Vukadin Stojanović / Dan
19/01/2025 u 14:10 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Direktor "Tu Montenegra": Bićemo pozitivni, uprkos minusu od 4,3 miliona u julu

U ovom trenutku ne mogu pouzdano reći kakav će biti neto rezultat kompanije.

Prije svega zbog primjene novih računovodstvenih standarda, koji za sobom povlače određene promjene, ali i zbog usaglašavanja nekoliko značajnih elemenata iz prethodnih godina, koje smo kao neusaglašene konstatovali tokom analize poslovanja, rekao je za "Dan" izvršni direktor "Tu Montenegra" Vukadin Stojanović.

– Sredinom jula, uz minus od oko 4,3 miliona eura, djelovalo je da kompanija teško može završiti godinu bez većih finansijskih gubitaka, pogotovo kada se uzme u obzir da je plan za 2024, koji je pretrpio nekoliko značajnih promjena do juna, bio neadekvatan i neutemeljen. Međutim, sa nekoliko važnih odluka koje su rezultirale značajnim uštedama, uz kontinuirani monitoring prodaje i prilagođavanje tarifne politike, uz apsolutno povjerenje, podršku i angažovanje odbora direktora, izbjegnute su velike negativne posljedice. Konačno, mogu pouzdano reći da će EBIDTA biti na nivou ne manjem od 1,5 miliona eura, pri čemu očekujemo da i neto rezultat nakon svih usaglašavanja bude pozitivan – kazao je Stojanović.

•Koje ste konkretne korake preduzeli za pola godine, koliko ste na poziciji izvršnog direktora?

Pojedinac, pogotovo u vazduhoplovnoj industriji, teško može sam sprovesti značajne promjene. Samim tim, cilj mi je od starta da funkcionišem u timu. Kroz timski rad sa menadžmentom i odborom direktora realizovano je više važnih stvari. Izdvojio bih uštede u iznosu većem od dva miliona eura koje su postignute izbjegavanjem plaćanja zakupa aviona u drugoj polovini godine, zatim unaprijeđenu tarifnu politiku, koja je, između ostalog, dala rezultat istorijski najboljeg poslovanja nacionalnog avio-prevoznika tokom novembra i decembra, i, konačno, ulazak u postupak nabavke trećeg aviona, koji bi trebalo da se realizuje kroz dry lease aranžman prije ljetnje sezone.

Duže radno vrijeme aerodroma bilo bi značajno

•Često se u javnosti priča o radnom vremenu aerodroma u Podgorici. Da li bi "Tu Montenegru" značilo da taj aerodrom radi 24 časa i da li bi u tom slučaju postojala mogućnost da se otvori još neka redovna linija poslije ponoći?

Svakako da bi za nacionalnog avio-prevoznika značila otvorenost aerodroma u Golubovcima 24/7, a lično sam mišljenja da bi to otvorilo drugačije perspektive i za druge prevoznike. Iz ugla "Tu Montenegra", izvjesno je da bi takva situacija kompaniji omogućila komotnije poslovanje i viši nivo iskorišćenosti vazduhoplova, a time i više perspektive i bolje rezultate. Nove linije ne zavise dominantno od radnog vremena aerodroma, mada bi i u tom segmentu postojalo olakšanje. Ono što je za nas važno u aktuelnim okolnostima jeste da je saradnja sa Aerodromima Crne Gore na izuzetno visokom nivou.

•U "Tu Montenegru" pokrivate i poziciju akauntabl menadžera. Da li ste po dolasku na obje funkcije imali kadrovskih promjena, odnosno da li ste mijenjali direktore nekih sektora?

Iskustvo mi govori da preuzimanje pozicije ne treba za sobom po automatizmu da povlači kadrovske promjene. Sama promjena izvršnog direktora i drugačiji pristup upravljanju, nerijetko, i na ostalim pozicijama dovede do unapređenja, pa stoga nijesam odmah potezao za zamjenama, već sam se opredijelio za promjene u načinu rada sa postojećim kadrovskim rješenjima, što je dalo određene rezultate. Neke promjene kadrovskih rješenja, koje su započete prije mog dolaska na poziciju izvršnog direktora, sprovedene su do kraja, pa je kompanija dobila nove direktore finansijskog sektora i sektora za pravne poslove.

