Dopune zakona predložio je poslanik Jovan Subotić, dok su Ministarstvo i Vlada Crne Gore dostavili Odboru pozitivno mišljenje.
Subotić je podsjetio da je trek-trejs sistem već predviđen fiskalnom strategijom, a konkretno podrazumijeva uvođenje sistema koji će omogućiti da se u realnom vremenu proizvod prati od proizvođača do potrošača.
On je istakao da bi implementacija trek-trejs sistema imala pozitivne efekte u suzbijanju sive ekonomije na tržištu duvanskih proizvoda, a za rezultat povećanje legalnog prometa duvanskih proizvoda, što pokazuje praksa nakon uvođenja ovog sistema u mnogim zemljama Evrope.
– Brojni su i drugi benefiti, u prvom redu povećanje akciza i PDV-a, usklađenost sa međunarodnim propisima koji se odnose na kontrolu duvana, stvaranje fer tržišta za sve učesnike u lancu snabdijevanja duvanskim proizvodima, zaštita potrošača, gdje bi potrošači bili sigurni da konzumiraju provjeren duvanski proizvod i prikupljanje podataka o svim tokovima u lancu, koji se mogu upotrijebiti u razne svrhe, kazao je Subotić obrazlažući Predlog dopuna Zakona o ograničavanju upotrebe duvanskih proizvoda.
Podsjetio je da je "Crna Gora kao članica Okvirne konvencije o kontroli duvana, potpisnica Protokola o eliminaciji nezakonite trgovine duvanskim proizvodima, koji je za države potpisnice u skladu sa članom 45 stupio na snagu u septembru 2018. godine".
– U Fiskalnoj strategiji Crne Gore od 2024 do 2027. godine, u dijelu pod naslovom Reforma carinske administracije, u odjeljku b o uspostavljanju sistema trek end trejs u cilju smanjenja nelegalne trgovine duvanskim proizvodima, eksplicitno stoji "Okvirna konvencija o kontroli duvana, odnosno Protokol o eliminaciji nezakonite trgovine duvanskim proizvodima, Crna Gora je ratifikovala 2017. godine". Ovaj protokol kao ključni cilj ima postavljanje trek end trejs sistema, kojim se omogućava praćenje kretanja duvanskih proizvoda u realnom vremenu tokom cjelokupnog lanca snabdijevanja, počev od same proizvodnje do potrošača. Na ovaj način proizvod dobija jedinstvenu identifikacionu oznaku i podliježe kontroli od trenutka kada napusti lokaciju proizvodnje do prvog maloprodajnog objekta, gdje će se vršiti njegova prodaja. Prema tome, prijavljena je svaka faza u komercijalnom lancu u cilju sprečavanja krijumčarenja i nelegalne trgovine duvanskim proizvodima. U Crnoj Gori, kao i u Evropskoj uniji i zemljama regiona, izražena je problematika krijumčarenja i nedozvoljene trgodine akciznim robama, prije svega cigaretama, a prema nekim podacima, naša zemlja svake godine izgubi između 15 i 20 miliona eura zbog sivog tržišta cigareta, što predstavlja oko 30 odsto vrijednosti ukupnog legalnog tržišta. Iako je Crna Gora preduzela niz koraka u borbi protiv nelegalne trgovine cigaretama posljednjih godina, što je rezultiralo značajnom naplatom akciza na duvan i duvanske prizvode, procjenjuje se da se jedan dio cigareta i dalje prometuje u sivoj zoni, rekao je Subotić.
On je dodao da se dopune koje je predložio odnose na primjenu novog sistema već u narednoj godini.
Odbor je predložio tri amandmana na Predlog zakona o dopunama Zakona o ograničavanju upotrebe duvanskih proizvoda, sa kojim je saglasan predlagač zakona poslanik Jovan Subotić. Nakon toga, Odbor je konstatovao da predmetni amandmani, shodno članu 150 stav 3 Poslovnika Skupštine Crne Gore, postaju sastavni dio predloženog zakona i o njima Skupština posebno ne odlučuje.
