Smatra da se prioritetno mora usvojiti zakon o digitalnoj imovini, a istovremeno unaprijediti i praksa ASK u kontroli imovine koju javni funkcioneri imaju u tom obliku.
Govoreći o tome što se samo pola godine nakon usvajanja novog Zakona o sprečavanju korupcije, u junu 2024, kao sastavnog dijela IBAR paketa, pristupilo njegovim izmjenama i dopunama, ističe da je brza i reaktivna zakonodavna aktivnost često vođena trenutnim političkim interesima, a ne strateškim ciljevima sistema.
– Mišljenja sam da se preuranjeno pristupilo izmjenama i dopunama Zakona o sprečavanju korupcije, jer se za pola godine nije mogla sprovesti adekvatna procjena efikasnosti važećih zakonskih rješenja u praksi. Iako se čini da su određene odredbe u Nacrtu izmjena i dopuna Zakona o sprečavanju korupcije naprednija pravna rješenja u odnosu na važeći zakon, ipak je neophodno sveobuhvatnije analizirati efekte postojećeg, kako ne bismo dolazili u situaciju da svako pola godine, kad uočimo određeni nedostatak, mijenjamo zakonodavni okvir – naglasila je Vukašinović.
Kako dodaje, opšte je poznata istina da su prekomjerna zakonodavna aktivnost i nestabilnost pravnog sistema usko povezane.
– Kada se zakoni često donose, ili se mijenjaju njihove odredbe, pravni sistem postaje nepredvidiv, što uzrokuje dugoročne posljedice na funkcionisanje cjelokupnog institucionalnog mehanizma, kao i na povjerenja građana u njega, koji će vrlo vjerovatno doživjeti pravni sistem kao nepouzdan i nepravedan. Najvažniji cilj u donošenju svih zakona treba da bude stvaranje pravnog sistema koji je dosljedan, stabilan i usmjeren ka dugoročnim potrebama države i svih njenih građana – istakla je Vukašinović.
Smatra da je prioritetniji cilj za državu, u cilju jačanja preventivnog mehanizma u borbi protiv korupcije, donošenje posebnog zakona o zaštiti zviždača, u skladu sa EU direktivom 2019/1937 i preporukom Savjeta Evrope i Venecijanske komisije, kao i donošenje zakona o digitalnoj imovini, kako bi se unaprijedila kontrola javnih funkcionera u oblasti vlasništva nad digitalnom imovinom, a tek nakon toga, kako je dodala, uz sveobuhvatne analize nedostataka uočenih u primjeni važećeg Zakona o sprečavanju korupcije, pristupiti njegovim izmjenama i dopunama.
Upitana da li smatra da je opravdano povećanje naknada za predsjednika i članove Savjeta ASK, prema kojima će čelniku tog tijela naknada za rad biti na nivou plate predsjednika Ustavnog suda, a članovima u visini 70 odsto prosječne zarade u ASK, odgovara da su predložene neopravdano visoke naknade.
kriptovaluta– Naročito za predsjednika Savjeta. Odredba po kojoj predsjednik Savjeta Agencije ima pravo na mjesečnu naknadu u visini zarade koja je određena za predsjednika Ustavnog suda nerazumna je i neprimjerena, čak i u slučaju da je ta funkcija "profesionalna", kako se navodi u obrazloženju zakona. Po trenutno važećoj odredbi Zakona o sprečavanju korupcije, predsjednik i članovi Savjeta imaju mjesečnu naknadu u visini 50 odsto prosječne bruto zarade u Crnoj Gori, što je u 2024. godini, iznosilo nepunih 500 eura, dok će prema predloženim izmjenama predsjednika Savjeta Agencije za sprečavanje korupcije sljedovati mjesečna naknada od preko 2.500 eura, a što je zarada određena za najviša državna zvanja iz kategorije poslova A: predsjednika države, Skupštine, Vlade, Ustavnog suda i Vrhovnog suda. Stoga se zarada predsjednika Ustavnog suda ne može koristiti kao zakonomjernost utvrđivanja naknade za predsjednika Savjeta Agencije – ukazala je Vukašinović.
Po njenom mišljenju, nerazumnost predloženog rješenja vidna je i u tome što odgovornost i složenost poslova najviših državnih funkcija, kao i način njihovog izbora i legitimitet njihove funkcije, nije uporediv sa odgovornšću predsjednika Savjeta ASK, koji se, prema važećim propisima, bira iz reda članova Savjeta većinom glasova.
– Savjet Agencije funkcioniše na načelu pariteta, odnosno jednakopravnosti u pravima i obavezama. Za sve članove Savjeta zakonom su propisani jednaki uslovi, isti način izbora, i data jednaka odgovornost u procesu donošenja odluka. Predsjednik Savjeta nema mogućnost za samostalno donošenje odluka, već se, u skladu sa Poslovnikom o radu Savjeta, bira na period od godinu dana kao primus inter pares, sa nadležnošću koordinacije, a ne upravljanja radom Savjeta ili Agencijom, koja bi opravdala ovako visoku naknadu – objasnila je članica Savjeta ASK.
Govoreći o kontroli digitalne imovine javnih funkcionera, upozorava da u nedostatku pravnog okvira koji definiše digitalnu imovinu, ona može postati sredstvo koje će omogućiti sakrivanje stvarne imovine javnih funkcionera.
– S tim u vezi, stava sam da se hitno mora usvojiti zakon o digitalnoj imovini, a istovremeno unaprijediti praksa Agencije za sprečavanje korupcije u kontroli imovine koju javni funkcioneri imaju u ovom obliku. U predstojećem periodu, Savjet Agencije za sprečavanje korupcije imaće i tematsku sjednicu na ovu temu, koja je pokrenuta važnom inicijativom Balkanske istraživačke mreže, kako bismo u okviru onoga što je naša nadležnost mogli pružiti adekvatan odgovor na ovaj izazov – kazala je Vukašinović.