Vladan Gačević / -PRIVATNA ARHIVA
08/01/2024 u 21:04 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Predsjednik Odbora direktora OŽVS: Loše odluke dovele su preduzeće do bankrota

Ono na šta upozoravam jeste da su sva željeznička preduzeća nepravedno zapostavljena od strane države. OŽVS bih posebno izdvojio, prije svega zbog odgovornosti koje to preduzeće ima, a to je ispravnost voznih sredstava, pa samim tim utiče na kompletnu bezbjednost željezničkog saobraćaja, kazao je Gačević

Česte političke promјene nisu dobre za procese spaјanja državnih preduzeća, ociјenio јe predsјednik Odbora direktora Održavanja željezničkih voznih sredstava (OŽVS) Vladan Gačević. Odbor direktora OŽVS јe u oktobru usvoјio odluku o spaјanju sa Željezničkim prevozom (ŽPCG), a isto јe uradio ubrzo nakon toga i Odbor direktora ŽPCG.

– Ono na šta upozoravam jeste da su sva željeznička preduzeća nepravedno zapostavljena od strane države. OŽVS bih posebno izdvojio, prije svega zbog odgovornosti koje to preduzeće ima, a to je ispravnost voznih sredstava, pa samim tim utiče na kompletnu bezbjednost željezničkog saobraćaja. Velika tehnološka zastarelost i dugogodišnja nebriga prethodnih rukovodstava, kao i niz loših poslovnih odluka, doveli su ovo preduzeće do ivice bankrota. Ne zaboravimo nikad da smo mi država koja je imala željezničku tragediju zbog neispravnosti voznog sredstva. Spajanje je sada nužna opcija kako bi održavanje moglo nastaviti svoj rad kao jedna cjelina jer bi time na neki način postalo javno preduzeće i koristilo bi subvencije države. To bi bilo povoljno i po zaposlene jer bi njihove plate bile sigurne, ali i znatno veće. Međutim, da bi se proces dovršio potrebna je saglasnost Vlade – ministarstva koje radi sada novu analizu, što iziskuje novo vrijeme, a to komplikuje situaciju – kazao nam јe Gačević, predstavnik manjinskog kapitala u OŽVS-u.

"Nema loših stvari u tom procesu. Dakle, pripajanje bi bila definitivno dobra stvar koja bi obezbijedila veću sigurnost željezničkom sistemu, ali i radnicima OŽVS-a koji inače primaju najmanje plate u željezničkom sektoru

• Da li se stvari komplikuju po pitanju spajanja, kako vrijeme odmiče, s obzirom na to da OŽVS posluje sa poteškoćama već duži period?

– Dok se u regionu već isporučuju nova vozna sredstva, remontuju pruge i grade nove, servisi se vrše po EU normama, naša prethodna ministarstva posljednjih šest godina su se bavila stalnim analiziranjem situacije, što smo mi kao odgovorno rukovodstvo uvidjeli pa smo uz pomoć ostalih željezničkih kompanija donijeli niz dobrih poslovnih odluka koje već daju konkretne rezultate. Povećali smo prihode kroz cijenu norma sata, riješili dugogodišnji problem sa "plavom" halom, ali pokrenuli i niz investicija koje će donositi dodatne prihode za nekoliko mjeseci, pa smo tako ublažili propadanje kompanije. Napomenuću da samo kamate za poreze i doprinose plaćamo oko 35.000 eura mjesečno. Strah, neznanje ili neka druga namjera od donošenja odluke košta nas više miliona eura godišnje. Dakle, svako odugovlačenje košta, što naravno dodatno komplikuje stvari.

Saglasan sa ministrom da јe stanje katastrofalno

• Kakvo je generalno stanje u svim željezničkim preduzećima i da li se stanje u ovom sektoru može popraviti? Ministar јe nedavno kazao da su željeznička preduzeća u katastrofalnom stanju...

