/ CGO
27/09/2025 u 17:24 h
Ana OstojićAna Ostojić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Vlada ključne odluke donosi "na daljinu"

Imenovanja na ključne funkcije u bezbjednosnom sektoru, teme koje se tiču obrazovanja, ekonomije, ekologije, odluke o kadrovskim rješenjima, sankcije, mjere, sporazumi i mnoga druga pitanja nerijetko su na dnevnom redu elektronskih sjednica Vlade, pa čak i u kasnim satima i vikendom, a sjednice "na daljinu" dešavaju se i u danima kada se održavaju redovne sjednice izvršne vlasti.

U mandatu ove izvršne vlasti, elektronskih sjednica bilo je više nego redovnih održanih u zgradi Vlade, a po ocjeni sagovornika "Dana", takva praksa, koja bi trebalo da je izuzetak, postalo je dominantno pravilo rada ove vlade. 

Posljednji podaci Centra za građansko obrazovanje (CGO) pokazuju da je vlada Milojka Spajića od svog konstituisanja 60 odsto sjednica održala elektronskim putem. Od 31. oktobra 2023. do 20. septembra ove godine, Spajićeva vlada, prema podacima te NVO, održala je 230 sjednica, od čega čak 139 elektronskim/telefonskim putem.

Nikola Obradović iz CGO je ocijenio je u izjavi za "Dan" da praksa da se ključne odluke donose putem elektronskih, odnosno telefonskih sjednica Vlade ozbiljno narušava principe transparentnosti, odgovornosti i demokratskog upravljanja.

– Ono što je trebalo da bude izuzetak – za tehnička pitanja, hitne slučajeve ili vanredne okolnosti – postalo je pravilo. Klikom kroz telefonske aplikacije, često u noćnim satima ili vikendom, odlučivano je o kadrovskim pitanjima, važnim zakonskim tekstovima, pitanjima u bezbjednosnom sektoru, obrazovanju, kao i o strateškim ekonomskim i ekološkim temama – rekao je Obradović za "Dan".

Smatra da takva praksa prije svega derogira institucije, kao i institucionalnu kulturu dijaloga, javnost procesa i obavezu obrazlaganja odluka.

– Elektronske sjednice faktički eliminišu diskusiju, smanjuju prostor za analizu dokumentacije i onemogućavaju pojašnjenja, što dodatno otežava odgovorno odlučivanje. Osim što izostaje sadržajna diskusija, nema ni traga o izrečenim stavovima, a nivo odgovornosti za posljedice opasno se snižava. Posljedica toga je dodatna erozija povjerenja u institucije i kredibilitet same Vlade, a što vidimo i po istraživanjima javnog mnjenja koja pokazuju taj kontinuiran trend pada povjerenja građana i građanki – kazao je Obradović.

On smatra da se ogroman broj elektronskih sjednica može tumačiti kao slabost premijera da se nosi sa izazovnim diskusijama i balansiranjima u najglomaznijoj i najheterogenijoj Vladi koju imamo, kao izbjegavanje da se direktno suoči sa potencijalnim neistomišljenicima i način da održi privid rada za javni interes, "iako jasno vidimo da se donosi niz odluka koje služe samo partijskim i partikularnim interesima, kao i da ministri i partije upravljaju onim što su dobili kroz koalicioni aranžman samostalno i bez ikakve kontrole".

Po njegovom mišljenju, previsok procenat elektronskih sjednica ne znači nužno da je aktuelna vlada nestabilna, jer je suštinski održava balans tih partikularnih interesa.

– To nije uvijek lako i zato se možda i sistematski održava taj oblik vanrednog stanja, jer bi elektronske sjednice trebalo da se održavaju samo u vanrednim okolnostima. Svakako, imamo jako puno alarma za kvalitet, odnosno izostanak kvaliteta upravljanja, o kojem bismo svi morali razmišljati jer to proizvodi posljedice – istakao je Obradović.

​Gaze se standardi transparentnosti i integriteta

Obradović smatra da ovakav model odlučivanja šalje lošu poruku Evropskoj uniji (EU), odnosno pokazuje da se u vrhu vlasti ne razumiju – ili se namjerno gaze – standardi koji se tiču transparentnosti, odgovornosti i institucionalnog integriteta, što su komponente integrisane u ključna pregovaračka poglavlja. Pitanje elektronskih sjednica, kako je dodao, moglo bi biti regulisano u dugo očekivanom i prijeko potrebnom zakonu u Vladi.

Da pribjegavanje elektronskim sjednicima u cilju izbjegavanja potencijalne konfrontacije na sjednicama "lice u lice" ne znači i nestabilnost Vlade saglasna je i Ines Mrdović, izvršna direktorica Akcije za socijalnu pravdu (ASP). Kako objašnjava, to smatra iz razloga što svaka politička grupacija u ovoj vladi ima svoj politički interes zašto je u njoj.

– A svi su svjesni da izlazak nekog manjeg političkog subjekta iz Vlade vjerovatno ne bi ni doveo do njenog pada, te da mogli biti na čistoj političkoj šteti izlaskom – kazala je Mrdović za "Dan".Kada je u pitanju transprentnost rada jedne vlade, ona smatra da se to najbolje postiže objavljivanjem dokumenata na njenom sajtu.

Široko postavljene odredbe Poslovnika o radu Vlade

Mrdović konstatuje da su telefonske sjednice ove vlade sve učestalije i da to postaje njeno dominantno pravilo rada.

– Poslovnikom o radu Vlade propisano je da se sjednice održavaju elektronski, da se one po pravilu održavaju jednom nedjeljno, da predsjednik Vlade može sazvati sjednicu kada to zahtijevaju određene okolnosti ili potreba hitnog preduzimanja određenih mjera. Ovako široko postavljene odredbe iz tog poslovnika očito daju mogućnost izvršnoj vlasti da sjednice održava i na način da dominiraju telefonske u odnosu na sjednice gdje se okupljaju svi njeni članovi. Naravno, to otvara pitanje kvaliteta neposredne rasprave o bitnim pitanjima, ali svi članovi Vlade moraju unaprijed dobiti materijale za odlučivanje, pa je do svakog od njih koliko se zaista unosi u svako pitanje o kojem se glasa. I upravo je to onaj segment o kojem građanstvo nema stvarnu informaciju – ističe Mrdović.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
05. decembar 2025 21:15