Aerodromi Crne Gore (ACG) su u poslednje tri godine isplatili 8,6 miliona eura zbog radnih sporova nastalih usljed pogrešno obračunatih zarada od avgusta 2008. godine do decembra 2018. godine, kazao јe za "Dan" izvršni direktor Aerodroma Vladan Drašković.
– Po tom osnovu prve isplate su počele 31. decembra 2019. godine. Od tada do danas odliv sredstava sa računa ACG iznosi oko 8.600.000 eura. U ovaj iznos uključeni su svi pripadajući porezi i doprinosi, kao i isplaćeni troškovi postupka i troškovi zateznih kamata – precizirao јe Drašković.
On јe istakao i da niјe po automatizmu protivnik koncesiјe, te da taј model upravljanja ima svoјe prednosti, ali u slučaјu ACG predaјa koncesionaru povlači za sobom rizike koјi niјesu mali.
– Privatnu monopolsku poziciju doživljavam kao lošiji pojavni oblik od državne, a u konačnom je na vlasniku da ocijeni međusobni odnos svih rizika i benefita i donese odluku – kazao јe Drašković.
• Da li Aerodromi imaju novca da sami, bez pomoći države, ulažu u razvoj aerodroma u Podgorici i Tivtu?
– Čest je slučaj da se dio razvojnih projekata finansira iz kreditnih linija, bez obzira na model upravljanja. Država kao nosilac razvoja može da aplicira ka EU fondovima s ciljem unapređenja infrastrukturnih projekata, dok koncesioni model ne pruža takvu pogodnost.
• Sa kolikim profitom su Aerodromi završili 2022. godinu i koliko je poslovni rezultat bolji u 2022. godini u odnosu na 2021?
– Očekivani profit na kraju godine iznosiće preko tri miliona eura, što je 30 odsto više u odnosu na isti period prošle godine. Precizan presjek stanja znaćemo na kraju godine, s obzirom na to da ćemo tada obračunati popuste koji su odobreni avio-kompanijama na osnovu realizovanog saobraćaja. Uz uslov da geopolitička situacija bude relativno stabilna, u 2023. godini očekujemo i bolje rezultate.
• Koliko su u ovoj godini Aerodromi opslužili putnika i koliko je taj broj veći ili manji u odnosu na isti period 2021. godine?
– Tokom 2022. godine opslužili smo oko 1.900.000 putnika, dok je taj broj tokom 2021. godine iznosio milion i trista hiljada. Dakle, 2022. godinu završavamo 30 odsto boljim rezultatom u odnosu na prošlu godinu i plusom od oko pola miliona putnika. Poslije kovida uobičajeno je da se relevantnim poređenjem smatra, za sada, rekordna 2019. godina i danas možemo reći da smo realizovali oko 72 odsto saobraćaja u odnosu na prije tri godine, što je dobar rezultat. Ne možemo zaboraviti da je godinu za nama obilježio rat u Ukrajini, što je drastično uticalo na pad saobraćaja ka Tivtu, ali i kriza u avio-industriji polovinom godine kada je, na neko vrijeme tokom udarnih ljetnjih mjeseci, štrajkovalo osoblje avio-kompanija i aerodroma u Zapadnoj Evropi. Crna Gora nije izolovana niti imuna na dešavanja na našem kontinentu.