No, na putu razvoja uspješnih startapova potrebna je materijalna podrška, jer je to teren ozbiljne konkurencije, na kojem se nadmeću kreativnost i ideje, a presudna je sposobnost da ih brzo realizujete.
Njeni prvi koraci u svijetu biznisa, ka razvoju softverskog rješenja, bili su mogući zahvaljujući podršci Ministarstva ekonomskog razvoja, koje je tada bilo zaduženo za inovacije.
– Dobili smo mali grant za rani razvoj startapova, koji je bio ključan za naše početke. Upravo zahvaljujući tom grantu razvili smo naš prvi proizvod, UNO – platformu, koja omogućava kompanijama da neku temu ili poruku koju žele prenijeti javnosti predstave kroz brendiranu video-igru.
Kao dio tog granta, razvili smo tri edukativne igre na teme iz filozofije, biologije i likovne umjetnosti. Ove igre besplatno smo stavili na raspolaganje profesorima u crnogorskim srednjim školama, kako bi učenici mogli da uče na novi i interaktivan način.
Prva sredstva nisu bila velika, ali su nam omogućila da testiramo ideju, ostvarimo prve rezultate i steknemo povjerenje za dalji razvoj. Taj početak nas je naučio koliko je važno imati viziju i biti spreman da se uhvatiš ukoštac sa izazovima, uz podršku koja može napraviti ključnu razliku.
• Kako ste došli na ideju da osnujete kompaniju, jer to je, čini se, teži put da se pokaže znanje, naročito u zemlji u kojoj se poslovno okruženje tek izgrađuje?
– Milutin i ja, kao osnivači kompanije, uvijek smo htjeli da izgradimo radno okruženje za koje bismo i svojim prijateljima i članovima porodice poželjeli da na takvom mjestu rade. Dakle, neka inspiracija i potreba je krenula od toga "hajde da stvorimo mali inovativni tim, koji će međusobno da se druži, podržava, i koji će da inovira – i za sebe i za svoje klijente". Naša prva kompanija, Alicorn, nastala je iz te želje. Fokusirali smo se na kreiranje prostora u kojem kreativnost i znanje cvjetaju. Međutim, želja za inovacijom vodila nas je dalje, pa smo iz te inicijalne ideje stvorili ZUNO – inovativni softver koji kroz kratko vrijeme materijale pretvara u edukativne aplikacije koje liče na video-igre.
Kao tim uvijek smo bili posvećeni učenju i usavršavanju. Redovno smo posjećivali konferencije, investirali u onlajn kurseve i edukacije. Ali, s vremenom smo primijetili isti problem – iako bismo platili kurs, često nismo imali dovoljno strpljenja da ga završimo, a i kad bismo uspjeli, brzo bismo zaboravili veći dio naučenog. Sve se to dodatno zakomplikovalo tokom pandemije, kada su video-lekcije postale gotovo jedini način učenja.
Bilo je očigledno da tradicionalni formati edukacije ne drže pažnju i ne nude dovoljno interakcije s predavačem i gradivom. Tada smo odlučili da spojimo dvije naše strasti – tehnologiju i video-igre – kako bismo stvorili inovativno rješenje za ovaj problem. Tako je nastao ZUNO, softver koji tradicionalne materijale za učenje – video-lekcije, PDF-ove i slične sadržaje – pretvara u mobilne video-igre. Na ovaj način učenici ne samo da prolaze kroz gradivo, već ga aktivno savladavaju kroz interakciju i zabavu.
Možda jesmo krenuli težim putem, ali danas znamo da je upravo to bio pravi put – jer nije stvar samo u znanju, već u tome kako to znanje podijeliti i ostaviti trag.
• Na koje izazove ste nailazili na početku, a koje sada morate da rješavate?
– Kao i većina startapova, na početku smo se suočavali s brojnim izazovima, od razvoja proizvoda do pronalaženja prvih klijenata. Međutim, najveći izazov tada bio je izgraditi povjerenje na domaćem tržištu i pokazati kompanijama da naš softver zaista može unaprijediti njihovo poslovanje. Uz mnogo truda i posvećenosti, uspjeli smo da u Crnoj Gori dobijemo nekoliko klijenata i pozitivnih primjera koji su nam pomogli da ojačamo svoju poziciju. Naš softver je do sada probalo preko 80.000 korisnika, imali smo 11 pilot-projekata, a u saradnji sa Ekonomskim fakultetom vidjeli smo kako pomaže studentima da pripreme ispite i imaju bolje ishode učenja.
Danas je naš fokus na širenju na tržišta SAD i Bliskog istoka, gdje vidimo ogroman potencijal za rast. Međutim, sa globalnim ambicijama dolaze i potpuno novi izazovi – prije svega, potrebna su znatna sredstva i pravi kontakti za uspješnu prodaju na tim tržištima.
Tržište SAD je izuzetno konkurentno, ali i prilika za nevjerovatan rast, dok Bliski istok zahtijeva duboko razumijevanje lokalne kulture i specifičnosti poslovanja. Na tim tržištima nije dovoljno imati dobar proizvod – potrebni su jaki partneri, precizno osmišljene strategije prodaje i resursi za konstantno prisustvo i promociju.
Iako su ovi izazovi kompleksni, gledamo na njih kao na prilike za dalji rast i učenje. Ulažemo u umrežavanje, prisustvujemo međunarodnim konferencijama i intenzivno radimo na prilagođavanju naših prodajnih pristupa svakom tržištu.
• S obzirom na vrstu proizvoda koji vaša kompanija nudi, imate li u našoj zemlji potrebno tržište?
– Iako je Crna Gora manji tržišni prostor, vjerujemo da postoji značajna prilika za naš proizvod u sektoru edukacije zaposlenih unutar kompanija. Mnoge kompanije prepoznaju potrebu za stalnim usavršavanjem svojih timova, a naš softver nudi inovativan način kako da to postignu – kroz interaktivne, zabavne i efektivne metode učenja.
Naš proizvod omogućava kompanijama da brže i efikasnije prenesu znanje zaposlenima, dok oni uče na način koji je motivišući i lakši za pamćenje. Neke od vodećih crnogorskih kompanija već su koristile naš softver za edukaciju svoje šire ciljne grupe, među kojima su Elektroprivreda Crne Gore, Erste banka, doMEn, Delegacija Evropske unije u Crnoj Gori, kao i Ekonomski fakultet Univerziteta Crne Gore. Ovi primjeri potvrđuju da postoji tržište i potreba za našim rješenjem.
Međutim, gledamo i šire – na globalnu scenu, jer kompanije širom svijeta sve više prepoznaju vrijednost modernih alata za učenje. Naša ambicija je da postanemo partner za organizacije koje žele da osiguraju bolje i brže učenje svojih zaposlenih, čineći njihov razvoj dinamičnijim i učinkovitijim.
• Kako sebe i svoju kompaniju vidite u budućnosti?
– Kao katalizator promjena u načinu na koji ljudi uče. Želim da kreiramo svijet u kojem učenje nije obaveza, već inspirativno iskustvo – interaktivno, zabavno i dostupno svima. Naš cilj je da kroz tehnologiju pomjerimo granice tradicionalnog obrazovanja i omogućimo svakome, bez obzira na mjesto ili resurse, da uči efikasnije i sa uživanjem.
U budućnosti, želim da naš rad inspiriše ljude da neprestano istražuju, stvaraju i rastu – jer kad promijenimo način na koji učimo, mijenjamo sebe u potpunosti.