Prije svega zbog primjene novih računovodstvenih standarda, koji za sobom povlače određene promjene, ali i zbog usaglašavanja nekoliko značajnih elemenata iz prethodnih godina, koje smo kao neusaglašene konstatovali tokom analize poslovanja, rekao je za "Dan" izvršni direktor "Tu Montenegra" Vukadin Stojanović.
– Sredinom jula, uz minus od oko 4,3 miliona eura, djelovalo je da kompanija teško može završiti godinu bez većih finansijskih gubitaka, pogotovo kada se uzme u obzir da je plan za 2024, koji je pretrpio nekoliko značajnih promjena do juna, bio neadekvatan i neutemeljen. Međutim, sa nekoliko važnih odluka koje su rezultirale značajnim uštedama, uz kontinuirani monitoring prodaje i prilagođavanje tarifne politike, uz apsolutno povjerenje, podršku i angažovanje odbora direktora, izbjegnute su velike negativne posljedice. Konačno, mogu pouzdano reći da će EBIDTA biti na nivou ne manjem od 1,5 miliona eura, pri čemu očekujemo da i neto rezultat nakon svih usaglašavanja bude pozitivan – kazao je Stojanović.
•Koje ste konkretne korake preduzeli za pola godine, koliko ste na poziciji izvršnog direktora?
Pojedinac, pogotovo u vazduhoplovnoj industriji, teško može sam sprovesti značajne promjene. Samim tim, cilj mi je od starta da funkcionišem u timu. Kroz timski rad sa menadžmentom i odborom direktora realizovano je više važnih stvari. Izdvojio bih uštede u iznosu većem od dva miliona eura koje su postignute izbjegavanjem plaćanja zakupa aviona u drugoj polovini godine, zatim unaprijeđenu tarifnu politiku, koja je, između ostalog, dala rezultat istorijski najboljeg poslovanja nacionalnog avio-prevoznika tokom novembra i decembra, i, konačno, ulazak u postupak nabavke trećeg aviona, koji bi trebalo da se realizuje kroz dry lease aranžman prije ljetnje sezone.
•U "Tu Montenegru" pokrivate i poziciju akauntabl menadžera. Da li ste po dolasku na obje funkcije imali kadrovskih promjena, odnosno da li ste mijenjali direktore nekih sektora?
Iskustvo mi govori da preuzimanje pozicije ne treba za sobom po automatizmu da povlači kadrovske promjene. Sama promjena izvršnog direktora i drugačiji pristup upravljanju, nerijetko, i na ostalim pozicijama dovede do unapređenja, pa stoga nijesam odmah potezao za zamjenama, već sam se opredijelio za promjene u načinu rada sa postojećim kadrovskim rješenjima, što je dalo određene rezultate. Neke promjene kadrovskih rješenja, koje su započete prije mog dolaska na poziciju izvršnog direktora, sprovedene su do kraja, pa je kompanija dobila nove direktore finansijskog sektora i sektora za pravne poslove.
•Sa koliko aviona trenutno raspolaže "Tu Montenegro" i da li je taj broj dovoljan za nesmetano obavljanje saobraćaja?
"Tu Montenegro" trenutno ima dva vazduhoplova u svom vlasništvu. To nije dovoljno za obavljanje saobraćaja na cjelogodišnjem nivou, a što je lako zaključiti iz kontinuiranog zakupa dodatnih aviona tokom perioda april–oktobar. Izvjesno je da će takozvani wet lease ugovori već od 2025. imati znatno manje učešće u floti "Er Montenegra", jer već ulažemo napore da se broj aviona, odnosno raspoloživih sjedišta, pribavljenih na takav način prepolovi.
•Pregovarate li o kupovini još aviona i da li bi "Tu Montenegro" bio u mogućnosti da sam finansira kupovinu, ili bi tu morala da pomogne Vlada?
Radimo na nabavci trećeg aviona koji bi bio unutar sertifikata kompanije, što znači da će avion biti pod apsolutnom kontrolom "Tu Montenegra", prije svega sa aspekta plovidbenosti. To povlači i ulazak aviona u crnogorski registar vazduhoplova. Kupovina aviona "embrajer 190/195 E-jet" je moguća i kompanija bi mogla da obezbijedi i takav oblik nabavke. Međutim, procjena je da je u ovom trenutku najadekvatnija nabavka kroz dry lease ugovor. Većina kompanija u svijetu funkcioniše na način što dio vazduhoplova ima u vlasništvu, dok je dio uzet kroz ovakav vid zakupa, čime se obezbjeđuje disperzija rizika i lakše prilagođavanje globalnim fluktuacijama, koje su sve učestalije, pa nema razloga da na isti način ne pristupa i "Tu Montenegro". Sa druge strane, kompanija radi na strateškom planu razvoja, koji će uključivati i scenario obnavljanja flote, a što je znatno lakše realizovati ukoliko je dio aviona iznajmljen kroz pomenuti tip zakupa.