Pedagogica u JPU „Đina Vrbica“ Danijela Kandić Anđelić kazala je da je u cilju prilagođavanja obrazovnih programa različitim razvojnim potrebama djece, ključni korak primjena individualizovanog pristupa.
- Ovaj pristup uključuje redovne razvojne procjene svakog djeteta, koje nam omogućavaju da identifikujemo njihove jake strane i područja u kojima je potrebna dodatna stručna podrška - navela je Kandić Anđelić.
Pojasnila je da se razvojna procjena djece sprovodi putem sistematskog posmatranja od strane vaspitača i stručnih saradnika, kao i kroz razgovore sa roditeljima.
- Ove metode omogućavaju prikupljanje kompletnih informacija o svakom djetetu, čime se stiče jasan uvid u njihove razvojne potrebe. Na osnovu ovih procjena, prilagođavamo vaspitni sadržaj kako bismo zadovoljili individualne potrebe i sposobnosti djece. U praksi to znači kombinovanje različitih aktivnosti, uključujući grupni i individualni rad, kao i prilagođavanje materijala za rad sa djecom - rekla je Kandić Anđelić.
Prema njenim riječima, za djecu sa posebnim obrazovnim potrebama, izrađuju se specijalni individualni razvojni obrazovni programi.
- Cilj ovih programa je da se podstaknu očuvani potencijali djece sa teškoćama u razvoju. Svi korisnici naših usluga, bez obzira na vrstu razvojnih potreba, dobijaju podršku od stručnih saradnika poput pedagoga, psihologa, logopeda i defektologa. Svaka struka doprinosi nesmetanom razvoju djeteta - rekla je ona.
Posebna pažnja se, kako je dodala, posvećuje saradnji sa roditeljima.
- Roditelji su aktivno uključeni u realizaciju vaspitnog procesa i dobijaju sve potrebne informacije, resurse i podršku kako bi mogli osigurati optimalan razvoj djeteta u kućnim uslovima - navela je Kandić Anđelić.
Istakla je da u JPU „Đina Vrbica“ veliku pažnju posvećuju stručnom usavršavanju vaspitača i stručnih saradnika.
- Kroz brojne obuke i seminare, svi zaposleni stiču nova saznanja i informacije, čime se unapređuje kvalitet vaspitnog obrazovnog rada, naročito u oblastima ranog razvoja i inkluzivnog obrazovanja - navela je ona.
Njena koleginica, pedagogica Irena Vujošević je kazala da je za djecu sa posebnim obrazovnim potrebama neophodno prilagoditi obrazovni program kako bi se osigurao njihov optimalan razvoj i učenje.
- Ovaj proces se sprovodi kroz Individualno razvojni obrazovni program (IROP), koji se kreira za svako dijete posebno i definiše obrazovne i razvojne ciljeve prilagođene njihovim sposobnostima: U izradi IROP-a učestvuju stručni saradnici iz obrazovnih ustanova, vaspitači, kao i roditelji djeteta. Ovaj dokument određuje način učenja, metodiku, sredstva i vrstu podrške koja će biti pružena djetetu u skladu sa njegovim individualnim potrebama - navela je Vujošević.
Pored toga, kako je dodala, asistenti u nastavi igraju jednu od važnih uloga u podršci djeci sa teškoćama u razvoju.
- Prema Rješenju opštinske komisije za usmjeravanje djece sa posebnim obrazovnim potrebama, asistenti su dodjeljuju djeci sa teškim tjelesnim smetnjama, umjerenim intelektualnim smetnjama, potpunim gubitkom vida, teškim i potpunim gubitkom sluha i djeci sa poremećajima iz spektra autizma. U zavisnosti od specifičnosti i potreba djeteta, može se pružiti dodatna stručna pomoć, prilagoditi prostor, nabaviti specijalizovana pomagala ili implementirati alternativne oblike komunikacije - rekla je Vujošević.
Prema njenim riječima, cilj inkluzije nije samo omogućiti djeci pristup obrazovanju, već i promovisati njihovu socijalizaciju i prihvatanje različitosti.
- Inkluzija doprinosi sveukupnom razvoju djeteta, omogućavajući mu da se uključi u zajednicu i ostvaruje svoj potencijal. Kroz ove mjere, obrazovni sistem nastoji osigurati da svako dijete, bez obzira na svoje teškoće, ima jednake šanse za učenje i razvoj - zaključila je Vujošević.