
Sindikati dva željeznička preduzeća – Održavanje željezničkih voznih sredstava (OŽVS) i Željeznički prevoz Crne Gore (ŽPCG) ozbiljno razmatraju stupanje u štrajk iz razloga što su zabrinuti zbog finansijske situacije u preduzećima koja može dovesti do uvođenja stečaja.
Prema nezvaničnim informacijama "Dana" sindikati čekaju izjašnjenje Vlade u vezi sa rješavanjem problema u tim preduzećima, nakon čega će i definitivno donijeti odluku da li će stupiti u štrajk. Ova dva željeznička preduzeća, odnosno OŽVS i ŽPCG zapošljavaju preko 500 radnika.
Sidnikati su zabrinuti za sudbinu preduzeća zbog finansijskih poteškoća i nepovlačenja novca iz EU fondova za modernizaciju pogona i to najviše zbog nebrige države. Novi menadžment je osmislio plan restruktuiranja kako bi izbjegli sudbinu Montenegroerlajnza, odnosno stečaja koji radnici u potpunosti i jednoglasno podržavaju. Sindikati su spremni na obustavu rada i štrajk ukoliko ne dođe do hitnog rješavanja problema, o kojima će menadžment detaljno upoznati Vladu.
Naime, sindikati spremaju dopis koji će narednih dana uputiti Vladi i premijeru Dritanu Abazoviću, sa zahtjevom za sastanak kako bi se pronašlo rješenje za njihov problem.
Kako je kompanija OŽVS u većinskom vlasništvu države i broji 186 radnika, sindikat je prema nezvaničnim informacijama zabrinut za sudbinu preduzeća zbog finansijskih poteškoća i nepovlačenja novca iz EU fondova za modernizaciju pogona, a kao glavni problem vide nebrigu države.
Da stvari ne funkcionišu najbolje, govore i finansijski izvještaji koji godinama unazad pokazuju da su željeznička preduzeća u samom vrhu dugovanja kod Poreske Uprave Crne Gore.
– Prema javno dostupnim Revizorskim izvještajima za 2021. godinu najgora situacija je u Željezničkom prevozu, gdje to preduzeće ima čak osam milona eura duga za poreze i doprinose. Taj dug je posledica nepravilnog poslovanja menadžmenta, a koje se ogleda u tome da su godinama isplaćivali plate bez doprinosa, dok isti taj menadžment javno predstavlja da je situacija sjajna do tog nivoa da bi se preduzeće moglo uporediti sa japanskim željeznicama – smatraju zabrinuti radnici.
Slična situacija je i u Održavanju željezničkih voznih sredstava, kompanija je takođe visoko kotirana na crnoj listi poreske uprave sa četiri miliona duga za poreze i doprinose.
– Ukoliko Vlada ne nađe model da se problem nagomilanog poreskog duga riješi, PU bi mogla zatražiti uvođenje stečaja za dva od ukupno četiri željeznička preduzeća. Takav scenario bi bio najgori iz razloga što se radi o preduzećima od javnog interesa dok bi ukupno 550 radnika ostalo bez posla. Dakle, nove investicije kao što su kupovina novih vozova i rekonstrukcija postojećih infrastrukturnih objekata bi doprinijele da crnogorska željeznička preduzeća izađu na "zelenu granu" – poručuju radnici.