Cjelogodišnji saobraćaj ka pet destinacija

•Na koliko linija saobraća "Tu Montenegro" i da li ćete tokom 2025. godine otvoriti neke nove linije?

Kada je riječ o linijama na kojima saobraća "Tu Montenegro", najveći napredak je postignut kroz pojačavanje zimskog, a time i cjelogodišnjeg saobraćaja. Kompanija sada, umjesto prema tri destinacije, na nivou čitave godine saobraća ka pet destinacija; uz dosadašnje linije prema Beogradu, Istanbulu i Ljubljani, na cjelogodišnjem nivou saobraća se i prema Cirihu i Rimu. Nakon ljeta 2025, kompanija će raditi na stvaranju uslova za produženje zimskog saobraćaja na linijama za Frankfurt i Pariz, dok prema podacima koji su generisani iz dosadašnjeg saobraćaja, takav potencijal može imati i linija za Prag. Ostatak saobraćaja skoncentrisan je na period od aprila do kraja oktobra i ukupan broj destinacija na kojima se obavlja redovan saobraćaj je 14. Ako posmatramo razdvojeno aerodrome u Podgorici i Tivtu, onda možemo govoriti o 19 ruta.

•Sa koliko aviona trenutno raspolaže "Tu Montenegro" i da li je taj broj dovoljan za nesmetano obavljanje saobraćaja?

"Tu Montenegro" trenutno ima dva vazduhoplova u svom vlasništvu. To nije dovoljno za obavljanje saobraćaja na cjelogodišnjem nivou, a što je lako zaključiti iz kontinuiranog zakupa dodatnih aviona tokom perioda april–oktobar. Izvjesno je da će takozvani wet lease ugovori već od 2025. imati znatno manje učešće u floti "Er Montenegra", jer već ulažemo napore da se broj aviona, odnosno raspoloživih sjedišta, pribavljenih na takav način prepolovi.

Komuniciramo oko aviona "Čarli", čeka se procjena

•Da li ste u kontaktu sa Vladom oko aviona "Čarli"?

Sasvim je logično da se resorno ministarstvo i Vlada oslanjaju na struku u "Tu Montenegru", pa je, shodno tome, prisutna i komunikacija. Procjena stanja aviona i neophodnih radova za njegovo vraćanje u plovidbeno stanje još nije izvršena, pa je nezahvalno baviti se procjenama i pretpostavkama. Ukoliko se ispostavi da postoje okolnosti u kojima avion može biti dio "Tu Montenegra", uz razumna ulaganja, kompanija bi ga svakako rado vidjela u svojoj floti. Posmatrano iz krajnje objektivnog ugla, ukoliko se takav scenario ispostavi kao moguć, vazduhoplov teško može biti spreman prije ljetnje sezone 2026.

•Pregovarate li o kupovini još aviona i da li bi "Tu Montenegro" bio u mogućnosti da sam finansira kupovinu, ili bi tu morala da pomogne Vlada?

Radimo na nabavci trećeg aviona koji bi bio unutar sertifikata kompanije, što znači da će avion biti pod apsolutnom kontrolom "Tu Montenegra", prije svega sa aspekta plovidbenosti. To povlači i ulazak aviona u crnogorski registar vazduhoplova. Kupovina aviona "embrajer 190/195 E-jet" je moguća i kompanija bi mogla da obezbijedi i takav oblik nabavke. Međutim, procjena je da je u ovom trenutku najadekvatnija nabavka kroz dry lease ugovor. Većina kompanija u svijetu funkcioniše na način što dio vazduhoplova ima u vlasništvu, dok je dio uzet kroz ovakav vid zakupa, čime se obezbjeđuje disperzija rizika i lakše prilagođavanje globalnim fluktuacijama, koje su sve učestalije, pa nema razloga da na isti način ne pristupa i "Tu Montenegro". Sa druge strane, kompanija radi na strateškom planu razvoja, koji će uključivati i scenario obnavljanja flote, a što je znatno lakše realizovati ukoliko je dio aviona iznajmljen kroz pomenuti tip zakupa.

Vukadin Stojanović izvršni direktor Tu Montenegra

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
19. januar 2025 14:11