
Predsjednik podgoričkog Sindikata prosvjete, profesor Jovan Drašković kaže da nemaju precizne informacije u koliko škola su školski odbori usvojili nove statute, koji obavezuju nastavnike da u okviru dopunske nastave, jedan čas sedmično rade u produženom boravku sa najmlaćim osnovcima, a učitelji dva, sa djecom sa smetnjama u razvoju.
Ministarstvo prosvjete je u januaru proslijedilo školama primjer verzije statuta, u kojoj su za nastavnike predmetne i razredne nastave, predviđene nove aktivnosti u okviru četrdesetodnevne radne sedmice.
– U nekim školama su školski odbori to uradili i prije nego smo mi saznali za predložene izmjene. Činjenica je da je do ove izmjene norme došlo bez konsultacija sa onima na koje se ona odnosi, sa nastavnicima. Bez rasprave, analize i strategije. Ovih dana nas kolege obavještavaju da su određeni školski odbori donosili izmijenjene statute bez razmatranja predloženih izmjena, rekao nam je juče Drašković.
Na pitanje kakav je stav Sindikata prosvjete o novim radnim obavezama za nastavnike, Drašković kaže da su više puta upozoravali na nametanje rješenja, bez konsultacija.
– Nastavnicima predmetne nastave je dodijeljena obaveza rada u produženom boravku – jedan čas nedjeljno, dok su nastavnici razredne nastave (učitelji), osim jednog časa u produženom boravku, dužni da ostvare još i dva časa dodatne stručne pomoći za djecu sa posebnim potrebama. Za Sindikat prosvjete je neprihvatljivo da do izmjena koje se tiču obaveza zaposlenih dolazi bez konsultovanja i informisanja. Osim što su to i obaveze poslodavca, mnogo puta smo svjedočili tome, istakao je Drašković.
Upitan šta će konkretno nastavnici morati da rade u produženom boravku, ali i u okviru dodatne nastave za djecu za smetnjama, Drašković napominje da se "ovdje postavlja pitanje šta je to produženi boravak učenika"?
– Da li je tu primarno čuvanje djece nakon nastave, ili je to organizovani oblik rada sa ciljem podizanja opšteg kvaliteta i efikasnosti nastavnog procesa. Ako je ovo drugo, kako je i bilo predviđeno predmetnim programom za produženi boravak, donesenim od strane Zavoda za školstvo, onda se predviđenim izmjenama statuta ne postiže cilj. Umjesto predviđenih stalno zaposlenih na mjestu profesora razredne nastave i vaspitača u produženom boravku, imaćemo svakodnevne izmjene profesora predmetne nastave, sa upitnim mogućnostima za ostvarenje vaspitno–obrazovnih ciljeva. Ako se za cilj ima da se ostvari produženo čuvanje djece, plašim se da na ovaj način ne pomažemo nikom. Niti djeci da na osmišljen i kvalitetan način provode vrijeme nakon redovne nastave, niti zaposlenim roditeljima, jer ne možemo djecu čuvati do kraja njihovog radnog vremena, pa će morati i dalje da plaćaju privatne produžene boravke. Naravno da ne pomažemo ni nastavnicima time što im namećemo obaveze bez jasnih pravila i ciljeva, kazao je Drašković.