– Iskazao bih potpuno slaganje sa ministrom, međutim, moram reći, zahvaljujući veoma sposobnim kolegama iz upravljačkih odbora i izvršnim direktoricama, stanje je mnogo bolje nego kakvo bi trebalo da bude s obzirom na dugogodišnje zapostavljanje bez ikakve pomoći željeznici od strane prethodnih vlada i ministarstava. Ministar Filip Radulović je već posjetio željeznicu, na naše veliko zadovoljstvo veoma brzo identifikovao probleme koji su od krucijalnog značaja za dalji opstanak željezničkih preduzeća. Na nas je posebno ostavio utisak njegov otvoren i prije svega profesionalan pristup, a sve sa ciljem da se stvari u željezničkim preduzećima konačno pokrenu. Mi smo tu da ga maksimalno podržimo. Raduje činjenica da je odobren grant EU za modernizaciju infrastrukture od 112 miliona i u ovom trenutku još nezvanično 30 miliona eura od EBRD Željezničkom prevozu za kupovinu novih voznih sredstava, na šta je Agencija za konkurenciju prije nekoliko dana dala pozitivno mišljenje.

• Koje su dobre, a koje loše stvari spajanja dva preduzeća?

– Nema loših stvari u tom procesu. Dakle, pripajanje bi bila definitivno dobra stvar koja bi obezbijedila veću sigurnost željezničkom sistemu, ali i radnicima OŽVS-a koji inače primaju najmanje plate u željezničkom sektoru. Ono što bih pomenuo jeste da smo mi predlagali i druge opcije osim spajanja i izložili plan koji dijelom sprovodimo koliko smo u mogućnosti. Taj plan se odnosi na zahtjev za konverziju duga u akcijiski kapital – dokapitalizacija, kao što je država prije nekoliko dana to uradila u Luštici divelopment. Ali, nažalost, za željeznicu iz nekih razloga to do sada nije moglo jer јe isto, prema mojim saznanjima, bilo opstruirano od strane određenih službenika tadašnjeg MKI. Ono što je dobro je da je novi ministar pokrenuo stvari i Agencija za konkurenciju već razmatra tu opciju i to za sva četiri preduzeća. Ovim putem apelujem da što hitnije donesu odluku, posebno iz razloga što će zbog uvećanih penzija veći broj radnika tražiti penzionisanje. Za sve te ljude treba obezbijediti sredstva za uplatu doprinosa koje već ne bi mogli ispoštovati jer se radi o milionskoj cifri.

"Ovim putem apelujem da što hitnije donesu odluku, posebno iz razloga što će zbog uvećanih penzija veći broj radnika tražiti penzionisanje. Za sve te ljude treba obezbijediti sredstva za uplatu doprinosa, što već ne bismo mogli ispoštovati jer se radi o milionskoj cifri

Taj model bi značio da država kao najveći povjerilac, od skoro pet miliona eura za taj iznos poveća svoje vlasništvo a pritom sva sredstva bi se vratila upravo u državni budžet, tj. svim radnicima bi bili plaćeni doprinosi dok više ne bismo imali velike kamate, ali to bi ujedno bio i put ka postizanju 100 odsto vlasništva države u kompaniji. To bi omogućilo ovom infrastrukturnom preduzeću dalje restrukturiranje u vidu modernizacije, smanjenja broja zaposlenih uz adekvatne otpremnine jer bi mnogo zaposlenih otišlo u penziju s obzirom na to da su već stekli uslov za penzionisanje, ali i zapošljavanje novih stručnih kadrova. Odgovorno tvrdim da uz prethodne već napravljene poteze ovakav potez bi učinio ovo preduzeće profitabilnim.

Nastoјimo da očuvamo svako radno mјesto

Koliko će radnika biti prekobrojno prilikom spajanja i šta ti radnici dobijaju nakon što se ustanovi da su višak? Dosta je bilo negodovanja zbog spajanja, upravo zbog toga što će dio radnika ostati bez posla...

– Zavisi koji će se model na kraju odabrati, u svakom slučaju nastojimo da očuvamo svako radno mjesto i da bude ponuđena adekvatna otpremnina eventualnom višku. Napomenuo bih da, prema planovima koje već sada realizujemo, a to je da se ovdje rade određeni remonti lokomotiva koji su se do sada radili van Crne Gore, nama je potrebno dodatnih radnika u pogonima, dakle trenutno nema ni govora o višku.

Nakon modernizacije radovi koji se sada rade van Crne Gore i daju se višemilionska sredstva stranim remontnim zavodima radili bi se ovdje dok bi radnici imali mnogo bolje uslove ali duplo veće plate (najveće u željezničkom sektoru umjesto sada najmanje) i plaćene doprinose. Kad pominjem modernizaciju mislim na već odobreni kredit u iznosu od šest miliona od strane EIB-a gdje je grant tri miliona koji još ne možemo da povučemo zbog velikih poreskih dugova.

 

 

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Izdvojeno

22. novembar 2024 10:00