog ovih, ali i drugih brojnih razloga, u koje prije svega spadaju obrazovanje i vaspitanje i razvoj mogućnosti da se djeca na advekatan način pripreme za osnovno obrazovanje, veoma je značajno da djeca pohađaju nastavu predviđenu predškolskim aktivnostima u vrtićima- zaključila je Knežević.
Psihološkinja Ana Kreponić ističe da je predškolsko vaspitanje i obrazovanje naročito značajno za djecu iz osjetljivih grupa.
Ona je podsjetila da Romi, kao zajednica, imaju svoju specifičnu kulturu, jezik i nasljeđe, i da su u najvećem dijelu izloženi strukturnom siromaštvu, nepismenosti, nezaposlenosti i lošim uslovima stanovanja.
- S obzirom na to, za djecu iz ove populacije je boravak u predškolskoj ustanovi od dragocjenog značaja za socijalizaciju, dalje školovanje i uspješnu integraciju u društvo- naglasila je Kreponić.
Kako je navela, put obrazovanja za romsku djecu predstavlja izuzetno težak period u životu, i potrebna im je sva podrška sistema kako bi formirali svijest o tome da su sposobna da žive drugačiji život od onog na koji su navikli.
- Međutim, trebalo bi imati u vidu da je inkluzija proces koji ne podrazumijeva samo obrazovanje, već se odnosi i na sve ostale sfere života i cjelokupnu socijalizaciju- dodala je Kreponić.
Na pitanje da li smatra da djeca koja pohađaju vrtiće kasnije postižu bolje rezultate tokom školovanja, ona je odgovorila da brojna istraživanja potvrđuju značaj rane stimulacije i ranog učenja na razvoj mozga i kasniji uspjeh u životu.
- U tom kontekstu, kvalitetno predškolsko vaspitanje i obrazovanje ima neosporan značaj jer poboljšava ishode učenja djeteta- kazala je Kreponić.
Коментари (0)
Оставите свој коментар