Ilustracija / OBILAZAK AUTOPUTA - IVAN PETROVIć IPE
01/08/2025 u 08:08 h
DAN portalDAN portal
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Odabrana padinska varijanta: Auto-put maksimalno zaobilazi urbano područje

Idejno rješenje treće dionice auto-puta, od Andrijevice do Boljara, na dijelu gradskog područja u Beranama maksimalno zaobilazi urbana naselja u ovom gradu, zbog čega su mnogi stanovnici, posebno velikih gradskih naselja Lužac i Dolac, odahnuli.

Prema saznanjima Portala RTCG na dijelu trase kroz Berane auto-put će proći iznad ovih ovih naselja i neće ugroziti stambene objekte.

Prethodno rješenje je, naime, predviđalo je da put prolazi upravo sredinom ovih naselja, čime bi veliki broj kuća morao da se ruši.

Zbog toga je prevladalo mišljenje da je u svakom pogledu, pa i u pogledu svojinsko pravnih odnosa, bolja takozvana brdska ili padinska varijanta.

To znači da auto-put neće biti građen dolinskom trasom, i neće ugroziti naselja Lužac i Dolac koja su u proteklim decenijama i godinama postala praktično velika, bolje reći prigradska.

- Ako bi ste željeli da vam slikovito objasnimo, auto-put definitivno neće prolaziti dolinskim dijelom kroz Berane. Na teritoriju beranske opštine on će ući negdje u selu Vinicka, i zatim će dolinom Lima ići dalje prema gradu. U ovom trenutku ne znamo tačno dionicu kroz naselja Buče i Pešca, ali mislimo da i tu ide neka visinska varijanta – rečeno je tom portalu.

U dijelu ulaska u prigradsko naselje Lužac, auto-put bi trebalo da ide kroz brda, daleko iznad kuća.

- Prevladala je dakle padinska varijanta, gdje je zapravo najlakše u smislu da ima najmanje imovinsko pravnih problema. Tako će se zaobići ova dva najveća prigradska naselja, i dalje daleko i iznad manastira Đurđevi stupovi i naselja Beranselo – objašnjeno je.

Ovo je, kako se ocjenjuje, najbolja varijanta od svih koje su bile do sada u opticaju za dionicu auto-puta kroz Berane.

Auto-put do Andrijevice u brojkama: Četiri km tunela, sedam km mostova, završetak radova planiran za 2030.

U ovom trenutku se zna da bi jedna ulazno-izlazna petlja za Berane trebalo da bude negdje u dijelu Buča. Ovo idejno rješenje znači velika rasterećenja za građane Berana koji su do sada brinuli hoće li auto-put ugroziti njihova imanja i kuće.

Iako je dionica kroz Berane još uvijek daleko od realizacije, ovi podaci znatno su umrili stanovnike velikih gradskih i prigradskih naselja u Beranama.

U ovom trenutku je izvjesno da bi druga dionica, od Mateševa do Andrijevice, trebalo da počne vrlo brzo da se gradi, i na toj dionici auto-put će proći tunelom ispod Trešnjevika, a završavao bi se petljom na sadašnjem ulazu u uvoj grad, kod mosta Bandovića.

Prema trenutnim planovima druga dionica auto-puta trebalo bi da se završi znatno lakše od prve dionice, koja se smatra najtežom, zbog konfiguracije terena i dominacije kamenitih brda i planina.

Druga dionica osim što je mnogo lakša za rad, dosta je i kraća, svega 23,5 kilometara, i mogla bi relativno brzo da se završi.

Na trećoj dionici, od Andrijevice do Boljara, preko Berana, nema skoro nikakvih velikih prepreka, tako da bi mogla da se gradi brzo, što će svakako zavisiti od brzine hoda Crne Gore prema Evropskoj uniji, i evropskih fondova koji će se kreditno otvarati za završetak ovog velikog poduhvata, kojim će se auto-put iz Crne Gore spojiti sa autoputem kroz Srbiju onako kako je bilo i planirano u mjestu Boljari, na pešterskoj visoravni.

Stanovnici sjevernih opština, posebno Andrijevice i Berana, smatraju da će izgradnja auto-puta potpuno promijeniti poziciju ovih gradova, i da će tek tada početi valorizacija sjevera u pravom smislu riječi.

(RTCG)

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
30. novembar 2025 22:17