Dionica autoputa Bar-Boljare / - skrinšot Jutjub
06/12/2021 u 13:15 h
Jelena Bulatović, Blaženka GolubovićJelena Bulatović, Blaženka Golubović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

France 24 o autoputu Bar-Boljare: Crnogorski put od milijardu dolara koji nikuda ne vodi

Jilberg ističe da je inicijalnim planom bila predviđena izgradnja 165 km autoputa koji bi Luku Bar povezao sa srbijanskom granicom. Crnogorska vlada je 2014. godine potpisala ugovor koji podrazumijeva 42 km puta, za čiju izgradnju je odgovorna CRBC kompanija

Projektom autoputa planirano je ostvarivanje punog potencijala područja obuhaćenog dionicom na trasi Bar-Boljare. No, ambiciozni plan, finansijski podržan velikim kreditom od kineske Eskim banke, pretvorio se u ekonomski krah Crne Gore, ostavljajući je duboko u dugovima. Riječ je o prvom crnogorskom autoputu, gigantskom projektu od blizu  milijardu dolara, što je isuviše za Crnu Goru koja broji oko 650.000 stanovnika, navodi David Jilberg, reporter fancuskog kanala na engleskom jeziku France 24.

Jilberg navodi da se postavlja pitanje, s obzirom na to da je konstrukcija uništila životnu sredinu i povećala javni dug, zašto je Crna Gora potpisala najveći ikada infrastrukturni ugovor sa Kinom.

Crnogorska vlada je 2014. godine potpisala dva ugovora sa Kinom. Prvi za izgradnju autoputa od strane China Road and Bridge Coorporatioon (CRBC), a drugi za zajam kod kineske Eksim banke. Crna Gora se saglasila da prepusti dio svoje teritorije ako ne uspije da isplati zajam. Kineska banka Eksim sada drži jednu petinu ukupnog javnog duga Crne Gore koja je vratila prvi dio duga sad u julu, ali još nije jasno kada će put biti otvoren za korišćenje. Jilberg konstatuje da bi bilo logično da je Crna Gora, budući da je kandidat za članstvo u EU i članica NATO-a, tražila zapadne partnere koji bi finansirali put.

CRBC nadzirala intervju

Zaposleni u CRBC nemaju prava da daju intervjue za novine. Intervju je međutim obavljen sa koordinatorom na projektu crnogorske kompanije Bemaks, najvećim lokalnim podizvođačem CRBC. Prilikom ovog intervjua kineska kompanija poslala je svoja dva zaposlena da nadziru razgovor. U ugovoru koji CRBC ima sa Vladom navodi se da 30 odsto radova mora biti povjereno domaćim kompanijama, a Bemaksu je dodijeljen najveći dio tih radova. Bemaks je za izvođenje radova dobio više od 240 miliona eura. Kompanija je otvorena 2007. godine, godinu dana od sticanja nezavisnosti, a dobija gro poslova u Crnoj Gori.

Jilberg ističe da je inicijalnim planom bila predviđena izgradnja 165 km autoputa koji bi Luku Bar na jugu povezao sa srbijanskom granicom na sjeveru. Crnogorska vlada je, podsjetimo, 2014. godine potpisala ugovor koji podrazumijeva 42 km puta, za čiju izgradnju je odgovorna CRBC kompanija.

Novinar France 24 je razgovarao sa Perišom Boškovićem, policajcem u penziji, koji se nadao da će imati koristi od toga što mu se kuća nalazi blizu autoputa. Međutim, desilo se upravo suprotno, morao je da podnese dvije tužbe protiv kineske firme CRBC.

image

Periša Bošković

- skrinšot Jutjub

Naime, na zemlji na kojoj uzgaja voće i povrće, u njegovom odsustvu, istovaren je iskopani materijal sa gradilišta. Nakon njegovog reagovanja kineska kompanija je uklonila nasuti materijal ostavljajući za sobom još veću štetu. Periša i njegova supruga su bili prinuđeni da čiste zemlju zatrpanu velikom količinom kamenja.

image

Dionica autoputa Bar-Boljare

- skrinšot Jutjub

Nedaleko od njegove kuće je jedna od najvećih "žrtava" autoputa – rijeka Tara, čiji je tok izmješten zbog gradnje konstrukcije.  I ne samo to... Na kamenju u njenom koritu uočeni su tragovi cimenta. Rijeka Tara se nalazi na listi svjetske baštine Uneska.

Sjever i jug i dalje čekaju povezivanje

Jedan od zvaničnih razloga izgradnje autoputa je bio da se otvori i razvije sjever Crne Gore, čiji bi ski-centri bili na manje od sat vremena udaljenosti od aerodroma u Podgorici. Prvi autoput u Crnoj Gori trebalo je da donese benefit cijeloj zemlji a ne samo nekolicini odabranih, ali je za sada dugačak samo 42 km. Luka Bar još uvijek čeka svoje vrijeme da zasija a na Crnoj Gori je da razriješi novu dilemu – duboko je u dugovima a trebalo bi da pozajmi još novca kako bi završila autoput i konačno povezala sjever i jug. 

Francusko-italijanska grupa odgovorna za nadgledanje radova upozorila je Vladu o šteti nanijetoj životnoj sredini. U inspekcijskom izvještaju se navodi da je betonski mulj otišao u korito Tare.

Lazar Gardenić, aktivista NVO MANS koja istražuje korupciju i organizovani kriminal, kaže da je "Vlada sve vrijeme znala da CRBC uništava i devastira rijeku Taru".

image

Lazar Grdinić

- skrinšot Jutjub

Ističe da su do pristupa inspekcijskim izvještajima morali čekati do smjene vlasti 2021. godine, kada je okončana tridesetogodišnja vladavina DPS-a.

Ugovor vijeka za Bemaks

Autoput je ugovor vijeka za Bemaks, ali neki krucijalni elementi kao što su voda i snabdijevanje električnom energijom su zaboravljeni. Projekat autoputa je promovisan u martu 2019. godine, u izvještaju Bemaksa, a ugovor je potpisan u maju, dva mjeseca nakon promocije, zbog čega se postavlja pitanje kako je Bemaks znao da će dobiti posao. Ivan Brajović, tada ministar saobraćaja, jedan od potpisnika ugovora, odbacuje optužbe za korupciju navodeći da je Bemaks bila najkvalifikovanija kompanija za posao i da je sve urađeno u skladu sa zakonom.

image

Kompanija Bemaks dobila najveći udio poslova

- skrinšot Jutjub

Grdinić navodi da je britanski konsultant sproveo dvije studije izvodljivosti koje je prethodna vlast sakrila i napravila dogovor sa Kinezima.

image

Dionica autoputa Bar-Boljare

- skrinšot Jutjub

Reporter France 24 razgovarao je sa Milem Lazarevićem, koji je ispred udruženja ribara bio zadužen za monitoring rijeke Tare. Međutim, njemu je ovlašćenje opozvano 2018. godine, kada se i kvalitet vode drastično pogoršao.

- Ja mislim da je 90 odsto živog svijeta rijeka bilo uništeno tokom izvođenja radova. Nadam se će neko za to odgovarati - kazao je Lazarević.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
{"success":true,"message":null,"messages":null,"data":null,"logged_in":false}
24. mart 2025 05:16