
U Crnoj Gori je u januaru 2022. godine bilo 521,2 hiljade korisnika interneta, a stopa penetracije interneta u Crnoj Gori iznosila je 83 odsto ukupne populacije. Takođe, podaci iz istraživanja koje je nastalo kao dio Unesko projekta koji je finansiran od strane EU "Izgradnja povjerenja u medije u Jugoistočnoj Evropi i Turskoj – Faza II", a koje je sproveo Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) zajedno sa ombudsmanom "Dana" i ombudsmankom "Vijesti" i "Monitora", pokazalo je da je u Crnoj Gori na početku ove godine bilo registrovano 577.760 profila na Fejsbuku, što znači da 92 odsto populacije koristi tu društvenu mrežu.
Izvršni sekretar MSS-a Ranko Vujović kazao je da to ipak ne znači da 92 odsto populacije ima profil na Fejsbuku, već da jedan dio njih čine dvostruki i lažni profili. Ukazao je da su ostale društvene mreže manje popularne u Crnoj Gori, pa tako Tik Tok koristi 5,9 odsto, Instagram 2,83, Tviter 2,08, Pinterest 1,25, You Tube 1,07 i Redit 0,26 odsto od ukupnog broja stanovnika.
Vujović je naveo da su kroz razgovore sa novinarima saznali da oni uglavnom nemaju veće znavanje o funkcionisanju društvenih mreža.
– Ovaj podatak nas je iznenadio, a naročito onaj koji pokazuje da ne poznaju sisteme podnošenja žalbi kad im se dešavaju određene neregularnosti ili kad im se blokira profil i slično – rekao je Vujović, navodeći da su se kroz istraživanje susreli i sa ispitanicima koji su izvanredno poznavali rad društvenih mrežama i njihove mehanizme.
Ombudsman dnevnog lista "Dan" Ilija Jovićević, istakao je da društvene mreže ne možemo smatrati medijima. Kazao je da su se u istaživanju bavili zloupotrebama društvenih mreža i prijetećim porukama koje su stizale novinarima.
– Svi naši ispitanici, bez izuzetka, saopštili su da su se zbog posla sa kojim se bave suočili sa nekim vidom prijetnje. Novinari bi trebalo da prijavljuju ovakve prijetnje, da se ne ustručavaju od toga da će imzbog toga biti zamjereno, a nadležni organi će ocijeniti ozbiljnost tih prijetnji – naveo je Jovićević, podsjetivši da je jedno lice prijetilo smrću svima zaposlenima u "Danu" preko Instagrama i da je "Dan" nedavno napadnut i fizički kada je jedno lice upalo u redakciju.
Ombudsman "Vijesti" i "Monitora" Paula Petričević, kazala je da je istraživanje pokazalo da novinari koriste više društvenih mreža, a da među njima dominantno koriste Fejsbuk – 83 odsto, Tviter 50 odsto i Instagram 37 odsto. Istakla je da novinari to čine, kako radi širenja informacija, tako i kao izvor informacija, jednako u obje svrhe.
– Znatan broj novinara koristi društvene mreže kao svi obični građani, za komunikativne, lične svrhe i za dijeljenje sadržaja medija u kojem rade ili drugih medija. U tom smislu dolazi do nekog vida preklapanja između lične i javne sfere i osobe novinara. U najvećem broju slučajeva ponašanje novinara i novinarki nije regulisano na bilo koji formalniji način – kazala je Petričević.
Kako je ukazala, većina ispitanih novinara smatra da je regulacija potrebna, ali kao samoregulacija, navodeći da bi to pitanje trebalo da bude regulisano kodeksom. Govoreći o govoru mržnje, Petričević je kazala da se on sve više prepoznaje i da sve više raste svijest da je to neprihvatljiv govor i da se kosi sa slobodom govora.