
Projektom autoputa planirano je ostvarivanje punog potencijala područja obuhaćenog dionicom na trasi Bar-Boljare. No, ambiciozni plan, finansijski podržan velikim kreditom od kineske Eskim banke, pretvorio se u ekonomski krah Crne Gore, ostavljajući je duboko u dugovima. Riječ je o prvom crnogorskom autoputu, gigantskom projektu od blizu milijardu dolara, što je isuviše za Crnu Goru koja broji oko 650.000 stanovnika, navodi David Jilberg, reporter fancuskog kanala na engleskom jeziku France 24.
Jilberg navodi da se postavlja pitanje, s obzirom na to da je konstrukcija uništila životnu sredinu i povećala javni dug, zašto je Crna Gora potpisala najveći ikada infrastrukturni ugovor sa Kinom.
Crnogorska vlada je 2014. godine potpisala dva ugovora sa Kinom. Prvi za izgradnju autoputa od strane China Road and Bridge Coorporatioon (CRBC), a drugi za zajam kod kineske Eksim banke. Crna Gora se saglasila da prepusti dio svoje teritorije ako ne uspije da isplati zajam. Kineska banka Eksim sada drži jednu petinu ukupnog javnog duga Crne Gore koja je vratila prvi dio duga sad u julu, ali još nije jasno kada će put biti otvoren za korišćenje. Jilberg konstatuje da bi bilo logično da je Crna Gora, budući da je kandidat za članstvo u EU i članica NATO-a, tražila zapadne partnere koji bi finansirali put.
Jilberg ističe da je inicijalnim planom bila predviđena izgradnja 165 km autoputa koji bi Luku Bar na jugu povezao sa srbijanskom granicom na sjeveru. Crnogorska vlada je, podsjetimo, 2014. godine potpisala ugovor koji podrazumijeva 42 km puta, za čiju izgradnju je odgovorna CRBC kompanija.
Novinar France 24 je razgovarao sa Perišom Boškovićem, policajcem u penziji, koji se nadao da će imati koristi od toga što mu se kuća nalazi blizu autoputa. Međutim, desilo se upravo suprotno, morao je da podnese dvije tužbe protiv kineske firme CRBC.
Naime, na zemlji na kojoj uzgaja voće i povrće, u njegovom odsustvu, istovaren je iskopani materijal sa gradilišta. Nakon njegovog reagovanja kineska kompanija je uklonila nasuti materijal ostavljajući za sobom još veću štetu. Periša i njegova supruga su bili prinuđeni da čiste zemlju zatrpanu velikom količinom kamenja.
Nedaleko od njegove kuće je jedna od najvećih "žrtava" autoputa – rijeka Tara, čiji je tok izmješten zbog gradnje konstrukcije. I ne samo to... Na kamenju u njenom koritu uočeni su tragovi cimenta. Rijeka Tara se nalazi na listi svjetske baštine Uneska.
Francusko-italijanska grupa odgovorna za nadgledanje radova upozorila je Vladu o šteti nanijetoj životnoj sredini. U inspekcijskom izvještaju se navodi da je betonski mulj otišao u korito Tare.
Lazar Gardenić, aktivista NVO MANS koja istražuje korupciju i organizovani kriminal, kaže da je "Vlada sve vrijeme znala da CRBC uništava i devastira rijeku Taru".
Ističe da su do pristupa inspekcijskim izvještajima morali čekati do smjene vlasti 2021. godine, kada je okončana tridesetogodišnja vladavina DPS-a.
Grdinić navodi da je britanski konsultant sproveo dvije studije izvodljivosti koje je prethodna vlast sakrila i napravila dogovor sa Kinezima.
Reporter France 24 razgovarao je sa Milem Lazarevićem, koji je ispred udruženja ribara bio zadužen za monitoring rijeke Tare. Međutim, njemu je ovlašćenje opozvano 2018. godine, kada se i kvalitet vode drastično pogoršao.
- Ja mislim da je 90 odsto živog svijeta rijeka bilo uništeno tokom izvođenja radova. Nadam se će neko za to odgovarati - kazao je Lazarević.