
Usled incidenta sa kolizijom stajnog trapa koji se dogodio na podgoričkom aerodromu 27. septembra prošle godine, avion Vlade Crne Gore ("lirdzet 45"), registarskih oznaka 4O-MNE, i dalje je neplovidben i nalazi su u ovlašćenom servisu Aero-Dienst u Nirnbergu (Njemačka), kazali su "Danu" iz Generalnog sekretarijata crnogorske vlade. Pojasnili su da je kvar tehničke prirode, da nije u pitanju ljudski faktor, te da niko nije odgovoran za to.
– Iako je 95 odsto radova neophodnih za otklanjanje posledica izazvanih pomenutim incidentom završeno, avion Vlade Crne Gore je i dalje na servisu usled nemogućnosti da se, i pored velikih napora proizvođača, servisera i zaposlenih u avio-servisu, obezbijede vrata nosnog točka (NLG door). Prema poslednjim najavama proizvođača aviona, dobijenim prije nekoliko dana, potrebni dio je konačno obezbijeđen i trenutno se vrše njegove provjere u laboratorijama proizvođača "Bombardier" u USA, nakon čega se očekuje njegova isporuka ovlašćenom servisu u Nirnbergu – odgovorili su nam iz Generalnog sekretarijata Vlade, na čijem je čelu Boris Marić.
Kako su dalje naveli u odgovoru, procjena servisera je da će vladin avion bio potpuno operativan do kraja juna.
– Nakon ugradnje pomenutog dijela, neophodno je obaviti niz testova na avionu u skladu sa strogim bezbjednosnim zahtjevima propisanim od strane proizvođača aviona, a u cilju potpune tehničke ispravnosti i bezbjednosti letjelice – objasnili su iz Generalnog sekretarijata.
U odgovoru na pitanje kako je došlo do oštećenja ističu da je nezavisna komisija sastavljena od predstavnika proizvođača aviona i ovlašćenog servisera u svom izvještaju nedvosmisleno utvrdila da je uzrok incidenta kvar tehničke prirode i da nema uticaja ljudskog faktora, odnosno odgovornosti zaposlenih u Avio-servisu Vlade Crne Gore.
– Pomenuti izvještaj dostavljen je nadležnim organima Crne Gore uključenim u istragu o navedenom incidentu – navedeno je u odgovoru.
Kada je u pitanju cijena opravke, procijenjena vrijednost svih radova kreće od 320.000 do 350.000 eura.
– Kako je utvrđeno da je uzrok incidenta sa stajnim trapom tehničke prirode, većinu troškova opravke aviona snosi osiguravajuća kuća, Generali osiguranje Montenegro a.d., kod koje je osiguran avion Vlade Crne Gore. Kao što vam je poznato, u ove svrhe je serviseru Aero-Dienst Gmbh već uplaćen iznos od 275,721.43 eura od strane te osiguravajuće kuće – saopštili su nam iz Generalnog sekretarijata.
Prema njihovim navodima, troškovi upotrebe aviona na godišnjem nivou značajno variraju u zavisnosti od mnogih faktora (ostvarenog godišnjeg naleta, redovnih i vanrednih servisa, cijene goriva i neophodnih fiksnih godišnjih troškova koje podrazumijeva posjedovanje aviona, pandemija korona virusa u zadnje dvije godine).
– Iz tih razloga, okvirnu godišnju cijenu koštanja aviona nije moguće sa sigurnošću utvrditi jer se kreće od 700.000 do 1.300.000 eura u zavisnosti od godine u kojoj je vršena eksploatacija aviona – piše u odgovorima koje smo dobili iz Vlade.
Neoperativnost vladinog aviona, a u cilju servisiranja potreba državnih organa koji imaju pravo na njegovo korišćenje u skladu sa Uputstvom o uslovima i načinu korišćenja aviona kojim raspolaže Generalni sekretarijat Vlade Crne Gore, nadoknađuje se iznajmljivanjem aviona od drugih operatera iz zemlje i regiona uz tržišnu nadoknadu.
– Imajući u vidu da od 2021. godine Generalni sekretarijat Vlade ne snosi troškove iznajmljivanja aviona za potrebe predsjednika države i Skupštine Crne Gore, već je samo dužan da obezbijedi tehničku podršku u dijelu obezbjeđenja diplomatskih dozvola za navedene letove, nemamo informaciju koliko se za ove potrebe izdvaja od strane tih organa – naveli su u odgovorima.