
Vlada Crne Gore nema potrebu da radi rebalans budzeta, niti da se zadužuje, kazao je u intervjuu za "Dan" bivši ministar ekonomskog razvoja Jakov Milatović.
On je istakao da je manjinska Vlada naslijedila nikad bolje i stabilnije javne finansije, te da je povećanje broja ministarstava od strane manjinske Vlade nepotrebno.
Takođe je kazao i da je jedini odgovor na uvezeni rast cijena, povećanje zarada kroz program "Evropa sad 2".
• Da li je Crnoj Gori neophodan rebalans budzeta, kako tvrdi novi ministar finansija? Ukoliko smatrate da nije potreban, čime potkrepljujete svoje tvrdnje?
– Postoje dva ključna razloga za rebalans budzeta. Prvi je da su prihodi budzeta manji od planiranih, a drugi je da su izdaci veći od planiranih. Po objavljenim podacima Ministarstva finansija, prihodi budzeta za prva četiri mjeseca 2022. godine veći su u odnosu na planirane za čak 71 milion eura ili 13,4 odsto. Takođe, Uprava prihoda i carina je saopštila da je za period januar-maj naplaćeno čak 120 miliona eura više od plana. Znači, na prihodnoj strani budzeta imamo izvanrednu situaciju, koja je najvećim dijelom rezultat veće potrošnje, kao posledice uvećanja raspoloživih dohodaka i uspješno sprovedenog programa "Evropa sad". Sve ovo govori u prilog činjenici da je sadašnja Vlada zapravo naslijedila nikada bolje i stabilnije javne finansije, i da u ovom kontekstu rebalans budzeta apsolutno nije potreban.
• Novi ministar je najavio i potrebu zaduživanja države. Da li smatrate da je u trenutnoj situaciji to neophodno ili bi budzet u ovoj godini mogao da se realizuje bez izmjena?
– Zakonom o budzetu za 2022. deficit je planiran na 270 miliona eura (ili 5,2 odsto BDP-a), a njegovo pokrivanje predviđeno iz depozita u trezoru (koji su obezbijeđeni od izdavanja euroobveznice u decembru 2020), koji su krajem marta 2022, prema podacima Ministarstva finansija, iznosili 450 miliona eura. Zbog izvanredne situacije na prihodnoj strani budzeta, deficit za prva četiro mjeseca od samo 36 miliona eura (ili 0,7 odsto BDP-a) istorijski je najmanji! Poređenja radi, u istom periodu prošle godine deficit je bio četiri puta veći i iznosio je 144 miliona eura, ili 2,9 odsto BDP-a, a u 2019. godini čak za 70 odsto veći, kada je iznosio 61 milion eura ili 1,2 odsto BDP-a.
Kako je deficit znatno manji od predviđenog, i to u dijelu godine januar-april koji je zbog smanjene ekonomske aktivnosti najteži (usled relativno neaktivnog turističkog sektora u ovom dijelu godine), to znači da je stanje mnogo bolje od onog anticipiranog budzetom, i da je u ovom trenutku dodatno zaduženje apsolutno nepotrebno. Štaviše, imajući u vidu brojke za period januar-april, očekivanja su da godišnji deficit bude znatno manji od predviđenog i potpuno pokriven iz ostavljenih depozita.
• Šta bi nova Vlada trebalo da uradi da ublaži posledice rasta cijena goriva i namirnica?
– U nedostatku monetarne politike, a imajući u vidu potpunu uvoznu zavisnost od nafte i hrane, prethodna Vlada je Skupštini predložila zakonske izmjene koje podrazumijevaju smanjenje akciza na gorivo, kao i smanjenje PDV-a na glavne životne namirnice. Iskazujem zadovoljstvo izglasavanjem ovih predloga u Skupštini, što je sadašnjoj Vladi omogućilo i praktičnu primjenu.
Zajedno sa timom u Ministarstvu ekonomskog razvoja, takođe smo kreirali Zakon o privremenom ograničenju cijena osnovnih životnih namirnica, čime smo opet omogućili, da kao mnoge EU zemlje, imamo osnov da u određenim kriznim situacijama, poput sadašnje, Vlada ima instrument privremenog ograničenja cijena. Skupština je u međuvremenu i ovaj zakon usvojila, ali na moju veliku žalost resorno ministarstvo još nije pripremilo podzakonske akte kako bi isti bio i stavljen u funkciju.
Gore pomenuti instrumenti mogu donekle pomoći u amortizaciji uvezenog rasta cijena, ali jedino održivo rješenje mora biti u rastu zarada, tj. u kreiranju nekog novog "Evropa sad 2" programa. Za to je potrebno znanje, koje ne vidim u sadašnjoj Vladi.
Коментари (1)
Оставите свој коментар